7|
5091
|06.10.2014
НОВИНИ
ЕК: Депозантите в КТБ да имат достъп до парите си
Депозантите в Корпоративна търговска банка (КТБ) трябва да имат достъп до парите си. Това потвърди за пореден път Европейската комисия (ЕК) в свое писмо в отговор на запитване от страна на Комитета за защита на финансовата и банковата стабилност в България.
В своето запитване към Комисията клиенти в КТБ са алармирали за нарушението на техните права, както и за бездействието на Българската народна банка (БНБ) по случая с поставената под специален надзор финансова институция.
Ето го и целият текст на отговора на ЕК До Комитета за защита на финансовата и банковата стабилност в България:
Както вас, така и голям брой други депозанти са привлекли вниманието на Европейската Комисия към ситуацията с КТБ. Разбираме вашите притеснения за спирането на достъпа до вашите депозити в КТБ, наложени от националните власти и липсата на ясна перспектива за достъп до вашите средства в близко бъдеще. Директива 94/16/ ЕК относно схемите за гарантиране на депозитите, изменена с директива 2009/14/ ЕК предоставя на всеки вложител правото да бъде компенсиран, ако неговите депозити станат недостъпни.
Всички депозити на стойност до 100 000 евро (или еквивалента в други валути) на даден човек в определена банка, независимо от броя на откритите сметки, са гарантирани в рамките на ЕС. Член 10, параграф 1, ал.1 от директивата предвижда, че схемата за гарантиране на депозитите трябва да е в състояние да изплаща надлежно проверените искания на вложителите относно замразените им влогове в рамките на 20 работни дни от датата, на която компетентният орган е направил заключение според указанията на член 3,ал.1 от Директивата или пък от постановено решение на съдебен орган според чл.3, ал.2. Това заключение е посочено в член3, ал.1 както следва: „съответните компетентни органи са решили, че според тях въпросната кредитната институция няма възможност за момента поради причини, пряко свързани с финансовото й състояние, да върне депозитите или пък изобщо да има такава възможност някога“. Член 3, ал.2 допълнително разяснява, че това заключение трябва да бъде направено „възможно най - скоро след като се е уверило, че дадена кредитна институция няма възможност да върне депозитите, които са на дължими и изискуеми съгласно член.10 (1) – схемата за гарантиране на депозитите трябва да е в състояние да върне надлежно проверените искания от депозантите в 20 дневен срок след подобно заключение на компетентния орган“.
Вложителите на КТБ не са имали достъп до своите депозити от края на юни и правителството е обявило, че никакви действия няма да бъдат предприемани относно банката преди ноември. След като комисията привлече вниманието на българските власти към своите задължения, произтичащи от директивата, комисията също така официално откри наказателна процедура срещу България на 25 септември 2014г. Независимо от по- нататъшните действия, които комисията може да предприеме в ролята си на наблюдател за спазването на европейското законодателство, ние бихме искали да припомним че Европейското право има предимство пред националното. Съответните разпоредби на директивата, които са безусловни, достатъчно ясни и точни, могат при определени условия да предоставят права и задължения на властите, гражданите и бизнеса във всяка държава-членка. Тези права може да бъдат наложени на съответните органи пред националния съд, с цел получаване на плащания по отношение на неналични депозити в съответствие с член 10 (1) на Директивата за DGS.
Ето го и целият текст на отговора на ЕК До Комитета за защита на финансовата и банковата стабилност в България:
Както вас, така и голям брой други депозанти са привлекли вниманието на Европейската Комисия към ситуацията с КТБ. Разбираме вашите притеснения за спирането на достъпа до вашите депозити в КТБ, наложени от националните власти и липсата на ясна перспектива за достъп до вашите средства в близко бъдеще. Директива 94/16/ ЕК относно схемите за гарантиране на депозитите, изменена с директива 2009/14/ ЕК предоставя на всеки вложител правото да бъде компенсиран, ако неговите депозити станат недостъпни.
Всички депозити на стойност до 100 000 евро (или еквивалента в други валути) на даден човек в определена банка, независимо от броя на откритите сметки, са гарантирани в рамките на ЕС. Член 10, параграф 1, ал.1 от директивата предвижда, че схемата за гарантиране на депозитите трябва да е в състояние да изплаща надлежно проверените искания на вложителите относно замразените им влогове в рамките на 20 работни дни от датата, на която компетентният орган е направил заключение според указанията на член 3,ал.1 от Директивата или пък от постановено решение на съдебен орган според чл.3, ал.2. Това заключение е посочено в член3, ал.1 както следва: „съответните компетентни органи са решили, че според тях въпросната кредитната институция няма възможност за момента поради причини, пряко свързани с финансовото й състояние, да върне депозитите или пък изобщо да има такава възможност някога“. Член 3, ал.2 допълнително разяснява, че това заключение трябва да бъде направено „възможно най - скоро след като се е уверило, че дадена кредитна институция няма възможност да върне депозитите, които са на дължими и изискуеми съгласно член.10 (1) – схемата за гарантиране на депозитите трябва да е в състояние да върне надлежно проверените искания от депозантите в 20 дневен срок след подобно заключение на компетентния орган“.
Вложителите на КТБ не са имали достъп до своите депозити от края на юни и правителството е обявило, че никакви действия няма да бъдат предприемани относно банката преди ноември. След като комисията привлече вниманието на българските власти към своите задължения, произтичащи от директивата, комисията също така официално откри наказателна процедура срещу България на 25 септември 2014г. Независимо от по- нататъшните действия, които комисията може да предприеме в ролята си на наблюдател за спазването на европейското законодателство, ние бихме искали да припомним че Европейското право има предимство пред националното. Съответните разпоредби на директивата, които са безусловни, достатъчно ясни и точни, могат при определени условия да предоставят права и задължения на властите, гражданите и бизнеса във всяка държава-членка. Тези права може да бъдат наложени на съответните органи пред националния съд, с цел получаване на плащания по отношение на неналични депозити в съответствие с член 10 (1) на Директивата за DGS.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads