Скок на жалбите срещу частни бирници и фирми за бързи заеми
Добрата новина е, че има случаи, в които общественият отпор се е увенчал с успех и са били блокирани вредни проекти - посочени са конкретни примери в жк Люлин в София, в Пловдив, в Кочериново и др.
Общо 13 200 са сигналите от гражданите, подадени до обществения защитник, а отделно са постъпили и колективни жалби и петиции, подписани от 23 865 души, сочи статистиката на институцията. Новата тенденция е, че оплакванията, класирани в раздела „Право на собственост“, вече се нареждат веднага след тези за парното, водата, пенсиите и правото на достъп до здравеопазване. Има например жалби по повод предвиждания на ново застрояване на индивидуални имоти в терени с комплексно застрояване, без провеждане на обществено обсъждане и в разрез с правилата за изготвяне план за регулация и застрояване за преструктуриране на жилищния комплекс.
И през 2020 г. жалбите срещу банки, фирми за бързи кредити, колектори и ЧСИ остава традиционно висок – над 700 души са имали проблем с някои от тези институции и са потърсили помощ от омбудсмана.
Извън конкретните действия по всяка индивидуална жалба омбудсманът изпрати становище и защити позицията си на заседание на Комисията по правни въпроси по повод на внесен законопроект за изменение на ГПК за въвеждане на процедура за доброволно събиране на вземания, които не са минали през съд, от съдебни изпълнители, и депутатите отхвърлиха предложените текстове, отчита екипът на Диана Ковачева.
Омбудсманът е изпратил подробна информация и анализ до председателя на парламента, председателя на правната комисия и министъра на правосъдието за многобройните жалби на граждани от тормоза, оказван им от фирмите за събиране на вземания (колекторите) и фирмите за бързи кредити. Заедно с това са дадени и конкретни предложения и подробна съдебна практика – като база, върху която депутатите да стъпят, за да сложат ред в дейността на колекторите и фирмите за бързи кредити в подкрепа на гражданите.
Моля, подкрепете ни.