Как „Трейс“ и другите „заподозрени“, ще решат ”случая Своге“
Фокусът ще бъде пренасочен.
„Трейси груп“, която е извършила ремонта на въпросния път, където стана катастрофата, отнела 16 живота, а десетки бяха ранени, излезе с официално становище. Според него „няма съществени дефекти, застрашаващи безопасността на движението“. Извършител на ремонта е "Трейс Своге", която вече се нарича "Си Билд България" ЕООД. Капиталът е прехвърлен на 30 юни м.г., но когато е извършвана обществената поръчка, все още е била "Трейс Своге" със собственик на капитала "Трейс Груп Холд" АД. Фирмата е сред най-големите получатели на обществени поръчки - 108 на стойност около 1 милиард лева. 20% да е печалбата, това прави 200 милиона. Запознати обаче твърдят, че печалбите са много по-големи.
Дружеството е с огромен финансов ресурс, влияние и връзки. Още щом са чули за катастрофата оттам са се задействали.
Планът за подобни ситуации в подобни фирми включва:
Правило №1: Развържи кесията! Парите у нас вършат чудеса.
Старт на кризисен ПР. Прозвъняване на всички медии, в които фирмата рекламира. Плюс другите, в които ще се платят публикации по конкретния повод. С големите медии собствениците и техни представители поддържат топли връзки не от вчера. Нерядко големи фирми наливат неофициално доста пари в медии. Така че по тази линия положението е „под контрол“.
Втора стъпка: Активиране на всички връзки с хора от управлението – от регионално ниво до върха. Акцент върху Регионалното министерство и Агенция „Пътна инфраструктура“. (Нито веднъж в изявленията на шефовете на тези институции фирмата не бе назована конкретно, а се говори само за "изпълнител". Случайно?) Не е изключено да са в приятелски отношения. По много причини, за които всеки може да се досети.
Трето: активиране на политици, които да се отблагодарят за подкрепата по време на избори, да речем.
Четвърто, но все едно е първо: спечелване на своя страна на прокурори, разследващи структури и техните ръководители. (главен прокурор Сотир Цацаов, шеф на Следствието – Борислав Сарафов. Обществено доверие към държавното обвинение – 6%.) В България работят класическите начини: влияние, връзки, подкупи, зависимости и лични контакти, базиращи са на предните четири. Цацаров дори отказа да назове фирмата по име, защото, видите ли, всички знаели коя е. Защо Цацаров не назовава фирмата, а се оправдава, че всеки я знаел?
Пето: Прехвърляне вината върху друг – в случая водача на автобуса. И върху техническото състояние на автобуса. Вече се натрапва упорито, че шофьорът е карал с 12 км над разрешената скорост, а автобусът не е минал повторен технически преглед на определената дата.
Разбира се, ще влязат в действие и други механизми.
Времето лекува. Клишето ще се приложи към близките на загиналите и пострадалите. Телевизионни репортажи и публикациите в останалите медии, ще разводнят нещата до неузнаваемост.
Същите стъпки ще предприемат и институциите, свързани с пътната трагедия. Възможно е да се сформира и парламентарна комисия – изпитан трик. 2-3-5 месеца общи приказки, на финала - доклад. Неясен и ненужен.
Прокуратурата ще разтяга разследването, колкото позволява закона. След много месеци на медийна и институционална манипулация, ще се повдигне обвинение на шофьора. (Спомнете си как шофьорът отнесе цялата вина за катастрофата в р. Лим с 12 загинали деца от Свищов. Видна бизнес дама остана в сянка.)
Политици ще сторят всичко, за да „минимализират“ последствията от катастрофата. Особено тези от управляващата коалиция. Опозицията ще опита да извлече дивиденти. Досега нейните опити – волно или неволно, - само са заздравявали позицията на властта.
МВР от своя страна, ще представи мерки - в бъдеще време. Поредните. Досадни и неадекватни. Съобразени с интересите на бизнес кръгове, фирми и институции.
С всеки изминал ден, ще се променя мнението на разследващи, отговорни институции, министър Нанков, шефът на АПИ, вътрешния министър Радев, политици, експерти. И най-вече на медиите. Накрая ще „обесят“ шофьора, а останалите виновни и отговорни лица, фирми и институции, ще потънат в мъглата на нищоговоренето.
***
Коя е „Трейс“?
Ето какво пише за нея органът на партия „Атака“ – вестник „Атака“ на 30 май 2012 г.
„Най-голям възход при управлението на Борисов има империята „Трейс“. Компанията се оказва любима на управляващите от ГЕРБ, защото се урежда с едни от най-апетитните обществени поръчки. Компанията на Николай Михайлов нямаше шанс при тройната коалиция и съсредоточи усилията си в общински проекти по европейски програми. „Трейс“ влезе с летящ старт на софийски терен с поръчката за изграждането на част от втория метродиаметър на София именно при управлението на Борисов като кмет. През 2010 година „Трейс“ взима най-апетитните поръчки в пътното строителство, печелейки поръчки за метро, магистрала и железници за близо 550 млн. лв.
В момента по-големите обекти, по които работи „Трейс Груп Холд“ АД, са израждане на Софийското метро и лот 2 на АМ „Тракия“, връзката на АМ „Хемус“ със „Софийски околовръстен път, както и ЛОТ 17 – Път II-16, който обхваща реконструкция на трасе с дължина от 81.773 км по Искърското дефиле. Сред големите обекти е и Проект „Рехабилитация на жп инфраструктура по жп линия Пловдив – Бургас“ (263 км). „Трейс“ кандидатства и за изграждане на връзката между АМ „Люлин“ и пътя София – Калотина, както и за ЛОТ 2 на АМ „Струма“. Последваха част от уличните ремонти в столицата, водопроводи и канализация по ИСПА, кръстовището на две нива в жк „Младост“. Освен това „Трейс“ взе и две поръчки на общините Троян и Пещера за изграждане и ремонт на ВиК мрежата за общо 15 млн. лв., чието финансиране беше по оперативна програма „Околна среда“.
При кабинета „Борисов“ „Трейс“ успя да спечели изграждането на участъка от Стара Загора до Нова Загора на магистрала „Тракия“, който предстои да бъде пуснат в края на юни. Както и част от строителството на железопътната магистрала „Тракия“ от Пловдив до Бургас.
Само за седмица в началото на май „Трейс“ взе пътни договори за близо 70 млн. лв.
Така компанията на Николай Михайлов се уреди да строи почти всички големи пътни проекти на държавата и Столична община за близо 70 млн. лв. „Трейс груп“ взе двете най-големи поръчки за момента – продължението на околовръстното шосе на София от магистрала „Люлин“ до река Какач за супер ниската цена от 39.85 млн. лв. без ДДС (прогнозната стойност на обекта беше 74 млн. лв.) и кръстовището на две нива на Лъвов мост в столицата за 14.78 млн. лв.
Топлото отношение на управляващите към компанията на Николай Михайлов обяснява и защо въпреки кризата холдингът непрекъснато подобрява обема на продажбите си. За 2011 г. оборотът му достигна 380 млн. лв., което е ръст от около 80% спрямо 2009 г., показват данните от финансовия му отчет. Печалбата за двете години обаче е почти еднаква – около 8.5 млн. лв. Това означава, че увеличените обороти стават на фона на по-нисък марж на печалбата и нарастване на разходите. За сравнение за 2010 г. оборотът на „Трейс груп холд“ е бил 338 млн. лв., а печалбата му 18.6 млн. лв.
Колко ще спечели през 2012 г. „Трейс“ предстои да разберем. Това ще зависи и от това дали любимата фирма на управляващите ще спечели следващият търг за околовръстното. Тази година предстои да бъде пуснат и търгът за строежа на 17 км от северната дъга на околовръстното, т.нар. Северна скоростна тангента. Тя започва от отклонението на пътя Калотина – София и стига до бул. „Ботевградско шосе“.
Кой е собственикът на „Трейс груп“ – Николай Михайлов? Той тръгва от най-ниското стъпало в бранша – проектант в „Пътно управление“ в Стара Загора, минава през създадения през 1996 г. приватизационен фонд „Пътища“ и преструктурирането му в холдингово дружество „Пътища“, чието управление поема.
Новосъздадената група бързо се превръща в мощна структура, като де факто обединява в себе си всички специализирани инфраструктурни дружества в държавата. През 2003 г. бизнесът е разделен и Николай Михайлов събира в „Трейс груп“ фирмите от Южна България. Всъщност няма нищо случайно, тъй като самият собственик на империята Николай Михайлов е родом именно от Стара Загора. При правителството на НДСВ плъзнаха и неофициални догадки, че под шапката „Трейс“ са фирмите, финансирали предизборната кампания на НДСВ през 2001 г. Появиха се дори и коментари за конфликт между двете управляващи партии в предишното правителство – ДПС и НДСВ, заради опити да се изтласкат от пътностроителния пазар фирмите около бизнесмена Васил Божков и да се отвори пазар за тези около царската партия.“
Написано е през 2012 г. Шест години по-късно империята „Трейс“ несъмнено се е развила, разширила и забогатяла многократно. Днес обаче лидерът на „Атака“ Волен Сидеров няма да отрони и една лоша дума по неин адрес. В „Трейс“ са извършвани кадрови и структурни промени. Понякога съобразени с политическата ситуация и играчи. Поне такива съмнения се откриват в някои медийни публикации.
Някакви хора са се оказали на неподходящото място, в неподходящото време. Това ще е краят на историята.
Георги Марков
Моля, подкрепете ни.