2|
11683
|27.11.2014
АКТУАЛНО
Директорът на 105 СОУ: Оценки до IV клас не стресират децата
В редакцията на Фрог нюз получихме сигнал от разтревожени родители на ученици в Софийската математическа гимназия, че в новия Закон за училищното и предучилищното образование се предвижда часовете по математика и по информатика да бъдат съкратени от учебния план на най-елитната ни математическа гимназия. Според родителите подобни заплахи тегнат и над езиковите ни гимназии чрез съкращаване на хорариума от часовете по езикова подготовка.
Действително се предвижда промяна на учебните програми и планове, но при обсъждането на закона едва ли ще се коментира броят на часовете, защото за учебните планове и програми си има отделна наредба. Какъв ще бъде хорариумът часове е рано още да се коментира, могат да се правят само предположения, коментира пред Фрог нюз Цветанка Костадинова, директор на столичното 105 СОУ „Атанас Далчев”, инженер и учител по математика и информатика.
Целта на новия закон е да се променят учебните програми, тъй като сега има много излишен материал, който ще бъде редуциран. Друг пък ще бъде заменен, както например програмата по Български език и Литература предвижда да бъдат включени нови автори. Европейските стандарти налагат постепенно изравняване на хорариума часове. Има един минимум, който трябва да бъде взет, коментира директорът.
Идеята на новия закон е да се даде по-голяма свобода на училищата. Предстои да видим какво точно включва тя. Ако училищата имат възможност сами да разпределят часовете за профилирана подготовка извън задължително избираемата, няма основания за притеснения. Ако бъдат намалени часовете от задължителната подготовка, тъй като са над минимума според европейските изисквания, профилираните предмети ще има възможност да бъдат увеличени според насочеността на училището, коментира Костадинова.
На въпрос доколко е осигурен плавен преход между съществуващия и новия закон за образованието, Костадинова коментира, че в новата наредба са останали много от старите разпоредби. Нововъведението, с което директорът на 105 СОУ не е съгласен, е, че според новата разпоредба на учениците до IV няма да им се пишат оценки.
Не смятам, че една оценка би стресирала децата, тъй като сега те по никакъв начин не изглеждат уплашени от подобно оценяване. Когато обаче започнат да получават оценки от V клас, това по-скоро би ги стресирало, защото този клас по правило е по-тежък. Тогава единият учител, който им е преподавал 4 години, бива заменен от 15 други преподаватели. Освен това влизат много нови предмети, така че промяната в средата ще бъде още по-тежка като се появят и оценки по всичките предмети.
Според директора няма нищо порочно в това децата, които имат затруднения, да остават да повтарят класа в началното училище. Ако основни неща не са усвоени в началната степен на образование и детето не е ограмотено до IV клас, много е трудно след това да се наваксва, защото материалът се натрупва.
Това, че всички ще завършват основно образование по едно и също време е положително нововъведение, коментира още Цветанка Костадинова. Според действащия закон, тези които кандидатстват след VII клас, завършват основното си образование в IX клас. Тези, които остават в непрофилираните паралелки – в VIII клас. Получават се усложнения, когато ученици от малките населени места се местят в този период в училище в по-голям град, където се налага да се държат приравнителни изпити, защото е нужно да се уеднакви броят на часовете.
Хубаво е, че се заговори, че в X клас децата ще завършват средното си образование, а след това ще предстои профилиране. За директора обаче все още не е доуточнено къде и как ще бъде получена тази професионална квалификация.
Дали новият закон би подложил на риск някои от договорените международни проекти на училището, директорът е спокоен. Децата, завършващи 105 СОУ могат да се явяват и на италианска матура в резултат на подписано споразумение. Така те могат да кандидатстват на общо основание във всички висши учебни заведения. Това се запазва, така че не би имало проблем.
От Фрог нюз сме отправили запитване към Министерството на образованието и науката, и по-точно до зам.-министър Ваня Кастрева дали се предвижда съкращаване на хорариума часове в новия закон за образованието, но все още отговор няма.
Целта на новия закон е да се променят учебните програми, тъй като сега има много излишен материал, който ще бъде редуциран. Друг пък ще бъде заменен, както например програмата по Български език и Литература предвижда да бъдат включени нови автори. Европейските стандарти налагат постепенно изравняване на хорариума часове. Има един минимум, който трябва да бъде взет, коментира директорът.
Идеята на новия закон е да се даде по-голяма свобода на училищата. Предстои да видим какво точно включва тя. Ако училищата имат възможност сами да разпределят часовете за профилирана подготовка извън задължително избираемата, няма основания за притеснения. Ако бъдат намалени часовете от задължителната подготовка, тъй като са над минимума според европейските изисквания, профилираните предмети ще има възможност да бъдат увеличени според насочеността на училището, коментира Костадинова.
На въпрос доколко е осигурен плавен преход между съществуващия и новия закон за образованието, Костадинова коментира, че в новата наредба са останали много от старите разпоредби. Нововъведението, с което директорът на 105 СОУ не е съгласен, е, че според новата разпоредба на учениците до IV няма да им се пишат оценки.
Не смятам, че една оценка би стресирала децата, тъй като сега те по никакъв начин не изглеждат уплашени от подобно оценяване. Когато обаче започнат да получават оценки от V клас, това по-скоро би ги стресирало, защото този клас по правило е по-тежък. Тогава единият учител, който им е преподавал 4 години, бива заменен от 15 други преподаватели. Освен това влизат много нови предмети, така че промяната в средата ще бъде още по-тежка като се появят и оценки по всичките предмети.
Според директора няма нищо порочно в това децата, които имат затруднения, да остават да повтарят класа в началното училище. Ако основни неща не са усвоени в началната степен на образование и детето не е ограмотено до IV клас, много е трудно след това да се наваксва, защото материалът се натрупва.
Това, че всички ще завършват основно образование по едно и също време е положително нововъведение, коментира още Цветанка Костадинова. Според действащия закон, тези които кандидатстват след VII клас, завършват основното си образование в IX клас. Тези, които остават в непрофилираните паралелки – в VIII клас. Получават се усложнения, когато ученици от малките населени места се местят в този период в училище в по-голям град, където се налага да се държат приравнителни изпити, защото е нужно да се уеднакви броят на часовете.
Хубаво е, че се заговори, че в X клас децата ще завършват средното си образование, а след това ще предстои профилиране. За директора обаче все още не е доуточнено къде и как ще бъде получена тази професионална квалификация.
Дали новият закон би подложил на риск някои от договорените международни проекти на училището, директорът е спокоен. Децата, завършващи 105 СОУ могат да се явяват и на италианска матура в резултат на подписано споразумение. Така те могат да кандидатстват на общо основание във всички висши учебни заведения. Това се запазва, така че не би имало проблем.
От Фрог нюз сме отправили запитване към Министерството на образованието и науката, и по-точно до зам.-министър Ваня Кастрева дали се предвижда съкращаване на хорариума часове в новия закон за образованието, но все още отговор няма.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads