5|
8330
|29.08.2017
НОВИНИ
Тъжната истина за средното ни образование
Тъжна картинка е българското школо в последните години. И все по-тъжна ще става при това пълно безхаберие на управляващите и господството на модела ”Фандъкова”, смятана за образователния експерт на ГЕРБ.
Тази училищна директорка не само сътвори куп безумия, които би трябвало да предотврати, но и се изживява като първата дама на средното образование поради заемания от нея пост на кмет на София вече от години.И тъй като в ГЕРБ няма много хора, наясно с проблемите вредното образование, нейното мнение винаги е меродавното.
А проблемите със средното образование бяха ясни още преди 30 години, но се задълбочиха и станаха нерешими на практика след като България влезе в ЕС. Първият, но решителен удар нанесе Тройната коалиция, която, стресната от голямата учителска стачка въведе системата на "Делегираните бюджети".
Двамата корифеи на тази система- Пламен Орешарски, тогава министър на финансите и Даниел Вълчев, образователен министър "вдигнаха седянката" и хвърлиха цялата система в хаос. Делегирани бюджети означава ,че държавата дава едни пари на всяко училище и го оставя да се оправя с тях за година.
Защо го направиха Вълчев и Орешарски? Много просто, за да няма повече учителски стачки. Днес, вече повече от 10 години от въвеждането им, трябва да признаем, че бюджетите си свършиха работата-стачка на учители оттогава не е имало, въпреки че заплатите им мърдаха с незначителни проценти.
Делегираните бюджети направиха с благословията на Фандъкова училищните директори истински феодали-несменяеми, с тотална власт, каквато навремето са имали бейовете и пашите в Османската империя. Те назначават, те уволняват, те подбират на кого колко да дадат. Ако има недоволни учители, те би трябвало да стачкуват срещу директора си.
Обаче ако това стане, те или ще изхвърчат от училище, или ще им резнат така заплатите, че да не могат да си платят и билетчето за градския транспорт. Затова няма стачки и няма и да има. Смяната на директор не може да стане, освен ако не бъде арестуван за извършено престъпление. Лично Фандъкова много пъти е защитавала липсата на мандатност при този важен пост и наложи нейните дружки да станат неприкосновени с десетилетия.
Ярък пример за това е скандалът със СМГ- шефката на регионалния инспекторат Ваня Кастрева моли директора на гимназията да си подаде оставката, а той отговаря, че няма да го направи.Щом регионален инспекторат не може да помръдне директор, какво да кажем за учителите.
Вторият проблем е свързан с дълбоко порочната система на делегираните бюджети парите да следват ученика. Тя означава ,че ако в едно училище запишат 1000 ученика при 1000 лева държавна субсидия, то ще има 1 милион лева за годината. Цифрите са примерни, но принципа е този. никой в държавата не се интересува каква подготовка получават учениците, дали имат качества да се впишат в икономиката, с какъв багаж излизат от школото.
Тази система накара директорите да прибират който иска да се запише, независимо дали отговаря на профила на училището, дали е със СОП или е освидетелстван. В името на парите се крият отпаднали ученици, записват се условно други, затварят си очите пред нарушаване на реда, дори да бият преподаватели, само и само да не се отпишат и да намалят субсидията.
При това положение грижата на учителите и директора е да имат ученици, а какво ще ги правят и как ще ги учат-това е на втори и трети план. Затова децата в училище са арогантни, нахални, посягат да бият учителите си, а те мълчат. Защото заплатата им зависи от директора и броя на учениците в училище. По-тъпа система, но пък много удобна за властта досега не е измислена.
Децата в България намаляват навсякъде, с едно-две изключения, столицата и още няколко големи областни центрове. Сега се приемат деца с двойки и тройки на изпитите в почти всички училища с някои изключения на престижни учебни заведения. Проблемът е от първи до 11 клас и никой не иска да го реши.
При създадената ситуация увеличените заплати на учителите от този септември и обещанията за след 4 години няма да решат проблема. То и сега липсват учители, като съобщената преди дни цифра от около 3000 свободни места е съвсем нереална. Но ако се добавят и тези, които са навършили пенсионна възраст и остават да работят заради жалките си пари за старост, картината ще е повече от трагична.
Млади хора не влизат в системата, завършилите висше образование или политат на Запад или искат поне 1500-2000 лева на месец. Идват в повечето случаи хора, които нямат нито желание, нито ценз, нито опит за учители, но пък са готови да гледат влючено директора си в очите и да го слушат безпрекословно. Затова в часовете е пълен хаос, единици си вършат съвестно работата, другите са на принципа-ден да мине, друг да дойде. Учениците си говорят, чатят си по телефоните, разхождат се-въобще слободия.
Затова младите хора след 12 години в школото са неграмотни, нахални, невъзпитани и арогантни. Това обаче изглежда устройва управляващите, които смятат, че образованието е последната им грижа. А и Фандъкова не им казва истината, защото и тя е част от системата, около нея пърхат приятелки-директорки, които я ласкаят, възхваляват и обожествяват.
Защото им осигурява феодална власт, не позволява никакви реформи, които да извадят или поне да опитат да извадят средното образование от батака. Но това са кадрите на ГЕРБ-във всички области на живота, със средно ниво на познания, без визия за бъдещето, докопали се до кокала и гледащи с мазни очи вожда си. Готови да изпълнят всяка негова заповед или да му осигурят спокойствие, като не искат решаване на проблеми, които тласкат все повече страната към дъното.
Тъжно е, но е истина, за съжаление.
Георги Александров
А проблемите със средното образование бяха ясни още преди 30 години, но се задълбочиха и станаха нерешими на практика след като България влезе в ЕС. Първият, но решителен удар нанесе Тройната коалиция, която, стресната от голямата учителска стачка въведе системата на "Делегираните бюджети".
Двамата корифеи на тази система- Пламен Орешарски, тогава министър на финансите и Даниел Вълчев, образователен министър "вдигнаха седянката" и хвърлиха цялата система в хаос. Делегирани бюджети означава ,че държавата дава едни пари на всяко училище и го оставя да се оправя с тях за година.
Защо го направиха Вълчев и Орешарски? Много просто, за да няма повече учителски стачки. Днес, вече повече от 10 години от въвеждането им, трябва да признаем, че бюджетите си свършиха работата-стачка на учители оттогава не е имало, въпреки че заплатите им мърдаха с незначителни проценти.
Делегираните бюджети направиха с благословията на Фандъкова училищните директори истински феодали-несменяеми, с тотална власт, каквато навремето са имали бейовете и пашите в Османската империя. Те назначават, те уволняват, те подбират на кого колко да дадат. Ако има недоволни учители, те би трябвало да стачкуват срещу директора си.
Обаче ако това стане, те или ще изхвърчат от училище, или ще им резнат така заплатите, че да не могат да си платят и билетчето за градския транспорт. Затова няма стачки и няма и да има. Смяната на директор не може да стане, освен ако не бъде арестуван за извършено престъпление. Лично Фандъкова много пъти е защитавала липсата на мандатност при този важен пост и наложи нейните дружки да станат неприкосновени с десетилетия.
Ярък пример за това е скандалът със СМГ- шефката на регионалния инспекторат Ваня Кастрева моли директора на гимназията да си подаде оставката, а той отговаря, че няма да го направи.Щом регионален инспекторат не може да помръдне директор, какво да кажем за учителите.
Вторият проблем е свързан с дълбоко порочната система на делегираните бюджети парите да следват ученика. Тя означава ,че ако в едно училище запишат 1000 ученика при 1000 лева държавна субсидия, то ще има 1 милион лева за годината. Цифрите са примерни, но принципа е този. никой в държавата не се интересува каква подготовка получават учениците, дали имат качества да се впишат в икономиката, с какъв багаж излизат от школото.
Тази система накара директорите да прибират който иска да се запише, независимо дали отговаря на профила на училището, дали е със СОП или е освидетелстван. В името на парите се крият отпаднали ученици, записват се условно други, затварят си очите пред нарушаване на реда, дори да бият преподаватели, само и само да не се отпишат и да намалят субсидията.
При това положение грижата на учителите и директора е да имат ученици, а какво ще ги правят и как ще ги учат-това е на втори и трети план. Затова децата в училище са арогантни, нахални, посягат да бият учителите си, а те мълчат. Защото заплатата им зависи от директора и броя на учениците в училище. По-тъпа система, но пък много удобна за властта досега не е измислена.
Децата в България намаляват навсякъде, с едно-две изключения, столицата и още няколко големи областни центрове. Сега се приемат деца с двойки и тройки на изпитите в почти всички училища с някои изключения на престижни учебни заведения. Проблемът е от първи до 11 клас и никой не иска да го реши.
При създадената ситуация увеличените заплати на учителите от този септември и обещанията за след 4 години няма да решат проблема. То и сега липсват учители, като съобщената преди дни цифра от около 3000 свободни места е съвсем нереална. Но ако се добавят и тези, които са навършили пенсионна възраст и остават да работят заради жалките си пари за старост, картината ще е повече от трагична.
Млади хора не влизат в системата, завършилите висше образование или политат на Запад или искат поне 1500-2000 лева на месец. Идват в повечето случаи хора, които нямат нито желание, нито ценз, нито опит за учители, но пък са готови да гледат влючено директора си в очите и да го слушат безпрекословно. Затова в часовете е пълен хаос, единици си вършат съвестно работата, другите са на принципа-ден да мине, друг да дойде. Учениците си говорят, чатят си по телефоните, разхождат се-въобще слободия.
Затова младите хора след 12 години в школото са неграмотни, нахални, невъзпитани и арогантни. Това обаче изглежда устройва управляващите, които смятат, че образованието е последната им грижа. А и Фандъкова не им казва истината, защото и тя е част от системата, около нея пърхат приятелки-директорки, които я ласкаят, възхваляват и обожествяват.
Защото им осигурява феодална власт, не позволява никакви реформи, които да извадят или поне да опитат да извадят средното образование от батака. Но това са кадрите на ГЕРБ-във всички области на живота, със средно ниво на познания, без визия за бъдещето, докопали се до кокала и гледащи с мазни очи вожда си. Готови да изпълнят всяка негова заповед или да му осигурят спокойствие, като не искат решаване на проблеми, които тласкат все повече страната към дъното.
Тъжно е, но е истина, за съжаление.
Георги Александров
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads