ЧЕЗ към политиците: Не използвайте нашите компании в кампаниите си
Писмото е адресирано до Сергей Станишев, Бойко Борисов, Лютви Местан, Волен Сидеров, Радан Кънев, Николай Бареков, Валери Симеонов, Красимир Каракачанов и до председателите на Потребителските организаци. С него са запознати още премиерът Пламен Орешарски и енергийният министър Драгомир Стойнев.
Ето текста на писмото:
Ние, ръководството на компаниите от групата на ЧЕЗ в България, като съзнаваме своята отговорност пред нашите клиенти и акционери и към цялото общество, се обръщаме към вас с призив да не използвате нашите компании и клиенти в политическите кампании за предстоящите избори.
Бизнесът ни е напълно прозрачен. Всеки месец ЧЕЗ публикува отчети в Търговския регистър. Всяко тримесечие и в края на годината ЧЕЗ Електро България и ЧЕЗ Разпределение България изпращат отчети в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Като публични дружества всяко тримесечие те подават финансови отчети и към Комисията за финансов надзор.
Всеки месец ние доставяме електроенергия на над три милиона български граждани и много фирми. При нас работят 3800 български инженери, техници, икономисти и други специалисти. Осигуряваме работа на десетки български фирми в тези трудни години на икономическа криза.
През последните години имаше опити компаниите от групата на ЧЕЗ в България да бъдат използвани като инструмент за водене на политически кампании. Ние сме публични компании и подобни политически внушения сериозно увреждат интересите на акционерите и служителите ни.
Факт е, че ЧЕЗ не определя цените на тока – нито за населението, нито за бизнеса. Средата, в която ние работим в България, е регулирана и цените се определят единствено и само от ДКЕВР. След третото намаление на цените през 2013 г. на всеки 100 лева сметка за домакинствата, при нас остават само 90 стотинки, а носим 100 % отговорност и поемаме 100 % негативи. Освен това ЧЕЗ купува тока от НЕК по-скъпо, отколкото продава на домакинствата.
В резултат на необосновани твърдения бизнесът ни е изправен пред огромно предизвикателство и е под изключителен натиск. В същото време, ние сме голям и отговорен инвеститор. От стъпването си на българския пазар през 2004 г. ЧЕЗ инвестира над 1,8 млрд. лева, като за обновяване, модернизиране и разширяване на мрежата и подобряване на обслужването сме вложили над 728 млн. лева. По данни на Световната банка на ЧЕЗ се падат 21 % от общия обем инвестиции с частно участие в българския енергиен сектор за периода 2005 – 2012 г. В резултат на направените инвестиции ЧЕЗ подмени една трета от мрежата, присъедини над 70 хиляди стопански и битови потребители, понижи технологичните загуби от 22 % през 2005 г. до 11 % към момента.
Въпреки направеното от нас, мрежите все още са в състояние, което изисква стотици милиони лева инвестиции, за да могат българските граждани да получават услуги с европейско качество. За да се постигне желаното качество на доставките, следва да се говори открито и ясно какво и как трябва да се направи и какви са отговорностите на електроразпределителните дружества и на държавата.
Като голям данъкоплатец и работодател, ние даваме своя принос, за да може държавата да изпълнява своите социални политики и функции. С внесените общо 429 млн. лева преки и непреки данъци ЧЕЗ се доказва като важен фактор за икономическото развитие на страната.
Нашият бизнес е изцяло на светло. Плащаме навреме заплати, данъци и осигуровки. Спазваме всички нормативни изисквания и закони. Именно затова никога не ни е било страх от проверки, които да се извършват прозрачно и недискриминационно, при зачитане на българското и европейското законодателство.
ЧЕЗ не е монополистът, който по какъвто и да е начин би могъл да ощети потребителите. Влиянието на компанията в крайните сметки за електроенергия е незначително и ние винаги сме изразявали нашата подкрепа за ускоряване на процесите на либерализация на енергийния пазар.
Откакто сме стъпили в България, ние винаги сме работили с грижа за клиента. Благодарение на извършените инвестиции значително подобрихме качеството на обслужването. Броят на местата за плащане на територията, обслужвана от ЧЕЗ, бе увеличен от 319 до над 2145 и бяха открити 31 центъра за обслужване на клиенти. Разработени са близо 100 нови услуги. С цел да улесним потребителите в периода на икономическа криза, ние въведохме редица мерки – удължихме двойно срока за безлихвено погасяване на сметките от 10 на 20 дни и предложихме гъвкави варианти за разсрочване на плащанията. От декември 2013 г. клиентите на дружеството могат да се възползват и от новата услуга „Персонален съветник”, който предоставя индивидуални консултации за разсрочване на плащанията.
Ние сме отворени за диалог с всеки, който се интересува от нашата дейност. Заповядайте в нашите офиси, запознайте се с нашите служители и научете всичко, което ви интересува. Готови сме да решаваме всякакви проблеми, свързани с нашата работа, професионално и добронамерено.
Очакваме от политическите партии да не допуснат допълнително напрежение и да ни дадат възможност да работим спокойно в полза на нашите клиенти и акционери. Призоваваме да бъде сменен тонът, да не бъдат противопоставяни бизнес срещу бизнес и бизнес срещу клиенти. Трябва да има прозрачност, диалог и професионализъм. Само така може да продължим напред. Цените трябва да се определят при пълна яснота за това какво става по веригата от производството до доставката и равнопоставеност на всички участници в нея. Обществото има право да знае на кого какво се разрешава. Секторът има нужда от честност. Само така ще спечелят клиентите.
В заключение заявяваме, че сме отворени за диалог, за съдействие и за партньорство. Като отговорен инвеститор сме готови да работим заедно с българското правителство за намиране на най-добрите решения за развитието на енергийния сектор.
С уважение:
Петър Докладал
Моля, подкрепете ни.