Хиляди деца се включиха в кампанията на KWIAT за профилактика на детското зрение

0

|

2342

|22.12.2016
Хиляди деца се включиха в кампанията на KWIAT за профилактика на детското зрение

Хиляди деца в цялата страна преминаха безплатен скрининг на очите в рамките на Националната кампания за профилактика на детското зрение. Кампанията по инициатива на българската марка очила KWIAT се провежда за четвърта поредна година и през 2016-та се реализира с подкрепата на МОН, Министерство на младежта и спорта, Български съюз на оптометристите и в партньорство с над 150 оптики и здравни центрове в България.


Кампанията имаше за цел да популяризира необходимостта от редовна профилактика на детското зрение и да даде възможност в рамките на два месеца (септември и октомври 2016 г.) на деца и младежи на възраст от 6 до 18 г. да преминат безплатен скрининг на очите в оптики и здравни центрове в цялата страна.

Фокус на тазгодишната кампания на KWIAT беше връзката между спорта и доброто зрение. Каузата подкрепиха емблематични български спортисти като Йордан Йовчев и Тереза Маринова, новият Национален ансамбъл по художествена гимнастика, както и талантливи деца, които тренират спортна гимнастика и представят страната ни на престижни международни състезания. Всички те участваха в традиционното ревю с очила KWIAT в подкрепа на кампанията, в което се включиха също редица известни личности заедно със своите деца: Юлияна Дончева, Наталия Гуркова, Глория, София Борисова, Деси Банова, Стела Йорданова, Ирина Папазова, Ева Кикерезова, Румяна Маринова, Силвия Симова, Паолина Петракиева и Капка Амзина, Алфредо Торес, Георги Енчев и Ивайло Захариев. Със събитието на 11 октомври беше почетен в аванс и Световният ден на зрението, който се отбелязва на 13 октомври.

По време на кампанията се проведоха различни инициативи, насочени към профилактика на очното здраве при децата. В рамките на „Европейската седмица на спорта“, организирана от Министерство на младежта и спорта от 10 до 17 септември в Национална спортна академия, беше реализират безплатен очен скрининг на над 100 деца от спортните училища в София. По време на кампанията беше организиран и безплатен очен скрининг на деца от приемни семейства, които участваха в благотворителен мач с официалния фен клуб на Манчестър Юнайтед в България. Олимпийският медалист и четирикратен световен шампион Йордан Йовчев се включи в мача като посланик на кампанията за детското зрение. При конкретната инициатива бяха прегледани 28 деца, като при 10 от тях бяха регистрирани проблеми и ще им бъдат изработени безплатни очила. В продължение на кампанията и в партньорство с Националната асоциация за приемна грижа, са извършени очни прегледи на още над 200 деца от приемни семейства. За тези от тях, които имат нужда от корекция на зрението, също ще бъдат изработени безплатни очила. Очният скрининг на децата от приемни семейства, както и други инициативи на кампанията, бяха извършвани с авторефрактометър, предоставен от френска компания Essilor, която е и най-голямата в света за производство на стъкла и апаратура за оптическия бранш. Essilor беше официален партньор на кампанията за детското зрение.
 „Благодаря на всички институции, партньори, медии и известни личности, които подкрепиха кампанията и допринесоха за нейното популяризиране и реализиране. Наблюденията ни от тазгодишната кампания показват, че са все повече родителите, учителите и като цяло хората, които обръщат внимание на нуждата от профилактика на детското зрение. Все повече са и локалните самоинициативи по места, а като пример за рекордна активност ще посоча районът на Силистра, където само при един от нашите партньори е направен безплатен скрининг на очите на над 400 деца! Кампанията е изключително мащабна и е трудно да се съберат данни за пълния брой на децата, преминали скрининг. По данните, с които ние разполагаме от приблизително половината от партньорите на кампанията, през безплатния скрининг са преминали над 5000 деца. Реално за страната обаче броят им е в пъти повече. С радост мога да кажа, че  надградихме постигнатото в сравнение с миналата година в посока на това повече деца с регистрирани проблеми със зрението, да получат нуждата им корекция с очила.“,  споделя г-н Павел Цветков, управител на  KWIAT и инициатор на кампанията.

По време на кампанията се проведе и анкетно проучване в част от оптиките, където се извършваше безплатен очен скрининг. Попълнените анкети дават информация за 574 деца в училищна възраст. Половината от тях са на възраст 6 – 9 години, останалите са по-големи. Установява се, че почти 80% от децата никога не са били на очен преглед при специалист, нито на скриниг на зрение. Друг важен извод от изследването показва, че само 12,6 % от децата имат предписани очила, като повече от половината от тях не носят очилата си редовно. Тук трябва да се има предвид, че по данни от различни научни проучвания на офталмолози средно 1/3 от децата у нас имат нужда от корекция на зрение с очила. Интересно е, обаче, че при родителите ситуацията е различна – при 42% от отговорите поне единият от родителите носи очила или контактни лещи.

Недостатъчна е също и грижата за защита на очите от UV лъчите – само 13% от децата носят защитни слънчеви очила, като детските очи са изключително уязвими от вредните лъчи. Относно натоварването на зрението резултатите не са изненадващи – 80% от децата признават, че ежедневно прекарват по повече от 1 час пред електронни устройства (компютри, смартфони, таблети и др.), а половината от тях по 2,3 и повече часове. Тревожни са и отговорите относно физическата активност на децата – 45% изобщо не се занимават с никакъв спорт и физическа активност, или го правят по-рядко от веднъж в седмицата.

Националната кампания за профилактика на детското зрение 2016 се превърна в традиция, с която екипът на KWIAT ще продължава да развива своята социално ангажирана дейност във връзка с очното здраве на децата в България.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

РЕКЛАМА

ТОП ФРОГ

Клод Дебюси

ВРЕМЕТО

времето в София София

-3°

+10°

времето в София

лек полъх

времето в Бургас Бургас

-2°

+5°

времето в Бургас

лек полъх

времето в Варна Варна

-3°

+5°

времето в Варна

лек полъх

времето в Пловдив Пловдив

-3°

+8°

времето в Пловдив

лек полъх

времето в Ст. Загора Ст. Загора

+3°

+9°

времето в Ст. Загора

лек полъх

времето в Русе Русе

-7°

+2°

времето в Русе

лек полъх

FrogBook

РЕКЛАМА

БЛОГОВЕ

Bulgariaanalytica Bulgariaanalytica BulariaAnalytica.org е аналитичен проект на Центъра за Балкански и Черноморски Изследвания (ЦБЧИ) който цели да предоставя на своите читатели аналитична информация за България и региона и в областа на геополитиката, националната сигурност Илиян Василев Илиян Василев Автор е на множество статии и анализи по международни отношения, икономика, финанси, енергетика и енергийна сигурност. Иван Стамболов Иван Стамболов Аз съм наблюдател-аматьор. Не ви предлагам решения или изводи, а само показвам един възможен начин на мислене, който може би ще ви помогне да си ги направите сами. Мирослав Иванов Мирослав Иванов Казвам се Мирослав Иванов и се занимавам с финансова журналистика вече 10 години. Във всичките си текстове съм се стремял към две неща – качество и честност. Вярвам, че именно те карат читателите ти да те четат. Кулинарно  в кухнята с Йоана Кулинарно в кухнята с Йоана Сигурно вече си мислиш, че всичко, което правя е да стоя до печката, да разбърквам тенджери и тигани, да топя с пръст в тях и да присвивам очи, но, вярвай ми, не е така :) Мога хиляди неща! Литературата Днес Литературата Днес Мина доста време, в което бях решен да компилирам една кратка книга със съвети за писане, давани от големите майстори на словото, както и от критици и преподаватели по творческо писане. Бранимир Николов Бранимир Николов БГ Автоблог - Интересно за автомобилите Иво Инджев Иво Инджев Независим обзор на българското политическо пространство

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах