6|
15493
|20.04.2010
ЪNDERGROUND
САЩ търси фалшиви Пикасо и Дали, у нас се продават на килограм
Творбите на Пикасо, Шагал и Дали, които премиерът Борисов подари наскоро на бъдещия български Лувър може да се окажат ментета. Културният министър Вежди Рашидов се похвали, че били купени евтино сякаш са напазарувани от магазин за втора употреба.
В света обаче такъв номер няма - или са истински и си държат цената, или са копия и се взимат тънко. И докато у нас никой не се тормози от тази тема, то в САЩ е стартирала тотална проверка на картини на Пикасо. Агенти и експерти ще проверяват и в целия свят. За автентичност ще изследват и работи на Марк Шагал, и Салвадор Дали.
Причината е непрекъснати оплаквания на измамени хора, които закупили произведения на гениалните художници, оказали се впоследствие ментета.
Измамата е добила колосални размери в САЩ, Източна Европа и някои азиатски страни, съобщава ArtDaily.
В началото на април, в Лос Анджелис е осъдена на 7 години затвор жена, която продала чрез телевизионен аукцион фалшификати на Пикасо, Марк Шагал, Дали и други световни класици. Жертви на измамницата и нейният съпруг станали около десет хиляди души.
Салвадор Дали период 1960 - 1972
Следствието предполага, че Кристина Юбенкс и Джералд Съливан са спечелили от фалшивите произведения над 20 милиона долара. Двойката била арестувана още през 2006 година във вилната зона на Лос Анджелис, когато в къщата им били намерени около хиляда ментета на картини и сумата от 4 милиона долара.
В периода от 2002 до 2006 г. Юбенкс и Съливан по два пъти в седмицата обявявали продажба на картини по спътниковите канали DirecTV и Dish Network. Картините били снабдени с фалшиви документи за произход. Също така притежавали и автентичен „подпис” на художника.
Още тогава Кристина Юбенкс признала вината си и разказала за укриване на данъци. Очаква се в началото на май да бъде произнесена присъдата и на Джералд Съливан.
Немалко ментета се продават и в България, коментираха за frognews.bg арт-дилъри и галеристи.
“Ментата ги има и у нас. Те се произвеждат някъде в България и се лансират много често. Дали една картина е оригинал или не, казват така наречените експерти, каквито няма в България. Тук никой не може да ви каже дали едно произведение на изкуството е оригинал или не е”, коментира за frognews.bg арт-дилърът Игор Марковски, един от създателите на най-старата аукционна къща “Аполон и Меркурий”.
Абсолютно потвърждение на думите му е една новина от есента на 2009 г., в която става ясно, че само за 1500 евро в Бургас може да се купи фалшификат на най-скъпо продадената картина в света - "Портрет на Аделе Блох-Бауер" на Густав Климт ( оригиналът е продаден за 135 млн. долара). Това се казва в официално съобщение на хотел "България", където по това време била изложена творбата. Като част от изложба с копия на световните шедьоври на изобразителното изкуство, сред които още и картината "Ръченица" на Ян Мърквичка, творби на Ван Гог, Моне, Модилиани, все лицензирано фалшифицирани от най-големия съвременен художник в този жанр, проф. Даниеле Донде.
“Въпросът с ментата на картини у нас е доста сложен. Има много фалшификати, които се продават, но трудно се откриват поради факта, че страната ни почти не притежаваме техника, както и познания, за да разкриваме подобни неща”, допълва Димитър Фицов (търговец и съдружник на Игор Марковски).
“Другата причина за съществуване и разпространение на ментетата у нас е, че полицията изобщо не съдейства в това отношение. Въпреки че по принцип имат отдели, които трябва да се занимават с две неща – крадени картини и такива, които са фалшиви. И ние, гилдията на търговците на произведения на изкуството никога не сме информирани какво е откраднато, а те изпитват едва ли не задоволство една картина да се превърти през 10 души и да стане недосегаема по този начин. И чак тогава да бъде открита и те да кажат: О-хо, ти продаваш крадена картина... После, иди и прави разследване от кого е крадена, как е стигнала до финалния търговец и т.н.”, допълва анализа си Димитър Фицов.
Според художници и галеристи не било реално да се предлагат свободно и по всяко време рисунки на Пикасо, Дали и др. Майстори на цени от по 200, 300 и 400 евро. Камо ли да се обявяват промоции на творби от класиците, сякаш са сезонни модни дрешки.
Предполага се, че през следващите месеци международни експерти и артагенти ще посетят тайно някои аукциони у нас, както и галерии, където всеки може да си купи от големите майстори различни произведения на смешни цени. Операциите се провеждат с активното съдействие на големите картинни галерии и музеи на изобразителното изкуство в света и са подпомагани от известни частни колекционери, които са притеснени от подбиването на цените на пазара от ментетата.
Само преди седмица стана ясно, че столицата ни ще си има Лувър. Първата копка или по-скоро първата крачка в създаването на музея бе показана от повечето родни медии. Всъщност телевизиите показаха само Вежди Рашидов със строителната количка, тъй като Бойко Борисов го било срам да се снима с нея. Но за сметка на това, г-н премиерът се прослави с изискан вкус към модерната графика, като подари на бъдещия Лувър творби на Пикасо, Шагал и Дали.
Странно, но нито една българска медия не зададе въпроса от къде са се взели тези произведения на изкуството. И дали случайно точно тези картини на Пикасо, Дали и Шагал не са закупени от нашумялата напоследък и рекламирана галерия за модерно изкуство (защото при откриването й бяха изложени творби, именно на тези художници), или пък са придобити на някоя от разпродажбите на американката Кристина Юбенкс или са нарисувани от някой френски „майстор” на изящното изкуство?
Пък и министърът на културата призна, че графиката на Пикасо била купена евтинко, от “близки хора, почти без пари, на ръба на подаръка”. Така де, нали не е важно от къде и за колко са купени Пикасо, Шагал и Дали. По-важното е, че са подарък от премиера Борисов за новия български Лувър, който съвсем скоро, има-няма две години и ще радва не само софиянци, а всички чужди туристи, на които известните световни музеи вече са им до болка познати и затова тръпнат в очакване да разгледат новата българска арт- екзотика.
Марк Шагал
“У нас все по-често се правят фалшификати на творби на известни автори, включително и български”, коментира галеристка от малка софийска галерия и продължава: “Ментета се продават масово, което налага внимателна оценка за автентичността им от специалисти. Лошото е, че фалшификаторите слизат на все по-ниско ниво и това е много опасно за пазара”.
В същото време търговците от тръжните къщи твърдят, че у нас пазар на изкуството в момента няма, поради ред причини и една от тях са спънките в закон, прокаран от министерство на културата.
“За мен термина пазар на изкуството у нас е малко високопарен – то че има някакъв пазар на изкуството у нас, има, но той е по-скоро някакво пазарче или алъш-веришче, бих го нарекъл сергия. Това е една смешна търговия, която прилича на ориенталски алъш вериш.
На тази сергия се продават картини от по няколко стотин лева и много рядко има такива, които струват по няколко хиляди лева”, коментира за frognews.bg Димитър Фицов.
А както знаем от опит, на сергиите никога не е сигурно стоките с какво качество и произход са. Но все пак, има няколко изисквания, които ако са спазени при дадено произведение на изкуството, то със сигурност е оригинално.
Ето какво непременно трябва се изисква, за пълна сигурност, че предлаганата творба, е оригинал:
„1. Графиката да е вписана в т. нар. Каталог резоне (Catalogue Raisonee). Той включва всички графични произведения на определен художник, известни по времето на съставянето на каталога.
2. Сертификат за автентичност (Certificate of Authenticity) - съдържа информация къде и кога е била създадена творбата, нейните размери, подписа на художника.
3. Сертификат за притежание (Certificate of Ownership) - документ с факти за произведението на изкуството, който галерията осигурява на купувача.
Из книжката “Как да колекционираме оригинално графично изкуство”
Причината е непрекъснати оплаквания на измамени хора, които закупили произведения на гениалните художници, оказали се впоследствие ментета.
Измамата е добила колосални размери в САЩ, Източна Европа и някои азиатски страни, съобщава ArtDaily.
В началото на април, в Лос Анджелис е осъдена на 7 години затвор жена, която продала чрез телевизионен аукцион фалшификати на Пикасо, Марк Шагал, Дали и други световни класици. Жертви на измамницата и нейният съпруг станали около десет хиляди души.
Салвадор Дали период 1960 - 1972
Следствието предполага, че Кристина Юбенкс и Джералд Съливан са спечелили от фалшивите произведения над 20 милиона долара. Двойката била арестувана още през 2006 година във вилната зона на Лос Анджелис, когато в къщата им били намерени около хиляда ментета на картини и сумата от 4 милиона долара.
В периода от 2002 до 2006 г. Юбенкс и Съливан по два пъти в седмицата обявявали продажба на картини по спътниковите канали DirecTV и Dish Network. Картините били снабдени с фалшиви документи за произход. Също така притежавали и автентичен „подпис” на художника.
Още тогава Кристина Юбенкс признала вината си и разказала за укриване на данъци. Очаква се в началото на май да бъде произнесена присъдата и на Джералд Съливан.
Немалко ментета се продават и в България, коментираха за frognews.bg арт-дилъри и галеристи.
“Ментата ги има и у нас. Те се произвеждат някъде в България и се лансират много често. Дали една картина е оригинал или не, казват така наречените експерти, каквито няма в България. Тук никой не може да ви каже дали едно произведение на изкуството е оригинал или не е”, коментира за frognews.bg арт-дилърът Игор Марковски, един от създателите на най-старата аукционна къща “Аполон и Меркурий”.
Абсолютно потвърждение на думите му е една новина от есента на 2009 г., в която става ясно, че само за 1500 евро в Бургас може да се купи фалшификат на най-скъпо продадената картина в света - "Портрет на Аделе Блох-Бауер" на Густав Климт ( оригиналът е продаден за 135 млн. долара). Това се казва в официално съобщение на хотел "България", където по това време била изложена творбата. Като част от изложба с копия на световните шедьоври на изобразителното изкуство, сред които още и картината "Ръченица" на Ян Мърквичка, творби на Ван Гог, Моне, Модилиани, все лицензирано фалшифицирани от най-големия съвременен художник в този жанр, проф. Даниеле Донде.
“Въпросът с ментата на картини у нас е доста сложен. Има много фалшификати, които се продават, но трудно се откриват поради факта, че страната ни почти не притежаваме техника, както и познания, за да разкриваме подобни неща”, допълва Димитър Фицов (търговец и съдружник на Игор Марковски).
“Другата причина за съществуване и разпространение на ментетата у нас е, че полицията изобщо не съдейства в това отношение. Въпреки че по принцип имат отдели, които трябва да се занимават с две неща – крадени картини и такива, които са фалшиви. И ние, гилдията на търговците на произведения на изкуството никога не сме информирани какво е откраднато, а те изпитват едва ли не задоволство една картина да се превърти през 10 души и да стане недосегаема по този начин. И чак тогава да бъде открита и те да кажат: О-хо, ти продаваш крадена картина... После, иди и прави разследване от кого е крадена, как е стигнала до финалния търговец и т.н.”, допълва анализа си Димитър Фицов.
Според художници и галеристи не било реално да се предлагат свободно и по всяко време рисунки на Пикасо, Дали и др. Майстори на цени от по 200, 300 и 400 евро. Камо ли да се обявяват промоции на творби от класиците, сякаш са сезонни модни дрешки.
Предполага се, че през следващите месеци международни експерти и артагенти ще посетят тайно някои аукциони у нас, както и галерии, където всеки може да си купи от големите майстори различни произведения на смешни цени. Операциите се провеждат с активното съдействие на големите картинни галерии и музеи на изобразителното изкуство в света и са подпомагани от известни частни колекционери, които са притеснени от подбиването на цените на пазара от ментетата.
Само преди седмица стана ясно, че столицата ни ще си има Лувър. Първата копка или по-скоро първата крачка в създаването на музея бе показана от повечето родни медии. Всъщност телевизиите показаха само Вежди Рашидов със строителната количка, тъй като Бойко Борисов го било срам да се снима с нея. Но за сметка на това, г-н премиерът се прослави с изискан вкус към модерната графика, като подари на бъдещия Лувър творби на Пикасо, Шагал и Дали.
Странно, но нито една българска медия не зададе въпроса от къде са се взели тези произведения на изкуството. И дали случайно точно тези картини на Пикасо, Дали и Шагал не са закупени от нашумялата напоследък и рекламирана галерия за модерно изкуство (защото при откриването й бяха изложени творби, именно на тези художници), или пък са придобити на някоя от разпродажбите на американката Кристина Юбенкс или са нарисувани от някой френски „майстор” на изящното изкуство?
Пък и министърът на културата призна, че графиката на Пикасо била купена евтинко, от “близки хора, почти без пари, на ръба на подаръка”. Така де, нали не е важно от къде и за колко са купени Пикасо, Шагал и Дали. По-важното е, че са подарък от премиера Борисов за новия български Лувър, който съвсем скоро, има-няма две години и ще радва не само софиянци, а всички чужди туристи, на които известните световни музеи вече са им до болка познати и затова тръпнат в очакване да разгледат новата българска арт- екзотика.
Марк Шагал
“У нас все по-често се правят фалшификати на творби на известни автори, включително и български”, коментира галеристка от малка софийска галерия и продължава: “Ментета се продават масово, което налага внимателна оценка за автентичността им от специалисти. Лошото е, че фалшификаторите слизат на все по-ниско ниво и това е много опасно за пазара”.
В същото време търговците от тръжните къщи твърдят, че у нас пазар на изкуството в момента няма, поради ред причини и една от тях са спънките в закон, прокаран от министерство на културата.
“За мен термина пазар на изкуството у нас е малко високопарен – то че има някакъв пазар на изкуството у нас, има, но той е по-скоро някакво пазарче или алъш-веришче, бих го нарекъл сергия. Това е една смешна търговия, която прилича на ориенталски алъш вериш.
На тази сергия се продават картини от по няколко стотин лева и много рядко има такива, които струват по няколко хиляди лева”, коментира за frognews.bg Димитър Фицов.
А както знаем от опит, на сергиите никога не е сигурно стоките с какво качество и произход са. Но все пак, има няколко изисквания, които ако са спазени при дадено произведение на изкуството, то със сигурност е оригинално.
Ето какво непременно трябва се изисква, за пълна сигурност, че предлаганата творба, е оригинал:
„1. Графиката да е вписана в т. нар. Каталог резоне (Catalogue Raisonee). Той включва всички графични произведения на определен художник, известни по времето на съставянето на каталога.
2. Сертификат за автентичност (Certificate of Authenticity) - съдържа информация къде и кога е била създадена творбата, нейните размери, подписа на художника.
3. Сертификат за притежание (Certificate of Ownership) - документ с факти за произведението на изкуството, който галерията осигурява на купувача.
Из книжката “Как да колекционираме оригинално графично изкуство”
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads