0|
7840
|22.07.2016
ХРАНА И ВИНО
Фрогоко! Новият феномен Foodporn превзе света
Сочното парче месо, плодовият шейк с пухкава пяна или окъпаната в пъстри цветове лятна салата: снимки на храни се виждат навсякъде в интернет. Под хаштага #foodporn само на Instagram се откриват около 92 милиона снимки. Но защо толкова много хора публикуват онлайн нещо толкова прозаично като храната? Изследователи на тенденциите говорят за „феномен на времето“ и нова форма на индивидуалност. Американски учени дори са на мнение, че заснетата храна се възприема като по-вкусна. Все пак обаче разпространяването на някои снимки може да доведе и до юридически проблеми.
Според актуална анкета на Института за изследване на общественото мнение YouGov 61% от германците вече са фотографирали храната си. Повече от половината от тях (55%) са правили снимка на ястия, приготвени от самите тях. 44% са фотографирали храна в ресторант, която е изглеждала особено добре или е била особено вкусна. Всеки трети е документирал с фотоапарат кулинарни моменти от пътувания. Всеки четвърти фотограф на храна е публикувал впоследствие снимката в социални мрежи.
Особено популярни в интернет са хаштагове като #foodlove, #foodorgasm или естествено #foodporn. Но наименованието не означава само бляскави и сензационно представени снимки, то се отнася и до тенденцията като цяло.
„Foodporn описва феномен, при който хората се представят и изразяват себе си чрез това, което ядат“, обяснява австрийската изследователка на тенденциите Ханни Рюцлер преди известно време в интервю пред Германската прес агенция. „Храната наистина се е превърнала във феномен, с който човек може да изразява собствените ценности, предпочитания и ориентири.“ Тя била „чудесно средство за изразяване на индивидуалност.“
Докато едно време дъската с менюто се грижела за социална комуникация и създавала чувство за общност, днес хората се свързвали помежду си чрез социалните медии и създавали ново чувство за общност. „Едно време кодовете на модата или определени музикални стилове бяха това, чрез което човек даваше израз на своята индивидуалност и същевременно на принадлежността си към определени групи. Днес това са храната и питиетата“, казва Рюцлер.
А как другите ползватели приемат разпространяваните онлайн снимки на храна?
Според анкетата на YouGov мненията са различни. Докато 43% от анкетираните се
вдъхновяват от това, 40% го намират за дразнещо. Повече от половината от
анкетираните мислят, че подобни снимки служат преди всичко за самоизтъкване.
Американски изследователи обаче твърдят, че предварително фотографираните ястия дори били по-вкусни. Съгласно проучване на „Journal of Consumer Marketing“ храната се усещала като по-вкусна. Фотографите се занимавали с това, което е в чинията им, представяйки го ефектно, за да се получи оптимална снимка, се казва в статия в „New York Magazine“. Така апетитът и удоволствието от очакването също се увеличавали.
Нещо, за което обаче едва ли някой се замисля, когато фотографира, е, че теоретично заснемането на много изискано аранжирано ястие, например в реномиран ресторант, може да доведе до юридически проблеми. „Не е изключено ястия, които са оформени по особено своеобразен начин, да се ползват със защита на авторското право“, казва пред dpa хамбургският адвокат, специалист в областта на авторското и медийното право, проф. Щефан Енгелс. „В такива случаи снимките не могат просто така да се размножават и разпространяват. Това е като при произведения на изкуството.“ Първо трябва да се попита създателят на творбата за разрешение.
Особено популярни в интернет са хаштагове като #foodlove, #foodorgasm или естествено #foodporn. Но наименованието не означава само бляскави и сензационно представени снимки, то се отнася и до тенденцията като цяло.
„Foodporn описва феномен, при който хората се представят и изразяват себе си чрез това, което ядат“, обяснява австрийската изследователка на тенденциите Ханни Рюцлер преди известно време в интервю пред Германската прес агенция. „Храната наистина се е превърнала във феномен, с който човек може да изразява собствените ценности, предпочитания и ориентири.“ Тя била „чудесно средство за изразяване на индивидуалност.“
Докато едно време дъската с менюто се грижела за социална комуникация и създавала чувство за общност, днес хората се свързвали помежду си чрез социалните медии и създавали ново чувство за общност. „Едно време кодовете на модата или определени музикални стилове бяха това, чрез което човек даваше израз на своята индивидуалност и същевременно на принадлежността си към определени групи. Днес това са храната и питиетата“, казва Рюцлер.
А как другите ползватели приемат разпространяваните онлайн снимки на храна?
Според анкетата на YouGov мненията са различни. Докато 43% от анкетираните се
вдъхновяват от това, 40% го намират за дразнещо. Повече от половината от
анкетираните мислят, че подобни снимки служат преди всичко за самоизтъкване.
Американски изследователи обаче твърдят, че предварително фотографираните ястия дори били по-вкусни. Съгласно проучване на „Journal of Consumer Marketing“ храната се усещала като по-вкусна. Фотографите се занимавали с това, което е в чинията им, представяйки го ефектно, за да се получи оптимална снимка, се казва в статия в „New York Magazine“. Така апетитът и удоволствието от очакването също се увеличавали.
Нещо, за което обаче едва ли някой се замисля, когато фотографира, е, че теоретично заснемането на много изискано аранжирано ястие, например в реномиран ресторант, може да доведе до юридически проблеми. „Не е изключено ястия, които са оформени по особено своеобразен начин, да се ползват със защита на авторското право“, казва пред dpa хамбургският адвокат, специалист в областта на авторското и медийното право, проф. Щефан Енгелс. „В такива случаи снимките не могат просто така да се размножават и разпространяват. Това е като при произведения на изкуството.“ Първо трябва да се попита създателят на творбата за разрешение.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads