6|
7482
|19.05.2010
ИНТЕРВЮ
К. Костов: Абитуриентите са опасни 3 дни след бала
Отговорността децата да се върнат живи и здрави след абитуриентски бал е най-вече на родителите, смята главен инспектор Красимир Костов от отдел „Пътна полиция”, към главна дирекция „Охранителна полиция”.
Потърсихме опитния катаджия, за да поговорим за мерките за безопасност по време на абитуриентските празници.
Интервю на Милан Николов
-Г-н Костов, започнаха абитуриентските балове, заговори се за санкции срещу празнуващите, ако те не спазват правилата. Има ли КАТ ресурса да оказва този контрол?
- Целта не са големите санкции, а важното е да се направи превенция, че да не се стига до нарушаване на обществения ред и най-вече да се избегнат пътни инциденти, при които биха загинали хора. В това отношение не трябва да се изкривява центърът на тежестта. Дейността на полицията е организирана така за тези празници, че да има максимално най-голям ефект да не се стига до това, за което говорих преди малко. Искам да отбележа, че ангажимента за здравето, живота и доброто настроение на празнуващите е на първо място за родителите и от части за педагозите, които също имат отношение за това поведение. Всяко семейство е заинтересовано момчето или момичето им да се върнат здрави и да поемат пътя в живота, а не на този светъл ден да попаднат в болница или да се случат други ексцесии с тях. Що се отнася до пътната безопасност и за това да се избегнат задръстванията, направили сме необходимите пътни схеми, по които се предполага, че ще се придвижват абитуриентите от всяко едно учебно заведение и са взети съответните мерки там да бъде осигурено полицейско присъствие и насочване на движението. Извършени са и проверки за охраната на заведенията, в които ще се празнува , като са дадени указания на локалните гардове. При организирани екскурзии пътните полицаи правят инструктаж на шофьорите, които ще возят абитуриентите по време на екскурзиите, като се проверява и техническата изправност на автобусите. За да се избегне състезаването между абитуриенти в отделните населени места (какъвто е примерът Перник-София) полицията ще извършва съпровождане на групата от празнуващи, като отпред и отзад на колоната се поставят патрулни коли.
- Като че ли традициите показват, че няма много инциденти с абитуриенти, така ли е в действителност?
- Последните години наистина няма много такива злополуки. Можем да се радваме, че няма тежки катастрофи и това се дължи преди всичко на превенцията, за която говорихме преди малко. Но винаги съществува голяма опасност от такива произшествия. Тази опасност е най-голяма след завършване на бала. Тогава празнуващите се събират с хора, които не са били на бала и се запътват да празнуват на друго място. Точно тогава е най-голям рискът, защото зад волана са пийнали и са вече на градус. В предишните години сме имали не-малко такива случаи.
- Случва ли се да хващате пияни абитуриенти още преди започването на самите празници?
- Не, не се случва много често това. Но понеже на всички им е известно, че контролът е засилен и има въздържание да се шофира в нетрезво състояние преди да е започнало тържеството. Има опасност не само в първата вечер на бала, а и в следващите втори и трети ден, когато се организират индивидуални посещения на дискотеки. Акцентът в препоръките ни е в отговорността на родителя да осигури надежден и опитен, трезв шофьор, който ще заведе младежа на бала и ще го върне. Не е препоръчително да шофира самият абитуриент, защото той е във възбудено състояние и лесно се поддава на неразумни идеи да пие. Атмосферата в купето е изключителна опасна и за най-опитния шофьор, защото това са викове и отклоняване на вниманието. Тези, които крещят настройват и самия водач и го подтикват към надпревара.
- Интересно е, че глобата за показалите се през стъклата младежи е по-малка от тази за окичени балони. Кое е по-опасно? Трябва ли да се сменят законите, за да се таксуват излезлите от прозорците абитуриент, на само като пътници без колан?
- Въпросът е зададен некоректно, защото за окачени балони няма санкция, а глобата за пътник, който се е показал е малка. В разпоредба е казано, че пътниците трябва да спазват разпорежданията на шофьора и ако има такива, които са се показали през прозорците, то водачът подлежи на глоба от 20 лева. На пътниците се забранява да ограничават видимостта на водача, като и да се нареждат извън превозното средство, заради което глобяват водача. При положение, че са се качили повече лица в автомобила глобата е до 50 лева. Когато неправилно (продължително) се използва звуков сигнал се заплаща 10 лева, което е твърде малко. При преминаване на червен светофар, когато няма опасност за произшествие санкцията е 50 лева.. Същото е и за неизползване на предпазен колан, като и за неправилно престрояване и спиране. Пътник без колан (това са всички, които са се показали през прозореца) също се глобява 50 лева.
- Като цяло как се промени българският шофьор напоследък? Стана по-изпълнителен към правилата или точно обратното?
- Българинът лека полека се приближава към едно по-разумно, по-кротко и по цивилизовано шофиране. Това се забелязва най-вече в по-големите градове. Те разбират, че е доста безсмислено да правиш драстични изпреварвания на колона, която не може да се помръдне по-бързо. Логиката и прагматизма в мисленето на шофьорите вече надделява. Повечето хора вече карат чинно в колоните и много малко са онези, които хукват като автохулигани да изпреварват всички, а после се врязват в колоната. Това е резултат както от засиленият контрол, така и от камерите, които вече са монтирани почти навсякъде. Видеонаблюдение има не само в столицата, а и в останалите големи градове, като и по магистралите и първокласните опасни пътища. Шофьорите са по-кротки, определено..
- Случвало ли ви се е да се разсърдите на медиите, заради начина, по който те отразяват дейността на КАТ?
- Не съм обиден. Ако превенцията е успешна, то това се дължи и на медиите. Във всички кампании те са първите, които изнасят ценни данни, на което се дължи намаляването на инцидентите. Бих препоръчал на медиите да отидат по-нататък и по-напред. Тоест не само да се съобщи в кратко съобщение, че е станала дадена катастрофа и са загинали хора, а впоследствие да се правят по-обширни коментари след това. Известно време след злополуката да се коментират причината и обстоятелствата за трагедията. Това се прави от някои медии, но мисля, че то трябва да се превърне в по-честа практика.
- И накрая какво бихте пожелали на всички, които празнуват завършването на обучението си?
- Искам да им пожелая да усетят неописуема радост в този ден, който остава един от незабравимите в живота им. Също така успешен старт в бурното море на живота и това, което ги очаква като битка и конкуренция да намерят своето място и да се утвърдят. Бъдете упорити и не се отчайвайте пред неуспехите, които са неизбежни. И нека самите абитуриенти да бъдат бдителни за своята безопасност на пътя. Не бива човек да си проваля живота от дребно нещо. Няма значение дали ще пристигне с 5 минути по-късно.
Интервю на Милан Николов
-Г-н Костов, започнаха абитуриентските балове, заговори се за санкции срещу празнуващите, ако те не спазват правилата. Има ли КАТ ресурса да оказва този контрол?
- Целта не са големите санкции, а важното е да се направи превенция, че да не се стига до нарушаване на обществения ред и най-вече да се избегнат пътни инциденти, при които биха загинали хора. В това отношение не трябва да се изкривява центърът на тежестта. Дейността на полицията е организирана така за тези празници, че да има максимално най-голям ефект да не се стига до това, за което говорих преди малко. Искам да отбележа, че ангажимента за здравето, живота и доброто настроение на празнуващите е на първо място за родителите и от части за педагозите, които също имат отношение за това поведение. Всяко семейство е заинтересовано момчето или момичето им да се върнат здрави и да поемат пътя в живота, а не на този светъл ден да попаднат в болница или да се случат други ексцесии с тях. Що се отнася до пътната безопасност и за това да се избегнат задръстванията, направили сме необходимите пътни схеми, по които се предполага, че ще се придвижват абитуриентите от всяко едно учебно заведение и са взети съответните мерки там да бъде осигурено полицейско присъствие и насочване на движението. Извършени са и проверки за охраната на заведенията, в които ще се празнува , като са дадени указания на локалните гардове. При организирани екскурзии пътните полицаи правят инструктаж на шофьорите, които ще возят абитуриентите по време на екскурзиите, като се проверява и техническата изправност на автобусите. За да се избегне състезаването между абитуриенти в отделните населени места (какъвто е примерът Перник-София) полицията ще извършва съпровождане на групата от празнуващи, като отпред и отзад на колоната се поставят патрулни коли.
- Като че ли традициите показват, че няма много инциденти с абитуриенти, така ли е в действителност?
- Последните години наистина няма много такива злополуки. Можем да се радваме, че няма тежки катастрофи и това се дължи преди всичко на превенцията, за която говорихме преди малко. Но винаги съществува голяма опасност от такива произшествия. Тази опасност е най-голяма след завършване на бала. Тогава празнуващите се събират с хора, които не са били на бала и се запътват да празнуват на друго място. Точно тогава е най-голям рискът, защото зад волана са пийнали и са вече на градус. В предишните години сме имали не-малко такива случаи.
- Случва ли се да хващате пияни абитуриенти още преди започването на самите празници?
- Не, не се случва много често това. Но понеже на всички им е известно, че контролът е засилен и има въздържание да се шофира в нетрезво състояние преди да е започнало тържеството. Има опасност не само в първата вечер на бала, а и в следващите втори и трети ден, когато се организират индивидуални посещения на дискотеки. Акцентът в препоръките ни е в отговорността на родителя да осигури надежден и опитен, трезв шофьор, който ще заведе младежа на бала и ще го върне. Не е препоръчително да шофира самият абитуриент, защото той е във възбудено състояние и лесно се поддава на неразумни идеи да пие. Атмосферата в купето е изключителна опасна и за най-опитния шофьор, защото това са викове и отклоняване на вниманието. Тези, които крещят настройват и самия водач и го подтикват към надпревара.
- Интересно е, че глобата за показалите се през стъклата младежи е по-малка от тази за окичени балони. Кое е по-опасно? Трябва ли да се сменят законите, за да се таксуват излезлите от прозорците абитуриент, на само като пътници без колан?
- Въпросът е зададен некоректно, защото за окачени балони няма санкция, а глобата за пътник, който се е показал е малка. В разпоредба е казано, че пътниците трябва да спазват разпорежданията на шофьора и ако има такива, които са се показали през прозорците, то водачът подлежи на глоба от 20 лева. На пътниците се забранява да ограничават видимостта на водача, като и да се нареждат извън превозното средство, заради което глобяват водача. При положение, че са се качили повече лица в автомобила глобата е до 50 лева. Когато неправилно (продължително) се използва звуков сигнал се заплаща 10 лева, което е твърде малко. При преминаване на червен светофар, когато няма опасност за произшествие санкцията е 50 лева.. Същото е и за неизползване на предпазен колан, като и за неправилно престрояване и спиране. Пътник без колан (това са всички, които са се показали през прозореца) също се глобява 50 лева.
- Като цяло как се промени българският шофьор напоследък? Стана по-изпълнителен към правилата или точно обратното?
- Българинът лека полека се приближава към едно по-разумно, по-кротко и по цивилизовано шофиране. Това се забелязва най-вече в по-големите градове. Те разбират, че е доста безсмислено да правиш драстични изпреварвания на колона, която не може да се помръдне по-бързо. Логиката и прагматизма в мисленето на шофьорите вече надделява. Повечето хора вече карат чинно в колоните и много малко са онези, които хукват като автохулигани да изпреварват всички, а после се врязват в колоната. Това е резултат както от засиленият контрол, така и от камерите, които вече са монтирани почти навсякъде. Видеонаблюдение има не само в столицата, а и в останалите големи градове, като и по магистралите и първокласните опасни пътища. Шофьорите са по-кротки, определено..
- Случвало ли ви се е да се разсърдите на медиите, заради начина, по който те отразяват дейността на КАТ?
- Не съм обиден. Ако превенцията е успешна, то това се дължи и на медиите. Във всички кампании те са първите, които изнасят ценни данни, на което се дължи намаляването на инцидентите. Бих препоръчал на медиите да отидат по-нататък и по-напред. Тоест не само да се съобщи в кратко съобщение, че е станала дадена катастрофа и са загинали хора, а впоследствие да се правят по-обширни коментари след това. Известно време след злополуката да се коментират причината и обстоятелствата за трагедията. Това се прави от някои медии, но мисля, че то трябва да се превърне в по-честа практика.
- И накрая какво бихте пожелали на всички, които празнуват завършването на обучението си?
- Искам да им пожелая да усетят неописуема радост в този ден, който остава един от незабравимите в живота им. Също така успешен старт в бурното море на живота и това, което ги очаква като битка и конкуренция да намерят своето място и да се утвърдят. Бъдете упорити и не се отчайвайте пред неуспехите, които са неизбежни. И нека самите абитуриенти да бъдат бдителни за своята безопасност на пътя. Не бива човек да си проваля живота от дребно нещо. Няма значение дали ще пристигне с 5 минути по-късно.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads