Реклама / Ads
10| 10244 |28.04.2014 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

Нови тайни от доклада на ДКЕВР: „Соф. вода” пести от ремонти, вдига заплати

.
Източник: Булфото
Тайният доклад на ДКЕВР за „Софийска вода” крие шокиращи факти за компанията, научи Фрог нюз. Част от констатациите показват редица абсурди в политиката на френския гигант „Веолия вода”, отговорен за водоснабдяването на столицата и околията. Една от нелепиците е ниската събираемост на вземаниятаи пълната незаинтересованост за получаване на дължимото. А заради неполучаването на парите си дружеството калкулира колосални загуби, които смята да завещае на неследника си фирма „Титан”. Който на свой ред, за да ги покрие, вероятно ще ги калкулира в смеките на клетия столичанин.
 

 Логично французите бързат да се отърват от проблемите с водоснабдяването. Оставят ги за разрешение обаче на фирма, която е известна с фалитите си и лошото си менажиране, ако съдим по одисеята с футболния ЦСКА. Почти е сигурно, че новият концесионер на „Софийска вода” ще задълбочи трудностите и дори ще ги направи непреодолими. Вследствие на това мълниеносно ще скочи цената на услугите, прогресивно ще нараснат авариите, загубите по водопроводната мрежа...

 

„Титан” и хабер си няма пред какво предизвикателство се изправя с купуването на дела на „Веолия вода”. Фирмата ще трябва да изпълни  всички изисквания на ДКЕВР, отнасящи се до бизнес плана на вече бившия концесионер. Тя ще трябва да поеме и ударите от критиките на регулатора, представени в доклад от 113 стр., който умишлено се пази в тайна от френското дружество.  В доклада няма нито една похвала, а само забележки.

 

Фрог нюз публикува вече част от критиките, а именно: за високата цена на използвано електричество за пречиствателните станции, за прескъпите препарати за избистряне на водата, за лошите проби на отпадните води, за непризнатите инвестиции от ДКЕВР, за външната услуга за видео заснемане на цена 1 424 681 лева, вместо да закупи техника за 400 000 лева...

 

В потуления доклад регулаторът обръща внимание, че авариите на разпределителната мрежа и на водоснабдителната система са зачестили,  но в същото време не се предвижват никакви мерки за намаляването им. „От представените данни е видно, че за 2014-2015 г. се планира необосновано нарастване на текущ ремонт, което не съответства на прогнозното ниво на аварийност на мрежата. Прогнозните нива на показател Аварии на канализационната система не предвиждат значително намаление през 2014 г., како и не предвижда никакво подобрение през 2015 г.” , констатира регулаторът.

 

Следваща установена нередност от проверяващия орган е, че компанията мами за броя на служителите си. Тя обявява, че 1145 души  работят за нея, като в същото време в подадените справки има разминаване в цифрата. По последна информация хората са 1113, което означава, че са обявени с 32-ма по-малко. Защо? Видно е също така, че компанията е завишила разходите за служителите си без да има положителни резултати от това. Факт е, че абонатите не се радват на по-високо качество вода, както и на по-добри услуги. Ето и мнението на проверяващия орган: „Разходите за персонал за 2012 година са завишени на 18 582 000 при 17 749 лева за 2011 година”.

 

Фактурирането на водата продължава да е проблем на компанията. Тя не спазва изискването то да бъде намалено и оттам да се убеждават хората да пестят от ценния природен ресурс. Вместо редуциране се наблюдава увеличаване, сочат данните за 2013 година. Така от 6,7 млн. фактури през 2009 година, те са станали 7,1 млн. за миналата година. А какви са причините за тази негативна тенденция остава неясно.

 

Установено е обаче, че намаленото фактуриране се отнася най-вече за ограничаването на таксуването по отношение „база брой живущи”. На какво се дължи тази тенденция също не се знае.   

 

Ето какво казва ДКЕВР по въпроса: „Констатирано е, че отчетеното намаление във фактурираните количества през 2012-2013 година не се дължи на обективни външни фактори, при което „Софийска вода” АД няма основание да прогнозира продължаващо намаление на фактурираните количества за ВС „София”, а точно обратното – следва да се прогнозират фактурираните количества от 2011 година, доколкото същите отговарят на външните фактори за страната и обособената територия на ВиК оператора”.

 

Регулаторът обръща внимание още, че концесионерът отчита значително по-ниски разходи за текущ и авариен ремонт спрямо одобрените в действащия ценови модел. Тази икономия обаче е необоснована тъй като както всички знаем при спестяване на материали или пък при използване на некачествени такива щетите се увеличават.

 

Парадоксално, дори шокиращо е, че компанията не полага и грам усилия да подобри събираемостта на вземанията си. „За 2012 година се отчита по-ниско ниво от средното и много по-ниско от максималното за ВиК сектора и се наблюдава силно влошаване на показателя. Предвидените нива за периода 2013-2015 г. сочат, че „Софийска вода” АД не предвижда на практика подобрение на този показател, като за 2015 година дори се предвижда влошаване спрямо 2013 година”, констатира регулаторът.

 

В същото време концесионерът е готов да брои 461 000 за транспорт на утайки, което според контролния орган е нереалистично. Освен това ДКЕВР настоява отпадъчните продукти да се рециклират, обезвредят и намали тяхното въздействие върху околната среда, а не да се превозват някъде.

 

Следваща нередност на „Софийска вода” е паралелно отчитане на разноски. Така например при инвестиционен Проект CS08 ГИС се правят опити за представяне на харчовете веднъж като инвестиционни, втори път като оперативни. „Подобно разделяне на разходите е необосновано и противоречи на досегашната политика на компанията. Всички разходи следва да се осчетоводят по инвестиционен проект CS08. При инвестиционен проект CS05 А – софтуер за фактуриране – подмяна се правят опити за паралелно отчитане на разходи за лицензии на новия софтуер като инвестиционни (включени са в общия инвестиционен проект на проекта) и като оперативни. Същевременно се твърди, че съществуващият софтуер ще бъде изключен след въвеждането на новата система, а се залагат допълнителни (по-високи) разходи за неговата поддръжка, когато се предвижда да бъде изключен”, казва регулаторът.

Независимо от хилядите неуредици на „Веолия вода”, тя е в състояние да се справи с тях, смятат специалисти. Според тях всичко е въпрос на организация и строг контрол. Проблясъци за успех на компанията съзира и самият проверяващ орган: „От представените данни за приходите и разходите е видно, че ВиК операторът е постигнал заложеният в бизнес плана показател за ефективност на приходите за отчетния период (2009-2012 ) за ВС „София” и ВС „Непитейна вода” и за 2011 г. и 2012 г. за ВС „Божурище”, т.е. ВиК операторът успява да поддържа оптимално съотношение на разходите спрямо приходите, като за ВС „София” се отбелязва значително подобрение на коефициента за периода 2010 година (0.753) – 2012 г. (0.540).

Експертите са категорични, че ако водопреносната мрежа се повери на "Титан" проблемите ще станат неразрешими и следващият доклад ще е потресаващ. Хаосът в „Софийска вода” ще бъде пълен и непреодолим. До какво ще доведе той, специалистите не искат и да си помислят.

 

Новината за сделката за „Софийска вода” дойде миналата седмица. Тя е разтърсваща, тъй като фирма "Титан"стана известна с провала си във футболния ЦСКА и сметосъбирането в София. Фирмата е собственост на пернишките бизнесмени Димитър Борисов - Гърнето и Иво Иванов. 

 

„Софийска вода” от 2000 година е част от френската корпорация "Веолия вода".  "Веолия" притежава 77.1 % от дружеството, другите 22.9 % са на Столична община.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 27| 8951 |14.03.2014 Режем лентата на нови заводи . 3| 6227 |23.02.2014 ЧЕЗ инвестира 354 хил.лв в присъединяване на нови клиенти . 36| 6624 |11.02.2014 Орешарски: Проваляме се, ако не възстановим икономическия растеж . 12| 6415 |24.01.2014 Няма пари за нови 170 автобуса за София

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads