Реклама / Ads
7| 6260 |29.03.2011 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

Трайков против ДКВЕР да определя цените на горивата

.
Трайчо Трайков
Стъпка назад ще е вариантът Държавната комисия за енергийно и водно регулиране да започне да определя цените на горивата, както настояват потребителите. Това теоретично не е невъзможно, но не е за предпочитане. Така коментира проблема пред журналисти министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков.
 

Министърът каза още, че на заседанието на Надзорния съвет на “Лукойл“, което ще се състои по-късно през деня, представителят на държавата – зам.-министърът на транспорта Камен Кичев, ще поиска информация за производствените разходи на дружеството. В момента именно те са “черната кутия“, за която правителството няма информация каква роля играе в образуването на цените на бензина и дизела, посочи Трайков, който миналата седмица бе нападнат от “Лукойл“ за подобни свои изявления, че не може да смята.

“Има обективни фактори, които са в основата на цените на горивата – цената на суровия петрол, разходите за преработка са черната кутия, която не знаем какви са, акцизите и ДДС ги знаем какви са и специално акцизът е най-ниският в ЕС. Добре е да се види какви са точно резервите и се нуждаем от функциониращ пазар, който ще коригира евентуално високите разходи за преработка. Ако “Лукойл“ откаже да ни допусне до разходите, всички ще знаят, че това е така“, заяви Трайков.

Той каза още, че “не искаме да създаваме допълнителни регулации, административни тежести, това ще доведе до още повече противоречия“.

Миналата седмица след преговори с “Лукойл“, дистрибутори и превозвачи, в които Трайков не участва, премиерът Бойко Борисов и финансовият министър Симеон Дянково обявиха, че е взето решение за отпадне до края на годината на биокомпонентата, която трябва да се влага в дизела. Дянков тогава изчисли, че само тази мярка ще поевтини дизела с 6 стотинки, но Трайков сега заяви, че ефектът от това ще е максимум половин-една стотинка за литър.

“Въпросът не е еднозначен. Сметките засега показват, че тази компонента не би трябвало да води до коментираните увеличения на цената на дизела. Тя е виновна за максимум половин -една стотинка от стойността и въпросът е: Защо е толкова по-скъпо това гориво на бензиностанциите?“, коментира Трайков.

Той постави и въпроса за това, че ако отпадне процентът биокомпоненат в горивата, на пракитак ще нараснат разходите за преработка на суровия петрол. “Ние за енергийна независимост ли се борим, или за зависимост“, попита министърът на икономиката.

Трайков припомни, че от 2007 г у нас е фиксирано производството на биогорива. “Имаме ангажимент към ЕС, поет с националния план за развитие на възобновяемите енергийни източници. Бизнесът е вложил средства в развиване на производствата на биогорива, работници са ангажирани. Не е толкова просто да им кажем: По неясно каква причина вашата продукция е по-скъпа и тя ще отпадне от пазара“, каза още Трайков.

По думите му все още няма окончателно решение за мерките за поевтиняване на крайните цени на горивата и продължават да се обсъждат възможностите, които са в интерес на потребителите.
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 2| 5927 |28.03.2011 Премиерът разреши проблема с цените на горивата чрез метрото . 3| 5872 |23.03.2011 Чрез конкуренция ще спаднат цените на горивата . 32| 6405 |18.03.2011 Тр. Трайков: Токът в България не е скъп, доходите са ниски . 11| 5688 |17.03.2011 Трайков: Няма споразумение с Русия

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads