Ликът на Пеевски лъсва и на фасадата на Терминал 2

19

|

14526

|21.06.2016
Ликът на Пеевски лъсва и на фасадата на Терминал 2
Делян Пеевски

Дали не се вижда отражението на Делян Пеевски на стъклената фасада на Терминал 2 на летище София? Хората на мастития бизнесмен са заложили капан на бъдещите концесионерите, какво планират?


Сагата за концесията на летище София, една от сделките с най-много пари в последните години явно ще продължи дълго. Обяснението е просто-интересите на определени родни „бизнесмени“ и интересите на държавата се разминават драстично. А опитът ни от така наречените „години на преход“ показва, че в масовия случай държавата отива на втори план.

Според родни бизнесмени, от обявената концесия държавата ще загуби през следващите 30 години 2.5 милиарда лева. И това е загуба, прогнозирана на базата на реалните приходи на аерогарата. „Ако се съди по сегашните финансови резултати, за следващите 30 години ще се загубят някъде над 2,5 млрд. лева. Да направим една проста сметка. През 2015 година е имало 4 млн. пътници. Ако те са плащали летищни такси по 20 лева, това означава 80 млн. лева годишно или за 35 години това са около 3 млрд. лева. Този, който ще вземе летището, който предполагам, че е предопределен, и се бори да вземе тази концесия, ще удари в десетката“, каза Васил Василев.

Такава хапка е по силите само на мощна бизнес структура,

която се ползва с подкрепата на висшия ешелон на властта у нас. Въпросите са два- коя може да е тази структура и как тя ще елиминира европейски оператори с доказан опит и  умения да управляват летище?

Отговорите обаче са удивително прости. „Отиващият си“ Делян Пеевски вече направи първия си ход. Той отговаря напълно на изискването-има зад гърба си пари, влияние и подкрепа на всички нива. Ако трябва да перифразираме един френски монарх, то Държавата-това е Пеевски. А и разполага с хора, готови да направят всичко, за да се докопат до трохите от трапезата на мастития бизнесмен и неговите кукловоди.

Номер едно е небезизвестният Димитър Валентинов Богданов,

бивш шеф на директорския борд на "Летище София". Той е отдавна приближен на Пеевски и неслучайно изплува като един от ВИП-клиентите на КТБ, където със съпругата си са имали над 11 млн лева. Богданов е считан за дясна ръка на "котарака" Александър Сталийски.

Бизнес-биографията на родения през 1972 година Богданов е класическа за годините на българския преход. Той има подходящо образование-юридическо. Слави се с опит като синдик на дълъг списък от компании. Богданов влиза в съвета на директорите на летище София на 23 септември 2009 г. и става негов председател. На 5 октомври 2012 г. е преизбран за член на борда и отново става председател. Напуска управлението по времето на Данаил Папазов на 29 юли 2013 г.

Факт обаче е, че "Летище София" при една от обществените си поръчки избра за най-важното си дело, по което ще трябва да плати 44 млн. долара на кувейтско-саудитското обединение, изградило пистата, не някой със сериозен опит в арбитражните дела, а кантората на адвоката на Делян Пеевски Александър Ангелов "Авиора консулт". Това се случи, след като летището вече беше платило за юридическа помощ пак за същото това дело. И познайте кой а бил шеф на летището по време на този избор- Димитър Богданов, разбира се.
Вероятно в схемата ще се включи още един от доверените хора на депутата от ДПС.

Справка показва, че на 1 юли 2011 г. в съвета на директорите на летището с решение на министъра влиза Валерий Томов. За него се знае, че е близък до Делян Пеевски още от времето, в което Пеевски отговаря за Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", където Томов е бил в дирекцията "Обществени поръчки, продажби и информационно осигуряване". Томов е освободен на 4 октомври 2012 г., но според източници неофициално се е задържал по-дълго на летището.

Ако схемата проработи и Делян Пеевски вземе летището,

неговите хора със сигурност ще са на важни постове в него. И то задълго, 30 години.

Как обаче може да стане това? Схемата на „концесията за наши хора“, чийто откривател у нас е Стефан Софиянски, дал водата на София за 30 годиин, вероятно не от грижа за софиянци и негови избиратели, вече не работи. България е страна от ЕС и една толкова апетитна хапка като концесията на летище София със сигурност ще привлече европейските акули в бранша. А те имат подкрепата на своите правителства и да ги изпързаля някой като Пеевски не е лесно. Но не е и невъзможно.

Един от вариантите е класически, използван години наред за отстраняване на сериозни европейски компании от търгове у нас. Той вече бе изпробван от министри като Румен Овчаров при търга за строителството на АЕЦ „Белене“, а резултатът видяхме преди дни-дължим на руснаците 550 милиона евро. Първата стъпка при този вариант е да се създаде атмосфера на несигурност и да се внуши, че евентуално участие ще донесе загуби. Например като се обяви концесия, а после тя се отмени заради иск от някакви си 45 милиона евро. Западният стратегически инвеститор се пита - а дали това е всичко, дали пък няма да изплуват и други искове към летището и колко ще трябва да плащам. Съмнението е посято и резултатите ще се видят в началото на есента.

Следващият ход е да се подготвят една или две фирми, които да направят навалицата при повторното обявяване на концесията. Те ще участват заради парите, дадени им за театър. Но истинската компания, зад която ще стои Пеевски, ще спечели категорично и с много пред техните оферти.  Ако все пак западни компании не се откажат след разтакаване от няколко месеца, вероятно ще се извади още някой иск, още някой дълг като например, каквито има. Ще се организират стачки и протести, за да се види колко нестабилна е ситуацията на аерогарата. Държавата също може да бъде включена при такава упоритост - например като заложи в условието за концесионния договор наглед логично, но неприемливо условие за конкретния кандидат. Правили са го чиновниците, срещу стимулиране, ще го направят пак. Това може да отнеме време, но какво са година-две при грубо изчислена печалба от около 3 милиарда лева? На нас в България обаче не ни остава нищо друго, освен да наблюдаваме поредния цирк, както този с КТБ и отново да платим сметката накрая. Както се казва, на печелившите - честито.

Д-р Данаил Петков

КОМЕНТАРИ

РЕКЛАМА

ТОП ФРОГ

Класическа музика за работа

ВРЕМЕТО

времето в София София

-5°

времето в София

лек полъх

времето в Бургас Бургас

-1°

+7°

времето в Бургас

лек полъх

времето в Варна Варна

-2°

+6°

времето в Варна

лек полъх

времето в Пловдив Пловдив

-1°

+3°

времето в Пловдив

лек полъх

времето в Ст. Загора Ст. Загора

-1°

+4°

времето в Ст. Загора

лек полъх

времето в Русе Русе

-1°

+4°

времето в Русе

лек полъх

FrogBook

РЕКЛАМА

БЛОГОВЕ

Bulgariaanalytica Bulgariaanalytica BulariaAnalytica.org е аналитичен проект на Центъра за Балкански и Черноморски Изследвания (ЦБЧИ) който цели да предоставя на своите читатели аналитична информация за България и региона и в областа на геополитиката, националната сигурност Илиян Василев Илиян Василев Автор е на множество статии и анализи по международни отношения, икономика, финанси, енергетика и енергийна сигурност. Иван Стамболов Иван Стамболов Аз съм наблюдател-аматьор. Не ви предлагам решения или изводи, а само показвам един възможен начин на мислене, който може би ще ви помогне да си ги направите сами. Мирослав Иванов Мирослав Иванов Казвам се Мирослав Иванов и се занимавам с финансова журналистика вече 10 години. Във всичките си текстове съм се стремял към две неща – качество и честност. Вярвам, че именно те карат читателите ти да те четат. Кулинарно  в кухнята с Йоана Кулинарно в кухнята с Йоана Сигурно вече си мислиш, че всичко, което правя е да стоя до печката, да разбърквам тенджери и тигани, да топя с пръст в тях и да присвивам очи, но, вярвай ми, не е така :) Мога хиляди неща! Литературата Днес Литературата Днес Мина доста време, в което бях решен да компилирам една кратка книга със съвети за писане, давани от големите майстори на словото, както и от критици и преподаватели по творческо писане. Бранимир Николов Бранимир Николов БГ Автоблог - Интересно за автомобилите Иво Инджев Иво Инджев Независим обзор на българското политическо пространство

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах