Игумен Никанор за мощите на св. Георги пред Фрог: Тази десница има много случаи на удивителни изцеления
"Прието е хората да се покланят на мощите на светиите, една част от тях дирят и очакват чудото и не трябва да гледаме с насмешка, защото когато на нас не ни е поставена летална диагноза, когато медицината не ни е обърнала гръб, ни е лесно да сочим с пръст. Представете си хората, на които лекарите им казват, че няма какво да направят и им остават определен брой месеци, а на тях им се живее. Тогава идва в крайна сметка чудото. То не е всеки ден, но се случва, ако не се случваше нямаше да го има този култ към светиите и иконите, защото знаем, че човешките вярвания се дължат и на някакъв опит", каза отец Никанор.
“Други хора ще отидат, заради подвига на светеца, примера, възможността да се докоснат физически до един образ, който е повече в тяхното въображение в резултат на това, което са чели в житията на светиите. И това е вълнуващо, когото обичаш ти го цениш”.
“Моят телефон е пълен с номера на починали хора, не ги трия, защото имаме отношение към тези хора. Още повече говорим когато човек обича светиите, а пък някаква част от този светия е близо до теб и да отидеш да се докоснеш до нея”.
"Тук няма рационалност, тук има сърце".
“Мощите на Свети Георги ще бъдат в храм “Света София”до 28-ми, следобеда отиват в храм Храм "Свети Атанасий Велики" в Горни Лозен. Тези, които са с автомобили, тези които идват от далеч, знаете, че София е много трудно място за паркиране, самия център е до два часа, опашките са големи и от тази гледна точка е по-безопасно за човек да отиде в Лозен, село, което е съвсем близо до града”, подчерта игуменът на Гигинския манастир.
“Тези, които са със автомобили е по-добре там да идат да се поклонят. После за три дни в нашия манастир - Гигинския манастир, поради същата причина, там пък ще идват и хора с автобуси. След това ще отидат за ден в град Брезник, след това за празника на Свети Георги ще бъдат в църквата “Св. Георги” и в град Перник, където ще бъдат на 6-ти и 7-ми май и след това ще отпътуват към мястото, където от 5 века се покоят - в храма „Св. великомъченик Георги Победоносец“ в град Нигрита, край Серес (Северна Гърция)”, разказа той.
Отецът обясни какво означава за вярващите посрещането на такива чудотворни мощи:
"Посещението на мощите на такава светия винаги е голямо благословение за вярващите. Така е устроена нашата православна вяра. В нея е заложено още от самото начало на христовата църква - почитане към свети места. Знаете Божия град Йерусалим , Божия гроб и мощите на божеугодници.
Тъй като нашата вяра изповядва възкресение на мъртвите, считаме, че задгробният живот няма да е само в някакъв дух, вечно съхранен разум и интелект. Считаме, че ще има Възкресение на цялостната личност на човека, която включва в себе си и нематериален елемент в душата и материален в тялото. След Възкресението телата няма да са като сегашните, няма да имат недъзи, всички ще са млади и хубави и няма да боледуват и умират.
Считаме, че Божията благодат прониква така, че остава и чрез тленните останки на светиите се предава на вярващите и затова е възникнал култа към светиите и почитането на тяхните мощи.
Който и да е светия е благословение, но за св. Георги, той е може би един от най-почитаните, заедно със св. Николай".
Игуменът на Гигинския манастир обясни, че Св. Георги е един от загиналите от последните вълни от гоненията срещу християнството.
“ Той е бил много способен войн и част от личната гвардия на император Диоклециан, който е известен като зъл гонител на християните, но добър администратор и пълководец в Римската империя. Свети Георги за жалост става жертва на един езически закон, който съвместява изявлението на лоялност към Римската държава с поклонение към духа, наречено на римски “ганиа” - гений на императора, което за християните е идеопоклонство и е недопустимо. Отказът да се извърши това поклонение пък влече към себе си подозрение към липса на лоялност на държавна измяна”.
“Така някак, особено в последните вълни на гоненията Свети Георги е бил в положението, в което трябва да изповяда своята вяра в единия Бог, че няма други богове освен християнския и то да я изповяда претърпявайки наказания първоначално, после стават и мъчения и накрая вече мъченическа смърт, тъй като ако е бил направил компромис, това би означавало по-скоро да измени на себе си като убеден вярващ християнин”.
“Свети Георги освен това е проявил голямо доверие към Бога, не само вяра, но и доверие, защото му се явил и му казал да е спокоен, защото ще му помогне да изтърпи всичко и по този начин е укрепил духа му”.
“Свети Георги в крайна сметка за нас един пример как човек да умее когато бъде поставен пред някакъв избор, да изповяда в живота си вярата във вечния живот след смъртта и да изповяда много по-голямата стойност и ценност на този вечен живот пред временните тук - кариера, предполагам не е бил сам, имал е годеница или момиче, което харесва, почести”.
“Би могло да се говори, че пред него се е откривал и пътя за престола, защото много пъти измежду войниците са издигани императорите, така че той се отказва на практика от този свят, който е лежал в краката му, за да спаси душата си и за да извоюва своето място в небесното царство”.
“Любовта към него затова е огромна и не само сред християните и държи векове”, подчерта отец Никанор.
Разговаря Констанца Илиева
.
Моля, подкрепете ни.