5|
5830
|24.09.2012
НОВИНИ
НСО нямат и не искат полицейски правомощия
Националната служба по охрана (НСО) няма и не иска да има полицейски правомощия, но ще може да задържа хора, да разтуря сергии и да глобява. Това стана ясно от думите на шефа на службата генерал Тодор Коджейков пред Дарик радио.
Правителството предложи проектозакон за НСО, който обаче бе остро критикуван от опозицията и експерти заради широките правомощия, които се дават на службата. Проектът предвижда тя и занапред да остане подчинена на президента.
Коджейков отхвърли всички критики в тази посока. Според него службата нито иска, нито ще получи повече правомощия с новия закон. Целта е с него да се разпише всичко онова, което НСО върши като задължения през последните 20 години, поясни той.
Според проектозакона НСО ще има възможност да налага санкции, ако не се изпълнят разпореждания или не се съдейства на държавните охранители. Както и в момента гардовете ще имат право при дейността си да задържат нарушители, но само до идването на полицейските органи.
Коджейков коментира, че почти няма закон, в който да не са заложени административно-наказателни разпоредби.
"Един закон, ако не е обвързан с наказателните разпоредби, той е само пожелателен към тези хора, които трябва да изпълнят някоя разпоредба. Примерно човек продава на сергия ножове или други хладни оръжия, ако в района предстои някакво мероприятие, служител на НСО след като се легитимира призовава търговецът да прибере оръжията за един час. Ако човекът не е съгласен, следва втора подкана от страна на служителя и ако и тогава лицето не изпълни разпореждането, му се прави протокол", обясни Коджейков. Освен това санкции ще може да налага само упълномощено за целта лице, а не всички служители на НСО.
Според проектозакона НСО ще може да налага глоби от 80 до 300 лева, ако някой не изпълни разпорежданията им във връзка с тяхната дейност. Глобите за лица, които противозаконно пречат на служител на НСО да изпълни функциите си, са от 500 до 1000 лева. До 2000 лева е заложената глоба за шефовете на държавни органи.
Коджейков твърди обаче, че службата няма да глобява на пътя, ако шофьори откажат да се съобразят с указанията на гардовете.
"Как ще го спрем ние този автомобил, когато сме в движение, а освен това нямаме и такива правомощия по Закона за движение по пътищата. НСО при нужда може да информира органите на полицията и КАТ за недобросъвестно поведение на някой шофьор на пътя. Но ние нямаме полицейски правомощия, служителите на НСО се занимават само с охрана", каза ген. Коджейков.
Той коментира още, че всяка сутрин се правят инструктажи на шофьорите.
"Искам да знае обществото – ние по всякакъв начин ще бъдем професионалисти и при всички случаи ще гледаме така да си вършим задълженията, че да не създаваме предпоставки за затрудняване или изнервяне на водачите", каза ген. Тодор Коджейков.
Според него от 10 инцидента, три били по вина на водачи на службата за охрана, а другите седем - по вина на други шофьори.
През последните години коли на НСО регулярно участваха в катастрофи, чието изясняване властите упорито прикриваха.
Според проектозакона за НСО цялата администрация на президента и широк кръг други лица ще могат да ползват колите на службата. В тази връзка Коджейков посочи, че основната дейност на НСО е охрана, а второстепенната й дейност е извършване на специализиран транспорт.
"НСО не е транспортна служба - има си други служби и транспортни фирми", допълни той.
В проектозакона подробно е регламентирана дейността на държавните гардове, като им се позволява да използват оръжие и при защита от опасни животни. Ще имат и законова възможност да спират транспортно средство "чрез неговото повреждане, когато водачът му създава реална заплаха за безопасността на охраняваните лица или обекти или възниква опасност за живота и здравето на хора".
Дейността на НСО и НРС, двете служби към президентството, в момента е регламентирана в едва няколко члена на закона за отбраната, а"временното положение" на липса на закони за двете служби се превърна в удобно статукво, оправдаващо техния непрозрачен начин на управление и възможността да бъдат използвани за лични или политически цели, каквито съмнения се появяват покрай периодично избухващи скандали.
Досега всеки опит на изпълнителната или законодателната власт да промени положението се приемаше от Първанов като посегателство към неговите правомощия.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads