0| 5622 |05.10.2016 МИСТЕРИИ

Астероиди, метеорити, лунни парчета се харчат на кило в нета

Цецка Цачева със сина си Румен Данговски
Искате да си купите звезда, или метеорит, или астероид дори? А защо не парче от луната? Или даже парцел? Piece of cake*!

От мига, в който ГЕРБ се сдобиха с кандидат-президент в лицето на досегашната парламентарна шефка Цецка Цачева, цялата машина на партията е впрегната в поднасянето на най-продаваемия звезден имидж, който ще примами привърженици и симпатизанти към урните. Към стойностите на Цачева моментално бяха прилепени и достойнствата на нейните близки, а председателят на предизборния щаб Цветан Цветанов напомни успехите на сина й Румен Данговски, многообещаващ млад математик, чието име носел астероид.

Архивите на медиите ни напомниха следното: „САЩ кръщават астероид на наследника на ексдепутата Цецка Цачева - Румен Данговски, млад математик, направил известна България на много международни състезания. Румен заслужи името му да лети в Космоса след второ място на най-голямото в света състезание за предуниверситетска наука Intel ISEF. В него участват гимназисти, които представят оригинални изследователски проекти в областта на природо-математическите науки и инженерството. Състезанието се проведе в Лос Анджелис, където Румен спечели второ място и 1500 долара като приз за проекта си в областта на математиката. Той е възпитаник на Софийската математическа гимназия, а проектът му е в областта на алгебрата. Според ръководителя на нашите състезатели Константин Делчев наградата астероид да носи твоето име се дава всяка година на носителите на първо и второ място в това състезание.”

Този акт на кръщаване на небесно тяло на нечие име ни се стори много престижен, още повече, че идва от САЩ, от НАСА директно, затова писахме на г-н Данговски, за да ни разкаже повече за астероида, носещ името му. Той все още не ни е отговорил, затова се разтърсихме из сайтовете на НАСА, за да осветлим, подобно на небесно тяло, българския читател, който е трайно любопитен към въпросите на Космонавтиката.

Действително има решение новите космически тела да се именуват, т.е. не просто да се номерират, както се е правило по-рано в астрономията. Идеята била на базата на този каталог да се изработи навигационна карта на вселената и да се използва за търговски цели. На света обаче съществуват няколко хиляди астрономически звездни каталози, някои от тях на възраст хиляди години. А иначе, се откриват и множество несъществуващи иституции, като например Калифорнийската обсерватория, която не се открива в пространството като самостоятелна научна организация. Съществува калифорнийска обсерватория, но това е по-скоро географско уточнение на обсерваторията на Калифорнийския Технологичен институт, който отрича да има отношение към подобни дейности. Целта на подобни сайтове буквално е да вкарват клиентите си в заблуждение.

Впрочем кръщаването на небесни тела по името на когото решите, вкл. и на ваше собствено, стана в последно време модерен бизнес. Звездите по небето са безкрай, впрочем и метеоритите не са малко… А сайтовете, в които може да се прегледа възможността за кръщаване на звезда, са също безчет. Един от най-подробните в това отношение е www.nameastarnasa.com. Там в прав текст ни казват, че именуването не се признава от НАСА, но пък „so what” - ’какво от това’. Ще го прочетете още в първия абзац! Важното е, че покупката може да стане, стига да броите някакви си 33$.

Просто напишете в Гугъл „How To name a star” и ще откриете вашата възможност – и „звездна”, и финансово удобна. От друга страна сиротните звезди в небето ще получат име, така че доброто дело ще е сторено. Да уточним отново - закупуването означава да присвоите на звездата име, с което тя ще остане записана в звездния каталог „Космос- Земя”, а вие ще получите официален сертификат - международен образец, изписан на английски и руски език. Имената на човека, който получава правото и името на звездата, са на кирилица, латиница, или по желание и с йероглифи. В сертификата са указани: името на собственика, координатите на неговата звезда, даденото име на звездата, съзвездието и датата на именуване. Piece of cake, биха казали англоезичните, в превод – лесна работа.

И с метеоритите нещата стоят по подобен начин. Установихме, че в интернет има истински пазар на метеорити - meteoritemarket.com. Това е най-старото и най-доброто място в мрежата, за да си купите метеорити. Има снимки на всички образци и много информация за тях - десетки и десетки страници, всички свързани помежду си, за да научите за въпросните тела всичко в детайли. В мрежата сайтът съществува не от вчера, а от 1995 г. насам. В следващ сайт пък meteorites-for-sale.com ще ви покажат картинно богат асортимент в различни ценови категории, за да си изберете най-подходящото за хола или където ще си държите небесното тяло. И дилърите на метеорити си имат свое място в интернет - https://www.meteorite.com/meteorite-dealers/  и т.н. – с една дума – метеорит да искаш! Направо се объркахме от предлагане и асортимент.

И така – ако се интересувате от планетарни ресурси, ще стигнете и до покупката на астероид, та дори и на парче от луната - how-spacex-could-legally-buy-an-asteroid-and-maybe-even-the-moon. То вече парцели на Луната се продават, та камо ли едно парче…! Злите езици бяха пратили даже президента Плевнелиев до Луната, при това докато той беше все още само министър. Говореше се, че негов приятел му подарил парче за 42-я му рожден ден. И поне 400 българи щели да му бъдат съседи при евентуално преселване или пък при построяване на къща за почивка на небесната ни съседка. Даря Жукова, любимата на Абрамович, пък си има парцел от около 40 хектара още от 2010 г.

О, небеса! Объркахме се от звездни тела и телеса…

Затова очакаме с искрен интерес разказа за астероида на г-н Данговски от първо лице, за да задоволи нашата любознателност и да ни накара да се гордеем още повече с успехите на българчетата в далечна чужбина.

----------------------------------------------------------------------------