11|
5674
|17.06.2013
НОВИНИ
Губим един милиард лева от ЕС заради общинската администрация
България рискува да изгуби до края на тази година 514 млн. евро (над 1 млрд. лв.) от бюджета на ЕС главно заради слабости на общинската администрация.
Това личи от данни от началото на юни, които "Труд" получи от Европейската комисия в четвъртък. Сумата се приближава към горната граница на загубите (630 млн. евро), за които комисар Кристалина Георгиева предупреди.
В условията на бюджетни ограничения и икономическа криза еврофондовете са основен източник за инвестиции в инфраструктура, растеж и създаване на работни места у нас. Най-слабо е усвояването им именно по програмата, която би могла да помогне за намаляване на 12,6-процентната безработица - "Конкурентоспособност". "Приложението (на програмите - б.а.) е още слабо и неуравновесено: Нетното усвояване за последните шест и половина години е 32 на сто", коментира източник в Брюксел, пожелал анонимност. "Рискът от от отписване (загуби - б.а.) в края на 2013 г. е доста висок: Всички програми са заплашени от загуба на фондове с изключение на "Транспорт".
По думите му проблемите с приложението са свързани главно с капацитета на общините. Ролята на националната и местната администрация в усвояването на еврофондовете е ключова. Най-опростено представен, механизмът е следният: Подпомаганата държава обявява, че набира проекти за финансиране по европрограмите, избира най-добрите от тях, провежда търгове за изпълнители, сключва договори, следи изпълнението и прави ревизия на разходите, които първоначално се плащат с нейни средства.
След това представя фактурите на комисията, чиито служби проверяват и одобряват разходите и ги възстановяват от бюджета на ЕС. Рискът от загуба на фондове може да дойде от всички звена във веригата - например липса на интерес към програмите или на годни проекти, нередности в търговете, изпълнението и харченето на парите.
Ситуацията до момента показва, че колкото е бедна България, толкова е и неспособна да се възползва от солидарността, която европейските данъкоплатци предлагат на тепсия, докато правителствата им у дома режат своите бюджети.
Това затруднява договарянето на повече пари за следващия многогодишен бюджет на ЕС. По оперативна програма (ОП) "Регионално развитие" до края на т.г. трябва да се платят още 300 млн. евро, като €175 млн. евро от тях са заплашени от отписване. Макар да имаме една от най-нискоконкурентните икономики в ЕС, усвояването на средствата по програма "Конкурентоспособност" е най-слабо - 14 на сто (вместо официално очакваните 45 на сто) от 988 млн. евро, които са ни на разположение в европейския бюджет по нея. Най-честото обяснение за това у нас била кризата, която притиска малките и средни предприятия и на тях не им е до конкурентоспособност.
По едноименната ОП България рискува автоматично отписване на 50 млн. евро до края на 2013 г. Бавно се движи газопроводът до Сърбия и шансовете за завършването му до края на 2015 година са малки, смята нашият източник. Според него също софийският технологичен парк пък е затънал в бюрократични пречки след бърз старт. С 48 млн. евро от Европейския фонд за регионално развитие ОП "Техническа помощ" финансира оценки, проучвания и подготовка на следващия програмен период (2014-2020 г.).
Поради мудността на администрацията обаче степента на усвояване е 28 на сто и 7 млн. евро са заплашени от отписване. ОП "Околна среда" рискува да изгуби между 220 и 282 млн. евро до края на т.г. Степента на усвояване е 13 на сто от €1,46 млрд. за този програмен период (2007-2103). Главен принос за това състояние има решената преди три години, но още неприложена реформа на водния сектор, смятат в Брюксел.
Проектите за водоснабдяването на Пловдив, Добрич, Асеновград и Плевен трябва да се преработват заради включени недопустими разходи за ДДС и нерешени въпроси с държавна помощ и опазване на околната среда. Макар и най-добре развиваща се, ОП "Транспорт" също има проблеми. Няма надежда да се осъществи проект за корабоплаването по Дунав, което е раздел на програмата. Неизползваните за него пари ще отидат за ремонти на жп гари. Затова пък не достигат пари (56 млн. евро) за подготовка на жп проекти за периода 2014-2020 г. и 81 млн. евро за строителство на жп линии в сегашния период.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads