Охранителна система за 30 млн. лв стои като паметник на турската граница

3

|

7628

|05.10.2016
Охранителна система за 30 млн. лв стои като паметник на турската граница

Интегрираната система за наблюдение на българо-турската граница, на стойност над 33 млн. лв с ДДС, не само, че не пази браздата от мигранти, но не работи заради преразход на ток, неефективност и липса на резервни части. Това разказаха пред Фрог полицаи, командировани на границата.


Става дума за участъка от КПП-Лесово до Малко Търново който е около 60 киометра.

През октомври м.г. когато граничен полицай простреля смъртоносно нелегален имигрант от Афганистан край Средец стана ясно, че въпросната система за наблюдение не е работила заради липса на ток.

Какво представлява интергрираната система за наблюдение на българо-турската граница ?

 

Това са сензори в земята, датчици за движение, над 500 камери, координационни сектори. Многобройните датчици улавят нарушител и задействат камерите, които се наблюдават в отдалечени контролни центрове. Камерите покриват целия периметър, те са насочени “гръб в гръб”. Датчиците се задействат при движение в близост до охраняваната зона – на хора, транспортни средства, животни.
За разлика от стационарните камери по границата, навътре в територията са разположени по-големи и далекообхватни камери, които могат да се управляват дистанционно. Заедно с цялата тази система, са изградени 4 локални координационни центрове, мобилни постове, радио-релейна мрежа, WiMax мрежа, която дава връзка и с хеликоптерите на гранична полиция.

Това е идеята на изградената система, но ефективността й е равна на нула, а средствата хвърлени за нея не се опрадвдават.

 

Интегрираната система се прави на два етапа-първият е изграден от Консорциум "Ериксон Словакия-България" за 24,3 млн. лв. Парите идват от ЕС и са част от общо 77 млн. евро, които МВР получава в периода 1999 -2006 г., за да модернизира охраната на границите си. Това е участъкът от ГКПП-Капитан Андреево до ГКПП-Лесово. Общо 58 километра. Изграждането започва през 2010 г. и приключва на 18 септември 2012 г. Договорът е подписан от вътрешния министър Цветан Цветанов. На същата дата при рекламното пускане на Капитан Андреево Цветанов заявява, че в момента тече процедура за започване на изграждането на подобна система на нови 100 км, които ще бъдат от пункт Лесово до устието на река Резовска.

 

"Това ще ни даде възможност да обезпечим още около 100 км от външната граница на Европейския съюз", обяснява той. Сумата, която ще бъде платена с европейско финансиране от фонд "Външни граници", е 38 млн. лв. Срокът за завършване на проекта е юни 2015 г., посочва Цветанов. Договорът за новия участък е сключен на 30 април 2013 г. с консорциума "Грийн бордър" ООД на стойност 33, 7 млн. лв. В консорциума влизат испанската фирма „Индра системс” и българската  „Телелинк”. Системата не е до река Резовска, а до Малко Търново.

Предадена е на МВР в уговорения срок 30 юни м.г., този път без фанфари както при Цветанов, а тихомълком.

 

Може би защото проблемите започват още след старта. Първо оказва се, че системата трупа огромни сметки за ток. Очевидно заданието е било объркано, тъй като МВР трябва да плаща огромни сметки заради високата реактивна енергия, която генерира системата – т.е. заради неизползваната енергия.
Реактивната енергия се произвежда, но не се използва, тъй като по време на единия полупериод на мрежовото напрежение тя постъпва в товара, а по време на следващия полупериод се връща обратно в мрежата. Според запознати са натрупани сметки за около 1 млн. лв, които МВР не плаща. Това налага енергодружеството да спира няколко пъти тока на системата и тя не работи.

 

Налага се  на 18 септември м.г. Министерски съвет да вземе решение за прокарване на отклонения от общата електропреносна мрежа, всъщност цели да увеличи броя на потребителите по трасето за да паднат разходите за ток по границата.

Правят се допълнителни обществени поръчки и нови разходи. Въпреки това проблемът с тока и неефективността на системата продължава и към момента, твърдят запознати. А МВР продължава да не плаща гигантските сметки за ток.

По време на правителството на Пламен Орешарски през 2013 г. вътрешният министър Цветлин Йовчев предлага да се прави ограда по част от българо-турската граница като част от решаването на мигрантската криза през лятото и есента на същата година. При строежа обаче багери разрушават части от вече изградената интегрирана система. Оградата се строи от армията, тоест лявата ръка не знае какво прави дясната.

Другият голям проблем на системата на границата, че тя реагира дори при по-силен вятър, което налага изпращането на патрули до браздата. Същото е положението и с движението на различни диви животни. Системата ги отчита като нарушители и подава сигнал.

 

Четвъртият голям проблем е липсата на резервни части, което прави поддръжката й двойно по-скъпа. Реално системата един ден работи-два не работи, казват граничарите. И ефективността й е под 10%.

Това се вижда и с просто око, след като всеки ден групи от нелегални мигранти проникват през държавната граница необезпокоявани именно в участъците  с новата интегрирана система за наблюдение.

Още при сключването на договора, заради който испанският вътрешен министър получи български орден от Цветан Цветанов, имаше публикации, че спечелилият консорциум е давал рушвети, за да вземе поръчката, а министерски съвет тайно е гласувал допълнително 10 млн. лв анекс към договора с испанците.

Но това останаха само слухове. През последните 10 години са налети близо 200 млн. лв. за модернизиране на охраната на границата, но МВР не е успяво да я опази, въпреки, че се саморекламираме пред Брюксел с успехите си срещу мигрантската вълна. 

 

В интервю пред столичен вестник през май тази година зам.-вътрешният министър Филип Гунев заявява, че системата е проектирана преди бума на мигрантския поток и е повече помощно средство, което не спира нелегалните чужденци, а само ги идентифицира. Панецеята, според него е оградата и пътищата към нея.

Как системата идентифицира мигрантите,  като не работи, само МВР може да обясни.

 

Стефан Ташев

 

 



ОЩЕ ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

РЕКЛАМА

ТОП ФРОГ

Класическа музика за работа

ВРЕМЕТО

времето в София София

-5°

времето в София

лек полъх

времето в Бургас Бургас

-1°

+7°

времето в Бургас

лек полъх

времето в Варна Варна

-2°

+6°

времето в Варна

лек полъх

времето в Пловдив Пловдив

-1°

+3°

времето в Пловдив

лек полъх

времето в Ст. Загора Ст. Загора

-1°

+4°

времето в Ст. Загора

лек полъх

времето в Русе Русе

-1°

+4°

времето в Русе

лек полъх

FrogBook

РЕКЛАМА

БЛОГОВЕ

Bulgariaanalytica Bulgariaanalytica BulariaAnalytica.org е аналитичен проект на Центъра за Балкански и Черноморски Изследвания (ЦБЧИ) който цели да предоставя на своите читатели аналитична информация за България и региона и в областа на геополитиката, националната сигурност Илиян Василев Илиян Василев Автор е на множество статии и анализи по международни отношения, икономика, финанси, енергетика и енергийна сигурност. Иван Стамболов Иван Стамболов Аз съм наблюдател-аматьор. Не ви предлагам решения или изводи, а само показвам един възможен начин на мислене, който може би ще ви помогне да си ги направите сами. Мирослав Иванов Мирослав Иванов Казвам се Мирослав Иванов и се занимавам с финансова журналистика вече 10 години. Във всичките си текстове съм се стремял към две неща – качество и честност. Вярвам, че именно те карат читателите ти да те четат. Кулинарно  в кухнята с Йоана Кулинарно в кухнята с Йоана Сигурно вече си мислиш, че всичко, което правя е да стоя до печката, да разбърквам тенджери и тигани, да топя с пръст в тях и да присвивам очи, но, вярвай ми, не е така :) Мога хиляди неща! Литературата Днес Литературата Днес Мина доста време, в което бях решен да компилирам една кратка книга със съвети за писане, давани от големите майстори на словото, както и от критици и преподаватели по творческо писане. Бранимир Николов Бранимир Николов БГ Автоблог - Интересно за автомобилите Иво Инджев Иво Инджев Независим обзор на българското политическо пространство

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах