Реклама / Ads
0| 9658 |12.09.2016 ИНТЕРВЮ

Любка Маринова: 13 деца са загинали на пътя за половин година

.
Любка Маринова
13 хлапета са загинали в катастрофи за първите шест месеца на тази години, а други 503 са ранени, сочи черната статистика. Родителите трябва да дават личен пример на децата си как да се пазят на улицата,защото само кампаниите за безопасност не са достатъчни. Трябва промяна в Закона за административните нарушения и наказания от 1967 г, с които да могат бързо да се събират глобите на шофьоритенарушители, казва пред Фрог нюз Любка Маринова от Българската Асоциация на пострадалите при катастрофи. Ето какво сподели още тя по повод първият учебен ден-15 септемри.
 
- Г-жо Маринова, започва новата учебна година. Какво показва вашата статистика за жертвите на пътя сред децата?

- За първите шест месеца на тази година в страната са загинали 13 деца до 17 години, ранените са 503. Една от жертвите е велосипедист, други 88 колоездачи са ранени. Статистиката показва, че 10 деца са загинали в катастрофи като пътници в автомобилите на родителите си, а други 256 са ранени. Като пешеходци са убити две деца и са пострадали други 159.

- Какво означават тези цифри?

- Загиналите деца са по-малко в сравнение със същия период на миналата година, като се надяваме тази тенденция да се запази до края на 2016 г. Въпреки, че предстоят най-аварийните месеци. Защото децата тръгват на училище, по улиците и продължават да играят навън. И трябва да бъдат пазени.

- Какви мерки се вземат за опазването на малчуганите?

МВР предвижда пред всяко училище да има полицай, който да регулира движението, ще подпомагат децата на пешеходните пътеки. Важно е да се знае, че на 15 септември влиза в сила един нов знак. Това е един надпис, който трябва да се постави в началото на всяка пешеходна пътека.  Това е прието от парламента и публикувано в Държавен вестник. Това е знакът „Погледни” с насочващи стрелки къде да гледат пешеходците. 
Полицията ще проведе ежегодната акция „Да пазим децата на пътя!”. Мислим да предложим една кампания-15 септември да стане „Ден без катастрофи”. Но това зависи от нас, възрастните. Ние от „Асоциацията на пострадалите вкатастрофи” ще раздаваме светлоотразители на първокласници в някои училища. Ще бъдат раздавани и листовки за пешеходците и ползата от детските седалки в автомобилите.

В училищата в София област сме изпратили и два видеофилма за децата пешеходци и за детските седалки в колите. Предоставили сме и една платформа-„Шофиране-равно на отговорност” ,в която има 40 минутна програма, анкетна карта и филм. Това е мултимедия за по-големи ученици, в нея има статистика за загинали деца в катастрофи и филм за въздействието на алкохола върху шофьорите.

- Какво ще посъветвате родителите на учениците, за да са спокойни, че децата им ще се върнат живи и здрави у дома ?

- Първо родителите трябва да дават личен пример на децата си как да се държат на улицата. Като стигнат на пешеходна пътека да се огледат наляво и надясно, да пресичат само на зелено и на зебра. Децата трябва да знаят, че тяхното място е на тротоара, а не на пътното платно. Защото слязат ли на пътя се превръщат в потенциални жертви на катастрофи.

Отделно от това общините са задължени преди 15 септември да огледат около училищата-пътни знаци, маркировки и огради, защото като липсват огради учениците прескачат и излизат на пътя. Малките ученици трябва да знаят най-краткият път до училището. От друга страна водачите трябва да си дават сметка, че децата вече са на училище. И като видят да пада топка на улицата, да знаят, че след нея може да изскочат деца.

Шофьорите да са внимателни, дори на пешеходните пътеки. Защото около тях често има паркирани автомобили, а малчуганите са ниски на ръст и не се виждат.

- Всичко казано дотук е добре. Кампании, мерки, нови знаци, но какво още трябва,за да сведем жертвите на катастрофи сред децата до минимум ?

- Ние от Асоциацията на пострадалите в катастрофи продължаваме да настояваме за промени в Закона за движението по пътищата,чрез които младите водачи да пътуват с придружител. Де не шофират през нощта или това да им е забранено след определен час. Децата да пътуват задължително със седалки и колан. Виждала съм много пъти как родители казват на децата си в колата да сложат колани, а самите те не слагат. 
Според мен трябва да се наблегне на личния пример. Тоест ние, възрастните ,трябва да се превъзпитаме, за да дадем добър пример на децата.

-Тези прословути промени в Закона за движение попътищатата обаче се „дъвчат” вече една година и още не са приети. Не се ли загуби много време, а жертвите на катастрофи продължават да се увеличават ?

-Истината е, че имаме закон, в който наказанията, тоест глобите, за някои от нарушенията трябва да бъдат увеличени. Но проблемът не е в глобите, а в тяхната събираемост. Затова трябва да се промени Закона за административните нарушения и наказания. В момента той предпазва нарушителите на пътя. Той е от 1967 г и трябва да се осъвремени. Трябва да стане така, че като извършиш нарушението веднага да си платиш. А сега шофьори карат с десетки неплатени актове. И това им дава самочувствие да продължават с нарушенията. Това води до увеличаване на катастрофите.

Същото важи и за чуждестранните шофьори-нарушители.Едва 20 % от тях си плащат глобите. За тях трябва да важи и сваляне на регистрационните номера до заплащане на глобата или до изтърпяване на наказанието, както е в много държави в Европа. В Холандия например първо плащаш глобата, а след това обжалваш. Не знам дали да не пристъпим и към скандинавската система-в зависимост от доходите се определят и глобите на нарушителите.

Интервю на Стефан Ташев
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 3| 5768 |22.11.2024 Ивайло Попов от "За Земята" пред ФрогНюз: Столична община бездействаше и влошаваше въздуха в услуга на инвеститорите, вместо на гражданите . 6| 13177 |21.11.2024 Красимира Карабулут за ФрогНюз: Чудовищно! Доживотни присъди! Турция е без дъх заради схемата с умъртвяване на бебета . 4| 13142 |20.11.2024 Адв. Стоянов за ФрогНюз: Големите строителни фирми напускат България, защото са неконкурентни на сивия сектор . 27| 8807 |20.11.2024 Олександър Барон за ФрогНюз: България днес е Украйна през 2013 г. Не повтаряйте грешките, изчистете се от псевдородолюбци!

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads