0|
4477
|07.01.2010
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
2009 - трудна за технократите, 2010 - с много неизвестни
Технологичният сектор в България изпрати една трудна 2009 година и посреща новата 2010 с много неизвестни. Такава е констатацията на експертите в последния доклад на независимата агенция за бизнес анализи и прогнози "CBN Pannoff, Stoytcheff", цитирана от Technews.bg.
През 2004 г. формулата на тройната коалиция 8:5:3 остави страната без министерство на високите технологии, а през 2009 - липсата на пари направи същото. Технологичната индустрия не беше в приоритетите на политиците в България през последните 20 години (за разлика от режима на Живков !?!), които нямаха и продължават да нямат високо мнение за бранша (или просто не го разбират), пише CBN.
Секторът остана с един ресорен зам.министър - без анализ на състоянието, без бюджет и програма. Какво ще става нататък не е много ясно. Въпреки всичко, от близо 3-те милиона домакинства в България - почти всяко семейство в активна възраст разполага поне с един компютър в къщи, а 95 % от реалния бизнес вече е в мрежата.
Според експертите на CBN през 2010 ситуацията в този сектор ще бъде сложна и трудно предвидима. Анализът и на трите активни целеви потребителски сегмента - бизнес, частни клиенти и публичен сектор - предполага, че технологичният бизнес през годината ще бъде зависим изключително от прецизното проучване, анализиране и планиране, както и от силния иновативен директен маркетинг.
Без съмнение технологични компании ще излизат от бизнеса, защото пазарът се свива и едва ли ще остави въздух за всички играчи, категорични са анализаторите.
Проследявайки динамиката, с която се развива технологичния сектор, експертите отчитат голям спад в дистрибуцията на компютърен хардуер и софтуер. Притиснати от пазара, няколко от общо 36-те компании в сегмента на практика излязоха от бизнеса и освободиха десетки работни места и продажби за няколко милиони долари. Видимо още десетина дистрибутори са под напрежение и бизнесът им е в сложна ситуация.
Ситуацията през 2010 все още не е достатъчно предвидима, но в общи линии посоката - нагоре или надолу като че ли вече е ясна.
Над 600-те компании в сектора на компютърните услуги в страната - и от малкия, и от средния бизнес усетиха сравнително слабо удара на кризата през 2009 г. Дългосрочните договори и услугите спасиха продажбите и издръжката в сегмента.
И през новата 2010-та надеждите на ИТ интегратори, дилъри и риселъри са насочени предимно в сферата на услугите. Но докато при по-малките фирми в сегмента това е възможно, при по-големите интегратори оптимизмът няма пазарно покритие, което неизбежно ще доведе напрежение между участниците в сектора.
През март миналата година CBN предупреди, че се очаква във второто полугодие на 2009-та държавата да излезе като ключов фактор от ИТ бизнеса в ролята си на възложител и това стана факт. Новото правителство в условията на почти военна ситуация с парите в бюджета прекрати големите разходи за ИТ доставки.
Очевидно обемите на похарчени средства за ИТ от тройната коалиция през първото полугодие на 2009-та няма да се случат в 2010'H1 и така държавните, а и общинските разходи ще са на санитарния минимум, независимо от крехкия оптимизъм за края на кризата у нас.
Единствен от технологичната индустрия в страната, софтуерният бизнес на практика има реална експортна дейност и носи директен ръст на БВП. Разминаването между приходите на фирмите, работещи за външния, спрямо тези за вътрешния пазар, започна през 2008 и продължи през 2009 година. И докато вътрешният пазар на софтуер в общи линии продължава да спада, външните пазари на софтуерните компании, регистрирани в България, вече се възстановяват.
ERP бизнесът 2009 - рязък спад, грешки и объркване; 2010- с лице към потребителя
Един от най-сигурните и доходоносни бизнеси в софтуерния сектор в България - внедряването и поддръжката на ERP системи - преживя срив през 2009 година, за който CBN предупреди още в началото на годината. Броят на внедряванията на нови системи на все още развиващия се пазар на ERP отбеляза невиждан в 13-годишната статистика на CBN спад. Подведени от оптимизма на някои анализатори и липса на опит в подобни ситуации, компании допуснаха недостатъчно пазарно преценени действия, които тепърва ще отразяват негативно на бизнеса. Възможно е големите имена в сегмента да загубят пазарен дял и ключови клиенти особено в SMB, за сметка на нови и по-агресивни участници.
През 2010 ERP сегментът ще продължи да се развива в усложняваща се икономическа ситуация. Сегментът има много резерви в CRM и BI продукти, но през 2009-та маркетингът на ERP компаниите силно изостана от реалния бизнес в страната, особено в подхода към различните вертикални сектори и картината засега не е оптимистична.
2010 година ще се окаже най-трудната за телеком бизнеса в България. Според CBN той навлиза в етап на ожесточена конкуренция и битка за всеки клиент. Всичко това в условията на намаляващи сметки на частните клиенти, драстични спадове при бизнес потреблението, засилваща се регулация от страна на ЕК и проблеми с нерегистрираните SIM карти поставя въпроса за печалбите в страната на един от най-доходоносните бизнеси в световен мащаб.
Алтернативните телекоми, разчитащи основно на приходи от кабелна телевизия и Интернет, започнаха сливания през 2009, които явно ще продължат и през 2010. Битката за разпределение на пазара на мобилен интернет и телевизия, особено след цифровизация на ефира, тепърва престои, но силите не са равностойни.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads