Лоши дни за „Авионамс” с държавата като собственик

1

|

6181

|03.08.2016
Лоши дни за „Авионамс” с държавата като собственик

”Еманация на цинизма и шизофренията” - така определя Цветан Василев хвалбите за купуването на ”Авионамс”. Според него решението на правителството да придобие авиоремонтното предприятие е добро само за онези, които са приватизирали държавата.


Чрез тази сделка лъвският пай от 50-милионната печалба по договора с НАТО, подписан през 2014 г. от него, ще потъне в техните джобове. Версия, която повтаря изцяло предишна оценка на банкера, че "Авионамс" вече се управлява от "Командитно дружество "Пеевски, Цацаров & Сие" чрез събирателно дружество "Лазов, Кражби & Кo".

Пловдивският завод беше одържавен и предложен за публична продан, проведена от частен съдебен изпълнител още през май. Това обаче се оказа предварително уредена сделка. Затова останаха тежки съмнения, че е направено всичко възможно да бъде разчистена конкуренцията. Държавата си откупи обратно "Авионамс" за около 29 млн. лв., след като преди години го продаде на двойна цена без лицензите и без договорите за поръчки. На практика тази сума покри само кредитите на завода към КТБ, при положение че то струва далеч повече, защото дейността му е гарантирана за години напред и няма никаква опасност да стане губеща. Това доказва статистиката и всяко твърдение, че държавата „спасява” „Авионамс” е невярно.

Принудителното изкопуване беше предприето заради дълг към КТБ на притежаващото 99.9% от капитала на "Дунарит" „Хедж инвестмънт България“. Съдебният изпълнител обяви, че са постъпили две наддавателни предложения - едното от Държавната консолидационна компания, другото - от компания с офшорна регистрация на Британските Вирджински острови, представлявана от адвокат. При отварянето на офертите се установило, че тя предлага 40 млн. лв., но не е внесла изискуемия задатък. Моментално бе пуснат в оборот – чрез медиите на Пеевски - слух, че зад офшорната компания стой Цветан Василев, което е смешно, имайки предвид положението, в което се намира банкера. Почти сигурно е, че версията е подхвърлена единствено за да се внуши връзка с "И Еф Ви интернешънъл файненшъл венчърс", която пък държи капитала на "Хедж инвестмънт".

Във всеки случай станалото показа, че „приватизаторите” се бяха наточили да вземат "Дунарит" без оглед на конкуренцията и срещу възможно най-ниската цена. Още в началото на годината премиерът Бойко Борисов обяви, че се действа много активно за връщане на завода на държавата, за да поеме ремонта на изтребителите "Миг-29". В средата на март Министерският съвет прие специално постановление, с което постави "Авионамс",  "ВМЗ - Сопот и още девет предприятия в страната в списъка със стратегическите обекти и дейности от значение за националната сигурност. След сделката  пък министърът на икономиката Божидар Лукарски подчерта, че участието в нея е плод на усърдната работа на екипа на министерството и на други ангажирани с нея държавни институции. Което е пълна лъжа. И оцени станалото като знак, че държавата не само може да привлича чуждестранни инвеститори, но и самата тя да бъде инвеститор, когато това е от значение за запазването на работни места.

Истината е съвсем различна. Когато КТБ и Василев са се заели с „Авионамс” предприятието е било губещо. За три години не само е заработило както трябва, но през 2014 г. мениджмънтът, начело с Василев е осигурил договор с НАТО, който ще донесе 50 млн печалба. Кой ще прибере тази печалба – не е ясно.

Редно е също да се знае, че преди години предприятието е придобито от държавата за над 70 млн. Лв. При това губещо предприятие. Пачалившото предприятие днес се придобива за 29 млн лв. Това не е пазарна сделка. Заводът обаче дължи милиони на КТБ, които вместо да се осигурят от продажбата и печалбата, ще отидат като разлика в нечии джобове. За това обаче никой не говори.

Експерти твърдят, че само след година „Авионамс” отново ще е губеща компания. Защото държавата е доказала, че не може да го управлява. Не може да осигурява и пазар и сделки за продукцията. Най-вероятно фирмата ще затъне в нови дългове и след време пак ще се търси купувач, който да я спасява. При такива действия обаче едва ли ще се намери такъв инвеститор.

 

 



ОЩЕ ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

РЕКЛАМА

ТОП ФРОГ

Класическа музика за работа

ВРЕМЕТО

времето в София София

-5°

времето в София

лек полъх

времето в Бургас Бургас

-1°

+7°

времето в Бургас

лек полъх

времето в Варна Варна

-2°

+6°

времето в Варна

лек полъх

времето в Пловдив Пловдив

-1°

+3°

времето в Пловдив

лек полъх

времето в Ст. Загора Ст. Загора

-1°

+4°

времето в Ст. Загора

лек полъх

времето в Русе Русе

-1°

+4°

времето в Русе

лек полъх

FrogBook

РЕКЛАМА

БЛОГОВЕ

Bulgariaanalytica Bulgariaanalytica BulariaAnalytica.org е аналитичен проект на Центъра за Балкански и Черноморски Изследвания (ЦБЧИ) който цели да предоставя на своите читатели аналитична информация за България и региона и в областа на геополитиката, националната сигурност Илиян Василев Илиян Василев Автор е на множество статии и анализи по международни отношения, икономика, финанси, енергетика и енергийна сигурност. Иван Стамболов Иван Стамболов Аз съм наблюдател-аматьор. Не ви предлагам решения или изводи, а само показвам един възможен начин на мислене, който може би ще ви помогне да си ги направите сами. Мирослав Иванов Мирослав Иванов Казвам се Мирослав Иванов и се занимавам с финансова журналистика вече 10 години. Във всичките си текстове съм се стремял към две неща – качество и честност. Вярвам, че именно те карат читателите ти да те четат. Кулинарно  в кухнята с Йоана Кулинарно в кухнята с Йоана Сигурно вече си мислиш, че всичко, което правя е да стоя до печката, да разбърквам тенджери и тигани, да топя с пръст в тях и да присвивам очи, но, вярвай ми, не е така :) Мога хиляди неща! Литературата Днес Литературата Днес Мина доста време, в което бях решен да компилирам една кратка книга със съвети за писане, давани от големите майстори на словото, както и от критици и преподаватели по творческо писане. Бранимир Николов Бранимир Николов БГ Автоблог - Интересно за автомобилите Иво Инджев Иво Инджев Независим обзор на българското политическо пространство

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах