2|
14441
|04.07.2017
ИНТЕРВЮ
Пламен Стойчевски: В избора на бойни самолети винаги сме следвали политическата конюнктура
Нужен ни е изтребител 4+ или 5-то поколение. Португалия, която ни предлага F-16 блок 15, също има запитване до СААБ за Грипен. Второто правителство на Борисов промени критериите за избор и наклони везните към F-16. Грипен може да бъде доставен в България за 18 месеца, а Ф-16 за три години.Грипен не е чисто шведски, на 50% е американски.
Това казва за Frog news авиационният военен експерт и член на фондация "Български ВВС" Пламен Стойчевски.
- Г-н Стойчевски, как ще комчентирате сагата около покупката на нов изтребител за българските Военновъздушни сили? Не е ли по-добре човек да си купи нова кола, а не такава на старо?
- В 100 годишната история на нашите ВВС това е четвъртия път, когато сме изправени пред избора за нова авиационна техника. Почти през целият вековен период тези действия са били продиктувани от отколешната практика да следваме политическата конюнктура. Всичко е било съобразявано с интереса на поредния силен съюзник и почти никога – с националните интереси на България .
Сега сме изправени пред поредното предизвикателство. Какъв самолет ще избран за българските ВВС? През последните дни се наслушахме на всевъзможни ”експертни” мнения на философи,политолози социолози, математици, историци учители и журналисти по избора на самолет. Всички тези мнения бяхо в областта на политико-корупционни расъждения,без нито един експертен анализ. А той според авиационните специалисти от България и чужбина е, че на България е нужен самолет от 4+ или 5-то поколение. Тяхното следващо предупреждение е,че при избор на самолет втора ръка, дори 4-то поколение то няма да бъде ефективно поради това,че жизненият цикъл на един модернизиран стар самолет е много по малък от новия.
Преди няколко години западните ни партнъори бяха силно озадачени от изявлението на тогавашния министър на отбраната Аню Ангелов, България ще приеме португалската оферта за Ф-16. Дори някои публично го обвиниха,че щом имаш процедура за придобиването на нов самолет,нямаш право публично да заявяваш своя избор.В същото време ЕС изпрати писмо до България, че изборът за самолет трябва да стане чрез конкурс
И ако е вярно, че Министерството на отбраната е харесало португалските F-16 блок 15, които са самолети от трето поколение, значи българските ВВС ще трябва да летят на машини с 30 годишна история. Тези самолети са преминали на всеки три години модернизация (смяна на двигатели и системи). Основателен е въпросът кой ще плаща за тази модернизация в бъдеще? Или е по-важното да ги купим сега, пък после да му мислят военните от ВВС?
Да не говорим за цената, на която ще ги купим – тя е двойно по-голяма от тази, която Португалия е платила през 1999 г. за 25 употребявани F-16.
И още един аспект, който не се дебатира – следващият нов боен самолет трябва да участва в икономиката на страната под формата на офсетови програми. Това е един изключително силен източник на финансиране и модернизация на нашата авиация. Закупуването на португалските самолети ще лиши България от подобни програми.
Като пример можем да дадем Унгария и Чехия, които закупиха европейския самолет „Грипен“. Фирмата -производител вложи инвестиции в офсетови програми, достигащи 110% от цената, на която са закупени самолетите.
Много е важно при закупуването на нов самолет да се отчита и цената на летателен час, цялата поддръжка без горивото и заплатите на персонала. По този критерий самолети се подреждат така: Ф-35 31хил долара,Еврофайтър - 18хил долара, Ф-18 - 11 хил долара, Ф-16 - 7700 долара и Грипен 4700 долара.
- Чухте ли версията, че премиерът Бойко Борисов и приближените му отдавна са решели да купят F-16, прибрали са комисионните и сега се води дебат за да излезе, че всичко е било прозрачно. Какво мислите по въпроса?
- По отношения на комисионните не мога да коментирам. Но бяха правени опити, да се подменят критериите за оценка на самолета в предишното правителство на Борисов. Така например бе намалена тежестта на оперативната ефективност, която отчита стойността на един летателен час. Също така и очакваният срок на доставка.В същото време се вкара нов критерий - военно сътрудничество. Всичко това накланя везните към Ф-16
- Има и версия и за "Грипен". Експерти твърдят, че шведите вече са раздали кюлчетата и са уверени, че ще започнат преговори за изтребителите? Вие отдавна контактувате и работили с представителите на СААБ у нас. Вярвате ли, че шведските специалисти са способни да сключват корупционни сделки.
- Ако бяха раздали тези кюлчета, ние отдавна да бяхме „приключили с избора на самолет”. Според мен шведската страна не би допуснала такова нещо. Що се отнася по слуховете за корупция, това сякаш е нормално. Загубилият винаги ще каже - платиха и затова избраха неговия самолет. По тази логика трябва да се каже, че е имало и корупция когато купувахме Кугърите, Спартаните, Пилатусите Тогава защо нямаше анкетна комисия? Сегашният министър - председател тогава беше главен секретар на МВР.
- Чува се още, че СААБ щели да ни предоставят не нов, а вече произведен изтребител? Или пък, че се спира прозводството на шведския изтребител.
- Тази информация не е вярна. Аз съм бил в заводите на Грипен в Личопинг и съм се уверил, че компанията може да произведе всяка версия на самолет в зависимост от поръчката.
- Съгласен ли сте, че при покупката на нов изтребител трябва да се отчитат геополитическите фактори?
- Бих го казал по друг начин. Какво е мястото на военовъздушните сили в геополитическата среда.След студената война геополитиката премина в ново измерение от регионално към глобално.В този аспект на съвременния етап ВВС трябва да генерират способности, които в най-голяма степен да покриват спектъра от мисии и задачи стоящи за решаване и адекватно да отговарят на новите изисквания геополитика и стратегическа среда за сигурност.
Но за съжаление поради липса на достатъчен управленски и стратегически капацитет България намали авиационния си потенциал, който е под санитарния минимум и не отговаря на нуждите на страната.В резултат на редица неадекватни решения сега нашата авиация драстично е намалила своите количествени и качествени характеристики в сравнение с тези в началото на прехода.
- Хвърлете светлина върху договорката за португалските F-16 MLU , когато начело на комисията е бил ген. Радев, тогава командир на ВВС. Заради цената ли си е съгласил за модернизираните F-16? Тя е била двойно по-ниска.
- Не вярвам да е заради цената, но съм склонен да е повлиян от решението на тогавашните политици, които тогава му се явяваха и началници.....
- Някои казват, че двата изтребителя не могат да се сравняват нито по произведените бройки, нито по участие в бойни мисии. Критерий ли е това? - Има ли европейска или натовска директива, която ограничава големите индиректни офсетови програми, каквито искат да предложат от СААБ?
- Двата самолета могат да се сравняват по много показатели.Участие в бойни мисии не е критерий, по който трябва да избираме самолетите.Все пак при война голяма роля играе човешкият фактор. Естествено че Ф-16 който е десетки години по стар от Грипен и е нрмално да е произведен в голямо количество Но и другото е вярно, че много държави започват да го сменят с по нов. Дори Португалия, от която искаме да вземем Ф-16, има запитване до СААБ за Грипен
Новият самолет има редица предимства пред стария. Например Грипен може да бъде доставен в България за 18 месеца, а Ф-16 за три години. При положение че сега нашата авиация има нужда от нов самолет, по краткия срок е по-приемлив. На следващо място шведският самолет има много по малки разходи при поддръжка. Има по-дълъг живот на летене.Този самолет може да се придобие по две схеми- оперативен лизинг и чист лизинг. И най важното СААБ предлагат офсетови програми, които ф-16 ги няма.
Грипен може да каца на писта до 800 метра и шипина 12-17 метра, докато Ф-16 използва стандартната дължина 2400 метра ширина 45 метра.
Тук трябва да се каже ,че Грипен не е чисто шведски, на 50% е американски. Така че е американските производители ще бъдат доволни.
По отношение на офсетовите програми няма строга директива, има само припоръки.Но това не пречи, те да се осъществяват Всяка държава има закон за офсетовите програми съобразени с изискванията та Европейския съюз.
Интервю на Красен Костадинов
- Г-н Стойчевски, как ще комчентирате сагата около покупката на нов изтребител за българските Военновъздушни сили? Не е ли по-добре човек да си купи нова кола, а не такава на старо?
- В 100 годишната история на нашите ВВС това е четвъртия път, когато сме изправени пред избора за нова авиационна техника. Почти през целият вековен период тези действия са били продиктувани от отколешната практика да следваме политическата конюнктура. Всичко е било съобразявано с интереса на поредния силен съюзник и почти никога – с националните интереси на България .
Сега сме изправени пред поредното предизвикателство. Какъв самолет ще избран за българските ВВС? През последните дни се наслушахме на всевъзможни ”експертни” мнения на философи,политолози социолози, математици, историци учители и журналисти по избора на самолет. Всички тези мнения бяхо в областта на политико-корупционни расъждения,без нито един експертен анализ. А той според авиационните специалисти от България и чужбина е, че на България е нужен самолет от 4+ или 5-то поколение. Тяхното следващо предупреждение е,че при избор на самолет втора ръка, дори 4-то поколение то няма да бъде ефективно поради това,че жизненият цикъл на един модернизиран стар самолет е много по малък от новия.
Преди няколко години западните ни партнъори бяха силно озадачени от изявлението на тогавашния министър на отбраната Аню Ангелов, България ще приеме португалската оферта за Ф-16. Дори някои публично го обвиниха,че щом имаш процедура за придобиването на нов самолет,нямаш право публично да заявяваш своя избор.В същото време ЕС изпрати писмо до България, че изборът за самолет трябва да стане чрез конкурс
И ако е вярно, че Министерството на отбраната е харесало португалските F-16 блок 15, които са самолети от трето поколение, значи българските ВВС ще трябва да летят на машини с 30 годишна история. Тези самолети са преминали на всеки три години модернизация (смяна на двигатели и системи). Основателен е въпросът кой ще плаща за тази модернизация в бъдеще? Или е по-важното да ги купим сега, пък после да му мислят военните от ВВС?
Да не говорим за цената, на която ще ги купим – тя е двойно по-голяма от тази, която Португалия е платила през 1999 г. за 25 употребявани F-16.
И още един аспект, който не се дебатира – следващият нов боен самолет трябва да участва в икономиката на страната под формата на офсетови програми. Това е един изключително силен източник на финансиране и модернизация на нашата авиация. Закупуването на португалските самолети ще лиши България от подобни програми.
Като пример можем да дадем Унгария и Чехия, които закупиха европейския самолет „Грипен“. Фирмата -производител вложи инвестиции в офсетови програми, достигащи 110% от цената, на която са закупени самолетите.
Много е важно при закупуването на нов самолет да се отчита и цената на летателен час, цялата поддръжка без горивото и заплатите на персонала. По този критерий самолети се подреждат така: Ф-35 31хил долара,Еврофайтър - 18хил долара, Ф-18 - 11 хил долара, Ф-16 - 7700 долара и Грипен 4700 долара.
- Чухте ли версията, че премиерът Бойко Борисов и приближените му отдавна са решели да купят F-16, прибрали са комисионните и сега се води дебат за да излезе, че всичко е било прозрачно. Какво мислите по въпроса?
- По отношения на комисионните не мога да коментирам. Но бяха правени опити, да се подменят критериите за оценка на самолета в предишното правителство на Борисов. Така например бе намалена тежестта на оперативната ефективност, която отчита стойността на един летателен час. Също така и очакваният срок на доставка.В същото време се вкара нов критерий - военно сътрудничество. Всичко това накланя везните към Ф-16
- Има и версия и за "Грипен". Експерти твърдят, че шведите вече са раздали кюлчетата и са уверени, че ще започнат преговори за изтребителите? Вие отдавна контактувате и работили с представителите на СААБ у нас. Вярвате ли, че шведските специалисти са способни да сключват корупционни сделки.
- Ако бяха раздали тези кюлчета, ние отдавна да бяхме „приключили с избора на самолет”. Според мен шведската страна не би допуснала такова нещо. Що се отнася по слуховете за корупция, това сякаш е нормално. Загубилият винаги ще каже - платиха и затова избраха неговия самолет. По тази логика трябва да се каже, че е имало и корупция когато купувахме Кугърите, Спартаните, Пилатусите Тогава защо нямаше анкетна комисия? Сегашният министър - председател тогава беше главен секретар на МВР.
- Чува се още, че СААБ щели да ни предоставят не нов, а вече произведен изтребител? Или пък, че се спира прозводството на шведския изтребител.
- Тази информация не е вярна. Аз съм бил в заводите на Грипен в Личопинг и съм се уверил, че компанията може да произведе всяка версия на самолет в зависимост от поръчката.
- Съгласен ли сте, че при покупката на нов изтребител трябва да се отчитат геополитическите фактори?
- Бих го казал по друг начин. Какво е мястото на военовъздушните сили в геополитическата среда.След студената война геополитиката премина в ново измерение от регионално към глобално.В този аспект на съвременния етап ВВС трябва да генерират способности, които в най-голяма степен да покриват спектъра от мисии и задачи стоящи за решаване и адекватно да отговарят на новите изисквания геополитика и стратегическа среда за сигурност.
Но за съжаление поради липса на достатъчен управленски и стратегически капацитет България намали авиационния си потенциал, който е под санитарния минимум и не отговаря на нуждите на страната.В резултат на редица неадекватни решения сега нашата авиация драстично е намалила своите количествени и качествени характеристики в сравнение с тези в началото на прехода.
- Хвърлете светлина върху договорката за португалските F-16 MLU , когато начело на комисията е бил ген. Радев, тогава командир на ВВС. Заради цената ли си е съгласил за модернизираните F-16? Тя е била двойно по-ниска.
- Не вярвам да е заради цената, но съм склонен да е повлиян от решението на тогавашните политици, които тогава му се явяваха и началници.....
- Някои казват, че двата изтребителя не могат да се сравняват нито по произведените бройки, нито по участие в бойни мисии. Критерий ли е това? - Има ли европейска или натовска директива, която ограничава големите индиректни офсетови програми, каквито искат да предложат от СААБ?
- Двата самолета могат да се сравняват по много показатели.Участие в бойни мисии не е критерий, по който трябва да избираме самолетите.Все пак при война голяма роля играе човешкият фактор. Естествено че Ф-16 който е десетки години по стар от Грипен и е нрмално да е произведен в голямо количество Но и другото е вярно, че много държави започват да го сменят с по нов. Дори Португалия, от която искаме да вземем Ф-16, има запитване до СААБ за Грипен
Новият самолет има редица предимства пред стария. Например Грипен може да бъде доставен в България за 18 месеца, а Ф-16 за три години. При положение че сега нашата авиация има нужда от нов самолет, по краткия срок е по-приемлив. На следващо място шведският самолет има много по малки разходи при поддръжка. Има по-дълъг живот на летене.Този самолет може да се придобие по две схеми- оперативен лизинг и чист лизинг. И най важното СААБ предлагат офсетови програми, които ф-16 ги няма.
Грипен може да каца на писта до 800 метра и шипина 12-17 метра, докато Ф-16 използва стандартната дължина 2400 метра ширина 45 метра.
Тук трябва да се каже ,че Грипен не е чисто шведски, на 50% е американски. Така че е американските производители ще бъдат доволни.
По отношение на офсетовите програми няма строга директива, има само припоръки.Но това не пречи, те да се осъществяват Всяка държава има закон за офсетовите програми съобразени с изискванията та Европейския съюз.
Интервю на Красен Костадинов
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads