Реклама / Ads
0| 8054 |12.03.2007 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

Теодор Маринов: Лизингът през 2007 г. ще достигне ръст от 50 на сто

.
Теодор Маринов работи в "Интерлийз" от 2000 г., от тогава е на позицията изпълнителен директор. Преди това е бил инвестиционен мениджър в ОББ. Има опит и в инвестиционна банка. Започнал е кариерата си на Софийска стокова борса.
 
 
    снимка Вяра Йовева
 - Г-н Маринов как оценявате нивото на конкуренция на българския лизингов пазар?

- Пазарът е силно конкурентен и в същото време бързо растящ. Всички пазари имат фази - първоначално навлизане, проникване, бърз ръст, креативен лизинг и зрял пазар. Това са етапите, през които преминават. Ние сме още във фазата на бързия ръст. За миналата година пазарът отчете ръст над 80%, но това се обяснява с ниската база.
Ръстът от 80% е напълно нормален за един нов продукт, който се пуска на пазара. От друга страна пазарът е силно конкурентен, защото вече има над 15 лизингови компании с чуждестранни собственици. Те имат опит на други пазари и са с амбициозни планове. Голяма част от тях вече активно продават своя продукт и благодарение на тази конкуренция потребителите се радват на постоянно нарастваща конкурентноспособност на предлаганата услуга.
За миналата година това се изразяваше във факта, че въпреки нарастването на лихвените нива в евро и лева с над 1,5%, клиентите ползваха пак същите лихвени условия, което означава, че ефективната цена на финансиране се е подобрила с 1,5 на сто за една година. Това е в резултат от конкуренцията.

- Как се отразява тази конкуренция на пазара? Има ли място за компании, които нямат зад гърба си банки като вас?

- Всяка бизнес-среда е инертна. Процесите на конкуренция не “убиват” някой незабавно. Периодът да се случи нещо такова е от порядъка на 2-3 години. Винаги ще има място за малки лизингови компании в определени ниши, които са специализирани и правят нещо, което другите не правят по определена причина или са просто по-добри в това, което правят. Но когато говорим за универсални компании, които предлагат всичко на всички има няколко критични фактора свързани с размер и цена на ползвания финансов ресурс. И по тези фактори в дългосрочен план лизинговите дружества на големите финансови групи са силно конкурентни и това предопределя при тях ръст, който да е по-висок от този на пазара. Това определено си личи от резултатите за миналата година. Оттам нататък тези по-малки лизингови компании са на кръстопът. Те трябва да решат дали да продължат да се борят в една среда, където печалбите падат като относителен размер. За да компенсираш този спад можеш единствено да се опиташ да увеличиш бизнеса в абсолютен размер, което става с по-големи обеми. Алтернативно те трябва да търсят начин за изход от тяхната инвестиция и да продадат компанията си на някой, който има интерес към нея.
Има възможност някой инвеститор да предпочете да купи съществуваща лизингова компания, вместо да започне от нулата. Различните финансови групи в Европа имат различна стратегия. Някои предпочитат да започнат наново. Други предпочитат да закупят съществуваща компания. Много малко вероятно е някой да дойде на този пазар, да намери лизингова компания, която се продава да я купи и тя точно да пасне на това, което той има като интерес към пазара и като профил. Типичната сделка по-скоро е купуваш и виждаш фирмата с какво се занимава, започваш да предлагаш това, с което тя се занимава, при малко по-различини условия. Добавяш нови възможности или я специализираш там, където считаш, че тя трябва да се развива. Това е една типична сделка. Напълно възможно е компании, които са с един профил при закупуването да бъдат развити по-нататък в съвсем друга посока, но едва ли ще стигнат до фалит.

- Можете ли да направите една равносметка за 2006 г.?

- В нашата компания ръстът беше от 110%. Имахме доста добра година във всички основни пазарни ниши, които са оборудване, леки и товорни автомобили. Всички те имат добро развитие. Традиционно при нас лизингът на оборудване е особено силно застъпен, тъй като когато започна да се развива пазара 2001, 2002 година ние бяхме единствените, които предлагаха този продукт. При лизинга на автомобили и камиони имаше някакво предлагане, но лизинг на оборудване почти нямаше. Автомобилите са друга основна част от нашия бизнес. Те са по-близо до съзнанието на масовия потребител.
Печалбата на фирмата преди данъци надхвърли 11 млн. лева. за миналата година. Активите към края на годината бяха над 470 млн. лева.
Иначе като цяло на пазара освен ръстът в абсолютни цифри, няма някаква радикална промяна в структурата. Леките автомобили се увеличиха леко като дял от пазара. Това е свързано до голяма степен с процеси свързани с обновяване на автомобилните паркове в страната.

- А какво е нивото на развитие на лизинга на имоти?

- Лизингът на имоти също се развива, но не с темповете, с които би могъл. Там проблемът е данъчен. Свързан е с това, че при всяка промяна на собствеността се плащат държавни такси в размер от 2%, което означава, че лизингът сравнен с ипотечен кредит, не е много изгоден. Ние предлагаме лизинг на недвижими имоти като бизнес и този значително по-висок разход трябва да го компенсираме с по-добри лихви, с повече гъвкавост по отношение на имотите, които може да финансираме, или с по-висок толеранс към риска. Това са трите посоки като начин да компенсираме и го правим. Ние не сме ориентирани към предлагането на лизинг на недвижими имоти на непознати партньори, предлагаме го като част от пакета за клиентите ни.

- Как се отрази новият Закон за ДДС на лизинга?

- Това което ние сме възприели като политика е, в зависимост от договора и клиента, да предоставяме възможност за разсрочване на ДДС. Което означава, че за потребителите условията не се променят като крайни вноски. Ако преди се е начислявло ДДС върху лихвата, то сега вече се начислява лихва върху ДДС-то. И за тях цената е същата. Като цяло тази промяна не се отразява негативно върху резултатите на компанията.
Изобщо нашият опит от влизането в ЕС показва, че в сферата, която като че ли най-много е обърквала икономиката на новоприетите страни – финансите и данъците, България беше най-подготвена. Имахме възможност още в средата на миналата година да се запознаем с новостите в законодателството и да се подготвим.

- Какви са очакванията ви за развитието на лизинговия пазар през тази година? Какви промени ще настъпят в тази сфера?

- Очакваме ръст на пазара от порядъка на 40-50%. Ще се радваме ако е още по-висок. Може би лизингът на недвижимо имущество ще се увеличи в не особено значим размер като дял от общия пазар на лизингови услуги. Ако примерно се е увеличил от 1 на 2 процента, то това е ръст от 100%, но всъщност е пренебрежимо малко в сравнение с другите сегменти. Леко може да падне делът на оборудването, тъй като специално през 2006 г. имаше много нов бизнес, който беше направен от фирми, които купуваха оборудване, за да се съобразят с европейските изисквания. В момента това като че ли е приключило, въпреки че непрекъснато се чуват новини за дадени гратисни срокове, в които някой трябва да влезе в съответните изисквания. По отношение на производствените линии, лизинга все още би могъл да помогне. А за вторични инвестиции като настилки, като вътрешна организация, този елемент от новия бизнес ще отпадне през 2007 година и ще има търсене свързано с нови инвестиции, които се правят. Лизингът на автомобили ще запази вероятно челната позиция в структурата на лизинговия портфейл в страната.
През 2007 г. предстои да видим какво ще се случи, след сливането на лизинговите дружества от групата на Unicredit. Сама по себе си всяка една от тези компании е много сериозна, с добър опит и репутация на пазара в определени пазарни ниши. Те са много сериозен конкурент за нас. Очакваме да видим как ще се развият нещата на челните места на пазара, както и на следващите позиции, където също има ожесточена конкуренция.
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 2138 |22.11.2024 Тайната на Дубай – как пустинята стана Рай? . 1| 15382 |20.11.2024 Подготвят смяната на левовете с евро. Какви са сроковете? . 4| 4069 |18.11.2024 Какво да очакваме от Бюджет 2025? . 1| 3434 |16.11.2024 Застрахователите обясниха драстичния скок на "Гражданска отговорност" за такситата

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads