Фрогоко! Новият феномен Foodporn превзе света

0

|

4962

|22.07.2016
Фрогоко! Новият феномен Foodporn превзе света

Сочното парче месо, плодовият шейк с пухкава пяна или окъпаната в пъстри цветове лятна салата: снимки на храни се виждат навсякъде в интернет. Под хаштага #foodporn само на Instagram се откриват около 92 милиона снимки. Но защо толкова много хора публикуват онлайн нещо толкова прозаично като храната? Изследователи на тенденциите говорят за „феномен на времето“ и нова форма на индивидуалност. Американски учени дори са на мнение, че заснетата храна се възприема като по-вкусна. Все пак обаче разпространяването на някои снимки може да доведе и до юридически проблеми.


Според актуална анкета на Института за изследване на общественото мнение YouGov 61% от германците вече са фотографирали храната си. Повече от половината от тях (55%) са правили снимка на ястия, приготвени от самите тях. 44% са фотографирали храна в ресторант, която е изглеждала особено добре или е била особено вкусна. Всеки трети е документирал с фотоапарат кулинарни моменти от пътувания. Всеки четвърти фотограф на храна е публикувал впоследствие снимката в социални мрежи.

Особено популярни в интернет са хаштагове като #foodlove, #foodorgasm или естествено #foodporn. Но наименованието не означава само бляскави и сензационно представени снимки, то се отнася и до тенденцията като цяло.

„Foodporn описва феномен, при който хората се представят и изразяват себе си чрез това, което ядат“, обяснява австрийската изследователка на тенденциите Ханни Рюцлер преди известно време в интервю пред Германската прес агенция. „Храната наистина се е превърнала във феномен, с който човек може да изразява собствените ценности, предпочитания и ориентири.“ Тя била „чудесно средство за изразяване на индивидуалност.“

Докато едно време дъската с менюто се грижела за социална комуникация и създавала чувство за общност, днес хората се свързвали помежду си чрез социалните медии и създавали ново чувство за общност. „Едно време кодовете на модата или определени музикални стилове бяха това, чрез което човек даваше израз на своята индивидуалност и същевременно на принадлежността си към определени групи. Днес това са храната и питиетата“, казва Рюцлер.

А как другите ползватели приемат разпространяваните онлайн снимки на храна?
Според анкетата на YouGov мненията са различни. Докато 43% от анкетираните се
вдъхновяват от това, 40% го намират за дразнещо. Повече от половината от
анкетираните мислят, че подобни снимки служат преди всичко за самоизтъкване.
Американски изследователи обаче твърдят, че предварително фотографираните ястия дори били по-вкусни. Съгласно проучване на „Journal of Consumer Marketing“ храната се усещала като по-вкусна. Фотографите се занимавали с това, което е в чинията им, представяйки го ефектно, за да се получи оптимална снимка, се казва в статия в „New York Magazine“. Така апетитът и удоволствието от очакването също се увеличавали.

Нещо, за което обаче едва ли някой се замисля, когато фотографира, е, че теоретично заснемането на много изискано аранжирано ястие, например в реномиран ресторант, може да доведе до юридически проблеми. „Не е изключено ястия, които са оформени по особено своеобразен начин, да се ползват със защита на авторското право“, казва пред dpa хамбургският адвокат, специалист в областта на авторското и медийното право, проф. Щефан Енгелс. „В такива случаи снимките не могат просто така да се размножават и разпространяват. Това е като при произведения на изкуството.“ Първо трябва да се попита създателят на творбата за разрешение.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

РЕКЛАМА

РЕКЛАМА

Vivaldi Spring The Four Seasons High Quality caballerohorus

ВРЕМЕТО

времето в София София

+5°

+18°

времето в София

лек полъх

времето в Бургас Бургас

+4°

+17°

времето в Бургас

лек полъх

времето в Варна Варна

+3°

+12°

времето в Варна

лек полъх

времето в Пловдив Пловдив

+8°

+22°

времето в Пловдив

лек полъх

времето в Ст. Загора Ст. Загора

+3°

+9°

времето в Ст. Загора

лек полъх

времето в Русе Русе

+2°

+19°

времето в Русе

лек полъх

FrogBook

РЕКЛАМА

БЛОГОВЕ

Bulgariaanalytica Bulgariaanalytica BulariaAnalytica.org е аналитичен проект на Центъра за Балкански и Черноморски Изследвания (ЦБЧИ) който цели да предоставя на своите читатели аналитична информация за България и региона и в областа на геополитиката, националната сигурност Илиян Василев Илиян Василев Автор е на множество статии и анализи по международни отношения, икономика, финанси, енергетика и енергийна сигурност. Иван Стамболов Иван Стамболов Аз съм наблюдател-аматьор. Не ви предлагам решения или изводи, а само показвам един възможен начин на мислене, който може би ще ви помогне да си ги направите сами. Мирослав Иванов Мирослав Иванов Казвам се Мирослав Иванов и се занимавам с финансова журналистика вече 10 години. Във всичките си текстове съм се стремял към две неща – качество и честност. Вярвам, че именно те карат читателите ти да те четат. Кулинарно  в кухнята с Йоана Кулинарно в кухнята с Йоана Сигурно вече си мислиш, че всичко, което правя е да стоя до печката, да разбърквам тенджери и тигани, да топя с пръст в тях и да присвивам очи, но, вярвай ми, не е така :) Мога хиляди неща! Литературата Днес Литературата Днес Мина доста време, в което бях решен да компилирам една кратка книга със съвети за писане, давани от големите майстори на словото, както и от критици и преподаватели по творческо писане. Бранимир Николов Бранимир Николов БГ Автоблог - Интересно за автомобилите Иво Инджев Иво Инджев Независим обзор на българското политическо пространство

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах