МО ще спасява МиГ-29 с нова поръчка за 19 милиона
Само преди седмици, Министерство на отбраната обяви поръчка за закупуване на 6 ремонтирани двигателя за МиГ-29 на българските Военновъздушни сили за 26,4 млн. лв. При нея като краен срок за подаване на документи за участие бе обявена датата 24 април т.г.
Така с поръчки за над 45 млн. лв., се прави опит да се оставят за по-дълго време във въздуха българските мигове, които са единствените, които в момента дават бойно дежурство и пазят въздушното пространство на България. Шансовете за успех обаче не изглеждат много големи, като се има предвид, че на практика възможният кръг, както за получаване на двигатели, така и за тяхното ремонтиране, е изключително стеснен.
Двигатели може да се получат от Русия, Беларус и Украйна, които се отхвърлят автоматично по разбираеми причини. Остават Словакия и Полша, които обаче вече заявиха, че ще дадат и самолетите си, и двигателите на Киев. България наскоро получи по друг договор един двигател от Полша и се очаква още един. Вероятно обаче това ще е максимално възможното. Що се отнася до ремонт на двигатели, то не е известно някой в България да има такъв лиценз, което отново препраща към гореизброените страни. Преди години авиоремонтния завод в Пловдив е ремонтирал много двигатели на МиГ-21.
В началото на февруари стана ясно, че има голяма вероятност българските пилоти да не могат да изпълняват бойното си дежурство и друга държава изцяло да охранява небето ни. Това се разбра от изказване на служебния министър на отбраната Димитър Стоянов по време на брифинг пред журналисти. "Ако не се осигури ремонт на МиГ-29 или заместващи самолети, ще се наложи съюзна държава да поеме охраната на небето ни", заяви той. Очевидно е, че се върви към варианта друга страна да пази въздушното ни пространство и това може да стане много по-рано от очакваното.
В момента страната ни разчита само на съветските МиГ-29, от които постоянно могат да се използват не повече от 7-8 самолета по едно и също време. Наскоро военният министър обяви, че България има общо 18 такива самолета, но е тайна какво е състоянието им.
Ако не намери сега двигатели за остарелите МиГ-29, то техният ресурс може да бъде удължен най-много до края на 2023 г. Първите от общо 16 закупени изтребителя F-16 пък се очакват през 2025 г., но те ще влязат в бойно дежурство най-рано през 2029 г., което би означавало, че в рамките на няколко години България би останала без изтребителна авиация.
Моля, подкрепете ни.