31|
4965
|17.11.2014
НОВИНИ
Със "скелети от гардероба" се занимава новата власт
Първите месеци на новата власт ще бъдат заети основно с вадене на "скелети от гардероба", преподреждане на министерства и агенции и кадрово прочистване и освежаване на администрацията. Само заради закриването на странното Министерство на инвестиционното проектиране трябва да бъдат прекроени 65 закона.
Бюджетът на държавата свърши още през октомври и това на практика затруднява доста сектори при плащането на заплати и обществени поръчки. "Заслугата" е най-вече на БСП, която в последните дни на предния парламент отказа да подкрепи поисканата от собственото й правителство актуализация. Заради продънената хазна вече седмици новите министри и депутати се занимават с проект за кърпене на държавните финанси до Нова година, вместо да готвят закона за бюджет 2015. "Разтребването" на държавата ще отнеме и енергия, и време, така необходими за реформи, пише в. Сега.
Сериозно блокиране на същинската работа се очаква в сектор "Сигурност", където управляващите се готвят да поправят пораженията от годината на кабинета "Орешарски". Реорганизациите, които правителството на Бойко Борисов вече обяви, ще продължат поне 6 месеца, преди системата да заработи нормално. От внесения от ГЕРБ проект за промени в Закона за МВР става ясно, че Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) ще се върне в министерството. Сега тя е в ДАНС, където я премести тогавашният вътрешен министър Цветлин Йовчев.
Не е ясно как ще се прехвърлят делата, по които ГДБОП е работила в рамките на ДАНС заедно с други звена от спецагенцията. Предишното местене на делата на ГДБОП - към ДАНС - по линия на наркотици, културни ценности, корупция по високите етажи, тежка организирана престъпност и др., отне повече от половин година. Промените в Закона за МВР се очаква да доведат до смяна на председателя на ДАНС и на главния секретар на министерството. Това пък ще доведе до промени по средните етажи. От законопроекта не се разбира и какво ще стане със заплащането на агентите от ГДБОП, които в момента взимат по-високи възнаграждения като служители на ДАНС. Възможно е да възникнат брожения - сред антимафиотите, ако заради смяната на "шапката" има намалят заплатите, или сред другите служители на МВР, ако колегите им от ГДБОП си запазят по-високите възнаграждения.
За началото на 2015 г. е планирано да започне обединяването на Националната разузнавателна служба и военното разузнаване в Държавна агенция "Разузнаване". Сливането вече видимо изнервя работещите в двете служби най-вече заради предстоящата девоенизация, която се очаква да доведе до вълна от рапорти за напускане. Началникът на военното разузнаване Веселин Иванов смята, че няма да се направят икономии от сливането, освен ако едната служба не бъде закрита.
Сериозни трудности създава закриването на безполезното Министерство на инвестиционното проектиране (МИП), което предишните управляващи създадоха през лятото на 2013 г. като клонинг на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) по настояване на ДПС. Заради МИП миналата година депутатите прекроиха десетки закони и сега предстои да се измине обратният път - пренаписване на 65 закона. Особено важни са поправките в Закона за устройството на територията, които ще върнат на кметовете и областните управители правомощията за одобрение на проекти и издаване на разрешения за строежи с обществено финансиране на стойност над 10 млн. лева. В куп закони, засягащи строително-инвестиционния процес, името на МИП трябва да бъде заличено или да се замени с МРРБ - като законите за регионалното развитие, водите, кадастъра и имотния регистър, за пътищата, държавната собственост, етажната собственост, енергийната ефективност, техническите изисквания към продуктите, устройството на Черноморското крайбрежие и мн. др. И докато вливането на МИП в МРРБ, откъдето бе изкуствено отделено, ще е сравнително лесен процес, разделянето на мегаминистерството на икономиката на три ще е по-сложна, а и по-скъпа промяна.
И тук предстои да се променят десетки закони, правилници и наредби, а също и да се търсят сгради за трите ведомства - на икономиката, енергетиката и туризма. Всяко от тях ще пише устройствен правилник и ще се бори за щатни бройки и за заплати. Трескавата подготовка на бюджетите за догодина и назначенията в новите министерства със сигурност ще глътнат много време и сили, преди министрите Божидар Лукарски, Теменужка Петкова и Николина Ангелкова да се захванат със същинската работа - подобряване на бизнес средата. Лукарски обеща формалностите по разделянето на мегаминистерството на три да приключат за 1 месец, но прогнозата му изглежда прекалено оптимистична. При това вече тръгна битка между ведомствата за контрола върху концесиите. Не е ясно в кое министерство ще отиде т.нар. Единен орган за управление на подземните богатства - в икономиката или в енергетиката.
Засега управляващото мнозинство отлага друга структурна промяна с потенциал да взриви приходната част на бюджета - евентуалното сливане на НАП и агенция "Митници". В публичното пространство изтече концепция, която предвиждаше двете агенции да се слеят до Нова година по формален път - чрез промяна в наименованието им. От това би произтекла механична замяна на наименования във всички закони, в които двете приходни агенции са споменати, както и преподписване на всички договори на служителите на агенция "Митници". Концепцията предвижда на следващ етап да стане реалното преструктуриране на звена и работни процеси.
Миналата седмица председателят на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова от ГЕРБ даде да се разбере, че сливане може да има след внимателен анализ на всички плюсове и минуси и избор на подходящ модел. "Ще водим тези разговори през 2015 г.", обясни тя.
Сериозно блокиране на същинската работа се очаква в сектор "Сигурност", където управляващите се готвят да поправят пораженията от годината на кабинета "Орешарски". Реорганизациите, които правителството на Бойко Борисов вече обяви, ще продължат поне 6 месеца, преди системата да заработи нормално. От внесения от ГЕРБ проект за промени в Закона за МВР става ясно, че Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) ще се върне в министерството. Сега тя е в ДАНС, където я премести тогавашният вътрешен министър Цветлин Йовчев.
Не е ясно как ще се прехвърлят делата, по които ГДБОП е работила в рамките на ДАНС заедно с други звена от спецагенцията. Предишното местене на делата на ГДБОП - към ДАНС - по линия на наркотици, културни ценности, корупция по високите етажи, тежка организирана престъпност и др., отне повече от половин година. Промените в Закона за МВР се очаква да доведат до смяна на председателя на ДАНС и на главния секретар на министерството. Това пък ще доведе до промени по средните етажи. От законопроекта не се разбира и какво ще стане със заплащането на агентите от ГДБОП, които в момента взимат по-високи възнаграждения като служители на ДАНС. Възможно е да възникнат брожения - сред антимафиотите, ако заради смяната на "шапката" има намалят заплатите, или сред другите служители на МВР, ако колегите им от ГДБОП си запазят по-високите възнаграждения.
За началото на 2015 г. е планирано да започне обединяването на Националната разузнавателна служба и военното разузнаване в Държавна агенция "Разузнаване". Сливането вече видимо изнервя работещите в двете служби най-вече заради предстоящата девоенизация, която се очаква да доведе до вълна от рапорти за напускане. Началникът на военното разузнаване Веселин Иванов смята, че няма да се направят икономии от сливането, освен ако едната служба не бъде закрита.
Сериозни трудности създава закриването на безполезното Министерство на инвестиционното проектиране (МИП), което предишните управляващи създадоха през лятото на 2013 г. като клонинг на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) по настояване на ДПС. Заради МИП миналата година депутатите прекроиха десетки закони и сега предстои да се измине обратният път - пренаписване на 65 закона. Особено важни са поправките в Закона за устройството на територията, които ще върнат на кметовете и областните управители правомощията за одобрение на проекти и издаване на разрешения за строежи с обществено финансиране на стойност над 10 млн. лева. В куп закони, засягащи строително-инвестиционния процес, името на МИП трябва да бъде заличено или да се замени с МРРБ - като законите за регионалното развитие, водите, кадастъра и имотния регистър, за пътищата, държавната собственост, етажната собственост, енергийната ефективност, техническите изисквания към продуктите, устройството на Черноморското крайбрежие и мн. др. И докато вливането на МИП в МРРБ, откъдето бе изкуствено отделено, ще е сравнително лесен процес, разделянето на мегаминистерството на икономиката на три ще е по-сложна, а и по-скъпа промяна.
И тук предстои да се променят десетки закони, правилници и наредби, а също и да се търсят сгради за трите ведомства - на икономиката, енергетиката и туризма. Всяко от тях ще пише устройствен правилник и ще се бори за щатни бройки и за заплати. Трескавата подготовка на бюджетите за догодина и назначенията в новите министерства със сигурност ще глътнат много време и сили, преди министрите Божидар Лукарски, Теменужка Петкова и Николина Ангелкова да се захванат със същинската работа - подобряване на бизнес средата. Лукарски обеща формалностите по разделянето на мегаминистерството на три да приключат за 1 месец, но прогнозата му изглежда прекалено оптимистична. При това вече тръгна битка между ведомствата за контрола върху концесиите. Не е ясно в кое министерство ще отиде т.нар. Единен орган за управление на подземните богатства - в икономиката или в енергетиката.
Засега управляващото мнозинство отлага друга структурна промяна с потенциал да взриви приходната част на бюджета - евентуалното сливане на НАП и агенция "Митници". В публичното пространство изтече концепция, която предвиждаше двете агенции да се слеят до Нова година по формален път - чрез промяна в наименованието им. От това би произтекла механична замяна на наименования във всички закони, в които двете приходни агенции са споменати, както и преподписване на всички договори на служителите на агенция "Митници". Концепцията предвижда на следващ етап да стане реалното преструктуриране на звена и работни процеси.
Миналата седмица председателят на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова от ГЕРБ даде да се разбере, че сливане може да има след внимателен анализ на всички плюсове и минуси и избор на подходящ модел. "Ще водим тези разговори през 2015 г.", обясни тя.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads