Спор за тол системата: Взимали ли са фирми комисионни за тол таксите?
Припомняме Ви, че вчера зам-министър Христов обяви, че две фирми, събиращи тол такси и плащания за електронни винетки от името на Агенция „Пътна инфраструктура“ като национални доставчици на услуги, са получили огромна сума пари от комисионни.
„Това е необходимо, защото по европейска практика има три основни субекта – потребител на пътя, доставчик на електронни услуги и лице за събиране на пътни такси. Това не е нито български патент, нито „българско чекмедже”. Това е практика, определена чрез Директива 52. Навсякъде в Европа има такива фирми,
информацията за тези фирми е достъпна в публични регистри”, обясни проф. Асенов.
Той подчерта, че възнаграждението на различните доставчици в Европа варира между 2% и 12%. Според него има необходимост от подобни доставчици, тъй като голяма част от потребителите желаели да си закупуват услугите от място, което се намира близо до тях. Доставчиците оперирали над 9 000 пункта за продажба.
Според зам.-министър Христов обаче в директивата, спомената от бившия шеф на АПИ, не е посочено като задължително, че фирмата – получател на средствата, трябва да бъде частна фирма.
„Това е въпрос на корекции, които ще се опитаме да направим. 57 млн. лв. е чистата комисионна за фирмите. Не мога да кажа какви са разходите им. Фирмите са подбрани чрез обществена поръчка”, каза той.
Проф. Асенов обаче контрира и посочи, че това не е вярно, а изказването на Христов показвало, че не познавал нормативната уредба.
Фирмата, поддържаща софтуера на ТОЛ системата, отговори на МРРБ
"Има свободен регистрационен режим. Всяка българска компания, която иска, отговаря на изискванията и премине процедурата за оперативна съвместимост може да бъде национален доставчик. В момента още 4 фирми са в различни фази и очакват да станат доставчици", отвърна бившият шеф на АПИ.
Зам.-министърът твърди, че мениджмънтът на ТОЛ системата е лош. Първото, което е открила проверката на МРРБ, е, че няма звено, което да контролира изпълнението на договорите.
„Заедно с първия договор за проектиране и изграждане, има възникнали нови 27 договора на стойност 46 млн. лв. за най-различни дейности. В момента, като направихме изчисления, ако изкараме винетките и ги върнем в АПИ, ТОЛ управлението няма да може да се самоиздържа”, посочи Христов.
Според проф. Асенов за стартираща система тези разходи са изцяло в нормата. Той даде за пример Италия и Франция, които са постигнали подобни цели.
Моля, подкрепете ни.