Откриха скитаща черна дупка

|09.10.2016
Откриха скитаща черна дупка

Повечето черни дупки, независимо дали са супермасивни или с междинна маса, са открити в центъра на галактики. Но има и скитащи черни дупки, съобщават БТА и ЮПИ. Една от тях е XJ1417+52.

През последните 15 години астрономи използваха две космически рентгенови обсерватории - "ХММ-Нютон" на Европейската космическа агенция и "Чандра" на НАСА, за да я заснемат. Снимките потвърдиха, че загадъчният източник на рентгенови лъчи, намиращ се в район между съзвездията Голяма мечка и Воловар, е най-ярката скитаща черна дупка. XJ1417+52 е 10 пъти по-ярка от предишния рекордьор. Астрономи я определиха като свръхярък източник на рентгенови лъчи.

Рентгеновите емисии от нея обаче не са толкова ярки, колкото би трябвало да бъдат. Те са достигнали своя пик между 2000 г. и 2002 г.

Черните дупки излъчват рентгенови лъчи, докато увеличават размерите си и поглъщат заобикалящия ги газ и прах. Смята се, че XJ1417+52 е станала особено ярка в ранни етапи от живота си, когато звезда минала прекалено близо, била привлечена в акреционния й диск и разкъсана.

Учените са на мнение, че скитащите черни дупки са формирани в резултат на сливане на галактики. Когато се слеят две галактики, резултатът поне в краткосрочен план е променена и в редица случаи асиметрична галактична структура с една или няколко черни дупки. XJ1417+52 е открита в покрайнините на галактиката GJ1417+52, но учените предполагат, че черната дупка някога е принадлежала на по-малка галактика. След като се блъснала в GJ1417+52, по-малката галактика се лишила от звезди, но черната дупка останала непокътната.

Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal.