Реклама / Ads
0| 6790 |05.11.2012 НОВИНИ

Фирми крият измами в онлайн търговията в дребния шрифт

.
Потребителите все още се сблъскват с пречки при пазаруване онлайн, затова и повечето жалби при нас са свързани с онлайн търговията. Това заяви на пресконференция Игнат Арсенов, директор на Европейския потребителски център в България.
 

По-голямата част от проблемите се отнасят за доставка, дефект на стока и несъответствие с поръчаното. Германия, Франция, Великобритания, Люксембург и Холандия са страните, получаващи най-много такива случаи. Един от проблемите, които срещат потребителите, е, че търговците не винаги спазват правилата за продажби от разстояние, в резултат на което потребителите са лишени от законно установения период за размисъл. Други проблеми са например, че някои услуги не се предлагат за дадена страна, фалшиви уеб търговци и фалшиви продукти. Независимо от многото проблеми, пред които са изправени от потребителите, опитът показва, че онлайн пазаруването се увеличава и се развива.

Според доклад на организацията, най-често проблемите на потребителите са свързани с доставката на поръчаните продукти. Тези жалби заемат 35 процента от всички подадени. 30 процента от жалбите са свързани със самите продукти. 10 процента са с цената и плащането, други 10 заемат и договорните условия. Тази статистика засяга последните четири години. От нея се вижда, че заявените тенденции се запазват през разглеждания период без почти никакви вариации.

Игнат Арсенов обясни, че в топ 10 държавите, в които има оплаквания от търговците, регистрирани в тях, влизат Германия, Франция и Холандия. Те обаче, като най-развити икономически, предлагат най-голям избор и условия, затова и хората купуват най-вече от тях, коментира Арсенов. Най-много потребителите се оплакват от Франция, Испания, Белгия и Германия. Един процент от всички жалби засягат България.

Докладът на Мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC-Net) предоставя списък както за потребителите, така и за търговците. Използвайки този списък с практически съвети Мрежата препоръчва на потребителите да се информират от кого пазаруват, да плащат по безопасен начин, да избягват измами и да разбират своите задължения. Винаги съветваме потребителите да плащат чрез кредитни карти, защото така могат да оспорят превода при грешки и нередности и да се разберат с банката, а не с търговеца. А хората трябва задължително да четат дребния шръфт, за да си знаят не само правата, но и задълженията.

Когато търговецът продава продукти или услуги на потребителите чрез уебсайт, той трябва да отговаря на определени законови задължения. Използвайки списъкът на Мрежата, търговците могат да хвърлим един бърз поглед на задълженията си, които се прилагат в ЕС. "Европейският онлайн пазар, Потребителски жалби 2010-2011" подчертава практическите и правни проблеми на потребителите, когато осъществяват трансгранично онлайн пазаруване. Този доклад е обобщение от трансграничните проблеми, които са били сигнализирани от отделни потребители на мрежата ECC-Net.    

Иван Бъчваров от Комисията за защита на потребителите приветства и потребителите, и търговците да се запознаят със законите, касаещи онланй търговията - Закона за защита на поребителите и Закона за интернет търговията. Те са свързани с търговията от разстояния и до голяма степен са хармонизирани с европейското законодателство, обясни той.

2082 са жалбите от началото на годината в Комисията за защита на потребителите, засягащи онлайн търговията, а 455 са жалбите за непоискани търговски съобщения, каза още той.
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 3| 5753 |04.11.2012 Инж. Лазар Лазаров: Всички снегопочистващи фирми са в бойна готовност . 2| 10730 |26.09.2012 Длъжници си крият имотите на Сейшелите . 28| 7084 |11.07.2012 Крият зад граница свидетелка срещу Трактора . 2| 5931 |03.07.2012 Рекорд! 3 млрд долара глоба за измами с лекарства

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads