Ехо, тука ли сте?
Friday, 25 September 2009

A+

A-

   
Ехо, тука ли сте?
Щото аз малко се изгубих напоследък. Напълно сте прави. Изнервих ви с дългото си мълчание. Ако ще ви стане по-добре, ще ви споделя, че и аз се изнервих. Първо ме пратиха месец и половина в отпуск, за да не преча на предизборната кампания на „нашето момче” Станишев.
После пък направо ме забраниха, за да не преча на афилиацията на нашето ново момче – Бойко Борисов. И ние се поогледахме, поослушахме като прасе га такова зад листник и „не ни остана друго, освен да попитаме накъде е вратата”. Пак много се задържахме, личната ни прогноза беше максимум шест месеца.

И дето каза Софиянски когато напусна СДС, „Ох, олекна ми”. Само с два ката кавички бих могъл да кажа, че „Нова медийна група”, ръководена от Дилян Пеевски, е приветливо място за работа. Като един същи Победоносцев, той идва всяка вечер, чете всички вестници, сваля и качва текстове, сменя снимката на Борисов, ако не изглежда добре (Да, да, този същия, дето му викаха Боко Тиквата преди изборите!) Че и на Цветанов. А то как да намериш снимка, на която Цветанов да изглежда добре… Бута карикатури, защото слънчогледите му се видели като гербери… Нема Станишев, нема Орешарски, даже Доган не се появява по страниците. Нали съм ви казвал, падналият няма приятели… журналисти. Далаверите на бившия кабинет се вадят с някакво необяснимо мазохистично чувство. Чак почваш да се питаш дали пък не бъркаш, че Пеевски е бил част от този кабинет… А репортери и редактори тичат с изменени лица и само се питат: „Това дали ще мине, Дилян да не го свали?” Професионализъм? Страх и автоцензура. А страхът е заразен. И има хора, които, подобно на кучета, успяват да го подушат и да се възползват от него. Да ме прощава Ирена Кръстева, от която лично аз лошо не съм видял, но имаше чудна дарба да се обгражда със „счупени” хора, бивши журналисти в напреднала фаза на ехолалия. Казвам го без злоба. Но няма и да лицемеря, че го казвам за тяхно добро. Защото не вярвам, че счупеното може пак да се залепи. Все пак хората не са грънци. Макар че няма много да настоявам… Вероятно така е много лесно да се управлява, но не и да се прави журналистика. То кой ли прави вече журналистика… Разликата между хората не е в това, че едни се страхуват, а други не. Просто някои се опитват да се борят със страха си, а другите вече са се предали.

И все пак, ако Ирена Кръстева поне създаваше видимост, че щади журналистическото достойнство, то Пеевски дори и не подозира, че такава категория може да съществува. Пък и има друг дерт, трябва да се спасява кожата. И затова във вестниците му за Бойко или добро, или още по-добро. И май му се получава. Нещо напоследък не чувам любимия лайтмотив на г-н премиера от предизборната кампания – ДПС, обръчите, вестниците на ДПС и Кръстева-Пеевски. Намеквам за взаимност, ако ме разбирате.

Но в крайна сметка вестниците са си техни, имат право дори и да ги съсипят. И не е правилно това да се определя като цензура. Понятието цензура е съотносимо само с държавата. Когато медията е частна, единствено издателят определя нейната политика. Правото на журналиста е да напусне, ако не може или не иска да се съобразява с тази политика. Това е либералното решение за свободата на словото, така е отразено и в нашата конституция (чл. 39 – 41). Винаги съм твърдял, че няма свободна и независима медия. Че свободата на словото е колективна категория. Свободни и независими са всички медии заедно. Всяка с интересите си, а всички заедно в интерес на информираността на обществото. Но май ще трябва да преосмисля този си възглед. Пакетната сделка, сключена от българските медии с Бойко Борисов, като че ли е на път да ме опровергае.

Разбира се, въпросът с цензурата е малко по-сложен. Защото ако конституцията затваря предната врата на държавата да се меси в медиите, тя влиза през задната, опосредствано, чрез благата, които властта може да изсипе или не в един вестник, а понякога (но не рядко) и лично на главния редактор.

Но има нещо друго, по-страшно от цензурата - онова вътрешно подло чувство, наречено автоцензура. Оня стремеж да предвидиш какво ще се хареса на ръководстсвото и да го напишеш. И започваш да пишеш с презерватив на перото.
Разликата между цензурата и автоцензурата е… Нека го кажа с един разбираем пример. Една жена може да бъде изнасилена. Може да бъде принудена да направи дори свирка, фелацио по народному. Но дали ще гълта си е неин личен избор. Много е грозно да гледаш как гълта насилена журналистика… Е, това не е проблем само на „Монитор”, „Експрес”, „Телеграф”. Това е проблем на цялата българска преса, в която тече усилен процес на „барековизация”. Можете да прочетете в сайта на Жабата как великата журналистка от „Труд” Валерия Велева носила баница на Бойко чак в Банкя. Баничарка – страхотна метафора за днешната българска журналистика – а в случая с „Труд” и за вчерашната… Не бих го повярвал, ако не ми разказа очевидец, как Тошо Тошев причаквал Бойко в изборната нощ да го прегръща и целува „по мъжки”…
Между другото, Дилян Пеевски рекъл да ми предадат, че щял да ме гони до дупка и ако ме вземат в друг вестник, да купи и него и да ме изгони и от там. Може, може. Па може и да не може. Щото зависи. Не сме от вчера в занаята, помним много „велики”, които дойдоха като аслани и си тръгнаха… Вие помните ли титаните от Г 13? И къде са те сега?

Всъщност, ако трябва да съм честен, нямам основание да се сърдя на Пеевски. И аз не бих простил на някой, който ми е отправял разни комплиментарности като „пикльо” (когато по царско искаха да го правят зам.-министър, а той нямаше още 21 г.), „правен в час по трудово”, „Дилянозавър”… Не, Дилянозавър май не съм го наричал… Както и да е. Искам само да кажа на младите си колеги и приятели, които оставих в „Експрес” и „Монитор” - Дилян Пеевски ще мине и ще замине, ще се забрави както много други преди него, но вие ще трябва да продължите да гледате в огледалото лицето си, да го миете и бръснете. А това е трудно, ако презираш онзи зад стъклото. Айн Ранд пише, че „да работиш за работодател, който не споделя твоите идеи, не е компромис; да се правиш, че споделяш неговите идеи, това е компромис”. Тоест, гълтането си е по желание!

Иначе „Детето-чудо” (по израза на Ива Николова) продължава да пазарува медии. Със сигурност е купил дяловете на Недялко Недялков в „Уикенд” (50%). И странно, не чух Бойко да се изкаже по темата. Но може и да не е разбрал. Говори се също за напреднали преговори с ВАЦ. Да ме прощават горецитираните членове от конституцията и всички фенове на идеята за медиите като четвърта, независима, власт, но ако тази продажба се осъществи, то тя със сигурност е санкционирана от правителството, т.е. от Бойко. Да се чуди човек защо му са на Пеевски нови вестници, като в момента съсипва настоящите си издания. „Експрес” е жив само номинално. За „Монитор” се говори, че, ако не си вдигне тиража до края на годината, и него не го чака нищо добро. А то, след крутия обрат в политиката му, по-скоро умрял ще се вдигне, нежели „Монитор”.
Та такива работи. Иначе какво да ви кажа. В момента докторът си седи вкъщи и чете книжки. И мисли. Можем да си финансираме такъв живот още месец-два, пък после ще видим. Колкото до това защо не съм ви споделил, че ще започвам работа в някакъв седмичник, който щял да излиза, а съм ви оставил да научавате от сайта на Блъсков („Делта нюз”), отговорът е много прост. И аз от там научих. Обадиха се да ми честитят, че съм щял бил… Достоверността на Блъсковите медии е извън всякакво съмнение. Така де, не можеш да се съмняваш в нещо, дето знаеш, че го няма.

Между другото, Пеевски, макар и да не е така всесилен, както си въобразява, има възможности да повлияе в някои редакции с цел докторът да бере зазъбица колкото е възможно повече. И вече е повлиял на няколко места, доколкото усещам. Иначе нямам обяснение защо ми забуксуваха преговорите с „Financial Times”. Това не е нормално, не мислите ли? Има нещо сбъркано, някаква „смутена социалност” (нали така казваше Дилов?) Но какво да се прави, това, дето природата го е сбъркала, човек не може да го оправи.

Той, сиромашкият, не разбира, че може да ме запуши по всички медии, но две неща не може да ми вземе: перото и вас, читателите. Така че може би наистина трябва да започна да пиша само за вас. Дали може да се живее от това – ще видим. Но със сигурност ще е забавно.

P.S. Г-н Пеевски, доколкото знам, вие не сте сред читателите на блога ми, но се надявам, че все ще се намери някой да ви услужи и да доведе до вниманието ви написаното. Затова искам да уточня нещо. Това, дето „Експрес” писа навремето, че баща ви направил фондация за борба срещу корупцията, за да се бори с вас, не е моя вина. Данка Василева го написа. Аз дори не го повярвах, защото той разправяше също, че вие още на 14 години сте били решили, че на 21 ще бъдете милионер и какви ли не чудесии. А това, че уж сте правен в час по трудово беше грешка и аз си платих за нея. Пъпките ме свалиха от поста първи зам.-главен и ме направиха прост наблюдател. Е, може и вие да сте помогнали, щото както се разбра, тогава сте преговаряли за закупуването на медиите на Пъпките. Тъй че отмъстили сте си, нема защо вече да ми гоните карез. Така де, като юрист трябва да разбирате, че за да е възпитателно, наказанието трябва да отговаря на престъплението.
И само още две думи. „Могъщият лъв може да си позволи да си поиграе с мишката, която е пресякла пътя му – всяка друга реакция от страна на лъва би му създала зловеща репутация.” Та бъдете лъв, не мишка. Ако можете, де.

delnicite.blogspot.com
(Стойко Тонев)

прочетете още...

КОМЕНТАРИ

търсене

нов коментар

БУЛ ДьО ЗЕР Friday, 25 September 2009, 11:25:53
изриваме екскременто човекоподобия с намаление
Георги Младенов Friday, 25 September 2009, 11:40:58
Ех Стойко, Стойко, типично селско е поведението ти - след като са те изгонили от работа, да плюеш бившите си колеги. Ноиам не помниш, че навремето света запали, за да уредиш на работа жена си меги в университета? Нима не помниш какви ги вършихте с приятелчетото ти Огнян Минчев в "Прозрачност без граници" и как "разплитахте" корупцията. Нима не помниш какви ги говореше, когато началник ти беше единят от братята Пъпкови и как бързо се отметна от него щом продаде вестника. Стойко, Стойко ти си емблематичният пример за това как не се прави журналистика
Георги Младенов Friday, 25 September 2009, 11:42:16
Но дерзай Стойко - в нета все още има хора, които не знаят какъв политически ветропоказател си и колко струваш като автор. . . .
д-р Охболи Friday, 25 September 2009, 12:31:07
Браво на д-р Филипов! Пак е точен до болка и някой го е заболял. . . мазолът. Медиите са точно това, което пише Тонев. Всички искат да са ибрикчии, а на пръсти се броят тези със свое мнение и позиция. В една медия само едно мнение и една политика ли трябва да се проповядва? Мерси. Мислех, че сме свободна страна, където плурализмът не е мръсна дума.
Friday, 25 September 2009, 14:40:05
А бе, тоя до миналата година сипеше такива хвалебствия за Бойко, сега друга песен пее:) Може би, защото друг му взе правото:) Боже, какви хора, чудо на чудесата. Я се скрий, присмехулнико, не си оригинален. Всички сте еднакви. А Фрог-а защо го допуска, заради хонорара ли. Айде и вас ви изтривам от бука:)
приятел нета Friday, 25 September 2009, 15:25:19
очаквах повече , но пак същата посредственост и егоизъм, безпомощна бездарност, изтривам ви!
tania Friday, 25 September 2009, 17:16:37
tesktat si e mnogog hubav, problemat e, che sliza na lichno nivo, no pak taka e po-ubeditelen. edna doza samoironia mu lipsva.
Ирена Илиева Friday, 25 September 2009, 18:27:56
Колко жалко, че не съм попадала на текстовете ти преди. Много се радвам, че жабата е пуснала един нормален човек да каже нещо нормално по адрес на нещастните ни медии. А между другото Пеевски не бива да се сърди за часа по трудово обучение - и той, и майка му не са венец на човешката природа, то е видно.
медияфоб Friday, 25 September 2009, 18:30:48
Що се правите на камили! Кой не вижда, че медиите у нас са с осрани задници до една. Проститутките са с повече морал. Стойко Тонев ви виновен. . . Веднага влезли няколко парцала и си изляли комплексите. То къде да ги излеят освен в нета. Четивото е супер! Аз пък ви записвам в малкото списъче от достойни медии, където може да се види нещо честно и читаво.
Тъпчо Friday, 25 September 2009, 23:10:13
Докторе, липсваше ни. А на фотосинтеза. . . Пациент от lz2. . .
По-читателка Saturday, 26 September 2009, 00:25:11
Здравей докторе, Радвам се да те чета пак. Не винаги съм съгласна с теб напълно, но ми харесва чувството ти за хумор.
Чочолина Saturday, 26 September 2009, 11:20:32
Браво, жаби, че пускате д-р Филипов! Вие всъщност доста си отивата. Луди, луди жаби и един луд доктор. Давайте в този дух, че се задава мегапроекта "Галерия" начело с Кристина Патрашкова, Зоя Димитрова, Ива Николова и други от градината на Алексей Петров. Големи напъни, големи реклами да видим какво ще се роди. "Галерия", а? По-милиционерско хрумване нямаше как да се роди, даже не е и перверзия, в медицинския смисъл на думата. . .
Йовчев Saturday, 26 September 2009, 14:19:11
Д-р Филипов, напълно си прав за гълтането, ще се радвам да продължиш да пишеш. Не си прав обаче че Д. Пеевски е правен в час по трудово. Той изобщо не е правен. Щото ако беше правен, щеше да има и нещо човекоподобно /не говоря за външноста му/ в него. Ако бацила на свинския грип може да изглежда по някакъв начин то сигорно изглежда като Д. П. .
ЧЕ ГЕВАРА Saturday, 26 September 2009, 15:22:04
БРАВО ДОКТОРЕ!ХУБАВО И Е ДОБРЕ ДА СЕ ПИШЕ И ПО ДРУГ НАЧИН ОСВЕН МИНЕТЧИЙСКИЯТ НА КАЗИОННИТЕ ИЗДАНИЯ!БЪЛГАРИЯ Е ОЩЕ ЖИВА, МАКЪР И ОШАШАВЕНА!ЩЕ МИНЕ!!
Снежан (кой ми спи в креватчето?) Saturday, 26 September 2009, 16:40:53
Стойко, много се радвам, че пак излизаш на светло, липсваше ми! За мен ти си уникален и талантлив политически сатирик, каквито у нас кой знае защо няма. . . Факт, който се нуждае, прочее, от анализ. Великолепно написано, както винаги, може би само малко по-тъжно. . А, бе, оня месец и половина дето те пуснали в отпуск да не пречиш, сигур беше платен (-: ? Чи то тъй бива? Като Лука Брази, да ти плащат да си стоиш в къщи да не плашиш децата по улицата, нали?? Ае хаирлия да е, да те виждаме по-често!
11 Sunday, 27 September 2009, 08:49:19
Лекари спасиха човешки живот, министър подкупва буйни кравари - 24rodopi. com
Ветропоказател Monday, 28 September 2009, 16:29:41
Не ругайте Тонев, д-рл Той е безспорно талантлив човек. това, което вкарва катрана в меда на неговите писания е, че като човек у отвратително суетен и тщестлавен. по тази причина иска винаги да е черешката на тортата, да го харесват младите гаджета, той да седи заобиколен от тях и да сипе остроумия. когато попадне в ситуация, чийто изход не му се нрави намразва тези, които според него са причината. Другият му голям проблем е, че от несретен асистент в университета изведнъж е станал главен редактор. Затова той не приема друг вариант освен началник.
БО БО Monday, 28 September 2009, 17:36:01
ВЕРЕН И ОСТРОУМЕН АНАЛИЗ!
Veso Monday, 28 September 2009, 18:10:31
Radvam se 4e otnovo 6te moga da 4eta prekrasnite i dosta intelegentni filososfko-politi4eski-profanski komentari.
veshter Monday, 28 September 2009, 19:36:29
Учтиво моля. метите, плюещи по Стойко Тонев да престанат да. рят по негов адрес. Хората, който го познават много добре знаят, че е мъж на място. Долни подлоги - скрийте се!
veshter Monday, 28 September 2009, 19:41:29
Моля първата точка в ценцурираният ми коментар да се чете като една дума, започваща с "лай" и продължаваща с "но", а втората цензурирана с точка дума да се чете като "го" и "вно". Благодаря.
иван Monday, 28 September 2009, 23:28:13
Стойко е пропуснал да напише, че го пратиха да пише книга за Боко Тиквата и не му я публикуваха. . .
Tuesday, 29 September 2009, 08:54:24
Още един агент провокатор се разписа! Евалла, Иванчо. . .
ronin Tuesday, 29 September 2009, 18:48:59
унищожителен коментар
До автора Wednesday, 30 September 2009, 17:51:06
Г-н Стефанов, защо не подадете ръка сега на този, който открито се противопоставя на слугинажа и баданарките на властта!? Нали ви е не само колега, но и приятел! Нали сте главен редактор на независим сайт и сте свободен в избора си да набирате журналисти, а вярвам, че правите отлика между кадърен и талантлив и редови писач.
Ветропоказател Thursday, 1 Octomber 2009, 16:39:05
Не ме разбирайте погрешно, тонев не трябва да бъде плют, а писанията му са чудесни. Всеки ден ги чета в блога. това обаче не пречи да има отв ратителни черти на характера, каквато епаталогичната му суетност.
Червена бабка Friday, 2 Octomber 2009, 15:50:24
Ветропоказателю, ми то Оскар Уайлд е бил гей, но това не му пречи да съчини най-красивото и чувствено обяснение в любов. За Хайтов казват, че е бил отвратителен характер. Кирил Христов е бил отблъскващо самовлюбен и смятащ се за най-великия български поет. И т. н. , и т. н. Но видно е, че това не е пречка да им се възхищаваме или най-малкото харесваме. А за Доктора все пак не си написал, че е мизантроп или гадняр. Нали?
възмутен Sunday, 1 November 2009, 19:27:38
Бе за тоя слагач и бездарник вечно се намира хляб. Какво правите за читавите журналисти без работа, дами и господа? Един Тодор Токин вече години е без читава работа. Ама на вас ви дай да нахраните некадърника Тонев!
Анкета
Времето
Фиксингът       3 September, 2010

ПОЛИТИКА

ИНТЕРВЮ

КУЛТУРА

ОБЩЕСТВО

ФОТО ТЕМА