0|
6273
|25.08.2017
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
България-Франция: време за търговия и инвестиции!
Франция е шестта световна икономическа сила, част е от Г8. Страната осъществява 70% от търговския си обмен с държави от Европейския съюз.
През последните години търговско-икономическите отношения между България и Франция бележат положително развитие. Само през първото тримесечие на 2017 г. стокообменът между двете страни се е увеличил с 5.8% в сравнение със същия период на миналата година и е в размер на 495.8 млн. евро. Износът ни към Франция расте, вносът оттам обаче е намалял. По-важното за нас е, че салдото е положително (+53.6 млн. евро)., пише Банкеръ.
През 2016 г. стокообменът между България и Франция се е увеличил с 4.3% в сравнение с 2015 г. и достигна до 1.887 млрд. евро. Износът към Франция се е увеличил и е в размер на 1.1 млрд. евро. Вносът е намалял и е на стойност 823.8 млн. евро. Салдото е положително за нас (+239.4 млн. евро).
Франция е сред водещите външнотърговски партньори на България. Важно е да се отбележи, че за последните 10 години, стокообменът с "петлите" се е увеличил с 68.03%, като износът за Франция се е нараснал над два пъти и прескочи границата от един милиард (1.063 млрд. евро), а салдото ни е положително през последните шест години, т.е. имаме траен ръст в износа, което свидетелства за увеличена търговия с Франция.
Водещи групи стоки в българския износ основно са: дамски и мъжки облекла, меса и субпродукти, машинни части, кухненски мивки и санитарен фаянс, трикотажни изделия, спортни облекла, минерали и химически азотни торове, изделия от благородни метали и други.
Освен традиционния търговски обмен, успешно двустранно сътрудничество има и в областта на: финансите, промишлеността, енергетиката, земеделието, транспорта и комуникациите, услугите и др. области. Франция е един от важните външноикономически партньори на България и заема 5-то място в стокообмена (след Германия, Италия, Румъния и Гърция).
Франция има важно значение за външноикономическите връзки на България, въпреки че те не отговарят съвсем на реалните възможности на двете страни. До известна степен това се дължи на известно непознаване от страна на французите на България. Но вероятно това се дължи донякъде и на имиджа на България и всичко, което е свързано с този Механизъм за сътрудничество и контрол, който ЕС прилага спрямо България. По-ниският икономически обмен и недостатъчното развитие на отношенията в тази област също така се обясняват с трудностите, които среща бизнесът да се развива в България. Не само за французи, но за чужденците като цяло.
В тази връзка, биха могли да се търсят възможности за разширяване на френското инвестиционно присъствие в България. През 2004 г. е създадена Българо-френска търговска камара (правоприемник на Делови клуб Франция-България), която улеснява преките бизнес контакти между български и френски фирми. Все в тази посока работи и "Бизнес Франс", като дейността на агенцията е насочена към привличане на инвестиции и насърчаване на френски експортно-ориентирани фирми.
За периода 1996-2016 г. френските инвестиции в България са в размер на 1.561 млрд. евро по данни на БНБ, с което страната се нарежда на 12-то място по размер на преките инвестиции в България. Най-голям е делът на френските инвестиции в промишлеността - 58%, следвани от финансите - 28%, търговията - 11%, селското стопанство, съобщенията, строителството, банковия сектор (7.5%) и други.
По-значимите френски инвестиции у нас има в банковия сектор - Société Générale, BNP Paribas и Сетелем, като и в производството и търговията - "Монтюпе", "Шнайдер Електрик", "Сен Гобен", "Мосю Бриколаж". Сред водещите компании у нас са още Dewavrin, Mecamidi, Danon, Air Liquide, Groupama, Veolia (концесионер на "Софийска вода"), Malteries "Soufflet", Décathlon и Solarezo.
Потенциал за инвестиции в България от страна на френските компании има в области като: енергетика, управление на води и отпадъци, изграждане на инфраструктурни обекти, промишлени поддоставки в областта на машиностроенето, хранително-вкусова промишленост, биологично земеделие, лозаро-винарския бранш, фармацевтика, информатика, туризъм и други. Експертите обаче подчертават, че насърчаването на френските потенциални инвеститори трябва да се насочи в посока на идеята, че инвестират не само за/или на българския пазар, но и на Балканския полуостров.
Интересът за опознаване на двете страни расте, което показват и данните от Министерството на туризма. През първото полугодие България е посетена от 47 260 френски туристи, което е ръст от 30.7% в сравнение със същия период на миналата година. Във Франция обаче са били двойно повече българи (79 830 човека), като увеличението е с 9.31 процента.
През цялата 2016 г. общо 164 732 френски туристи са опознавали природните и исторически забележителности у нас (ръст от 17%), а 123 157 българи са били във Франция (+19.5%).
През 2016 г. стокообменът между България и Франция се е увеличил с 4.3% в сравнение с 2015 г. и достигна до 1.887 млрд. евро. Износът към Франция се е увеличил и е в размер на 1.1 млрд. евро. Вносът е намалял и е на стойност 823.8 млн. евро. Салдото е положително за нас (+239.4 млн. евро).
Франция е сред водещите външнотърговски партньори на България. Важно е да се отбележи, че за последните 10 години, стокообменът с "петлите" се е увеличил с 68.03%, като износът за Франция се е нараснал над два пъти и прескочи границата от един милиард (1.063 млрд. евро), а салдото ни е положително през последните шест години, т.е. имаме траен ръст в износа, което свидетелства за увеличена търговия с Франция.
Водещи групи стоки в българския износ основно са: дамски и мъжки облекла, меса и субпродукти, машинни части, кухненски мивки и санитарен фаянс, трикотажни изделия, спортни облекла, минерали и химически азотни торове, изделия от благородни метали и други.
Освен традиционния търговски обмен, успешно двустранно сътрудничество има и в областта на: финансите, промишлеността, енергетиката, земеделието, транспорта и комуникациите, услугите и др. области. Франция е един от важните външноикономически партньори на България и заема 5-то място в стокообмена (след Германия, Италия, Румъния и Гърция).
Франция има важно значение за външноикономическите връзки на България, въпреки че те не отговарят съвсем на реалните възможности на двете страни. До известна степен това се дължи на известно непознаване от страна на французите на България. Но вероятно това се дължи донякъде и на имиджа на България и всичко, което е свързано с този Механизъм за сътрудничество и контрол, който ЕС прилага спрямо България. По-ниският икономически обмен и недостатъчното развитие на отношенията в тази област също така се обясняват с трудностите, които среща бизнесът да се развива в България. Не само за французи, но за чужденците като цяло.
В тази връзка, биха могли да се търсят възможности за разширяване на френското инвестиционно присъствие в България. През 2004 г. е създадена Българо-френска търговска камара (правоприемник на Делови клуб Франция-България), която улеснява преките бизнес контакти между български и френски фирми. Все в тази посока работи и "Бизнес Франс", като дейността на агенцията е насочена към привличане на инвестиции и насърчаване на френски експортно-ориентирани фирми.
За периода 1996-2016 г. френските инвестиции в България са в размер на 1.561 млрд. евро по данни на БНБ, с което страната се нарежда на 12-то място по размер на преките инвестиции в България. Най-голям е делът на френските инвестиции в промишлеността - 58%, следвани от финансите - 28%, търговията - 11%, селското стопанство, съобщенията, строителството, банковия сектор (7.5%) и други.
По-значимите френски инвестиции у нас има в банковия сектор - Société Générale, BNP Paribas и Сетелем, като и в производството и търговията - "Монтюпе", "Шнайдер Електрик", "Сен Гобен", "Мосю Бриколаж". Сред водещите компании у нас са още Dewavrin, Mecamidi, Danon, Air Liquide, Groupama, Veolia (концесионер на "Софийска вода"), Malteries "Soufflet", Décathlon и Solarezo.
Потенциал за инвестиции в България от страна на френските компании има в области като: енергетика, управление на води и отпадъци, изграждане на инфраструктурни обекти, промишлени поддоставки в областта на машиностроенето, хранително-вкусова промишленост, биологично земеделие, лозаро-винарския бранш, фармацевтика, информатика, туризъм и други. Експертите обаче подчертават, че насърчаването на френските потенциални инвеститори трябва да се насочи в посока на идеята, че инвестират не само за/или на българския пазар, но и на Балканския полуостров.
Интересът за опознаване на двете страни расте, което показват и данните от Министерството на туризма. През първото полугодие България е посетена от 47 260 френски туристи, което е ръст от 30.7% в сравнение със същия период на миналата година. Във Франция обаче са били двойно повече българи (79 830 човека), като увеличението е с 9.31 процента.
През цялата 2016 г. общо 164 732 френски туристи са опознавали природните и исторически забележителности у нас (ръст от 17%), а 123 157 българи са били във Франция (+19.5%).
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads