Реклама / Ads
4| 2165 |13.11.2025 НОВИНИ

Наследникът на Конкорд: X-59 – „джудже“ с нос

.
Полетът на свръхзвуковия самолет X-59 бележи началото на нова ера в развитието на гражданската авиация. Ако технологията бъде успешно разработена, времето за полет на пътническите самолети може да бъде намалено няколко пъти, което коренно ще промени света на въздушния транспорт.
 

През октомври 2025 г. специалисти от НАСА за първи път издигнаха в небето експерименталния свръхзвуков самолет X-59 QueSST. Въпреки факта, че този самолет бележи революция в областта на гражданската авиация, полетът премина тихо и без излишен патос.


QueSST излетя от завод 42 на американските военновъздушни сили в Палмдейл, Калифорния, кулминацията на девет години упорит труд на американски инженери.

 

Самолетът е разработен от подразделение на американската корпорация Lockheed Martin, наречено Skunk Works. Последното е специализирано в секретни разработки. В този случай обаче няма тайна, защото QueSST не е оръжие и не е предназначен за тестване на американски военни технологии.

 

Всичко е малко по-прозаично – необходимо е за намаляване на шума от звуковите удари, което проправя пътя за създаването на „тихи“ търговски самолети, способни да летят със свръхзвукова скорост.


„X-59 е символ на американската изобретателност“, каза министърът на транспорта на САЩ Шон Дъфи. „Това е част от нашето ДНК – желанието да стигнем по-далеч, по-бързо и по-тихо от всеки друг преди.“


Трудно е да се създаде революция в света на въздушния транспорт, защото съвременните Boeing и Airbus се отличават с комфорт, надеждност и най-високото възможно ниво на безопасност. Всички те обаче имат един присъщ недостатък - те са „бавни“ дозвукови самолети, далеч от изтребители и бомбардировачи (въпреки че, честно казано, не всички бомбардировачи са свръхзвукови, има например B-2 Spirit).


Американски инженери предлагат радикално решение – да създадат търговски самолет, оптимизиран за свръхзвукови скорости.


„Говорим за значително намаляване на времето за пътуване по въздух“, каза пред УНИАН експертът по авиацията Богдан Долинце. „При някои полети то може да бъде два или дори три пъти по-кратко. Конвенционалната авиация лети със скорости от около 800-900 километра в час. Ако говорим за свръхзвукови полети, тогава говорим за скорости от около 1500-2000 километра в час.“


Идеята за създаване на свръхзвуков пътнически самолет не е възникнала от нищото.


Подобни „експерименти“ вече са се провеждали в миналото, по време на Студената война. Имаше много предложения, но единствените свръхзвукови самолети, извършващи редовни пътнически превози, бяха британско-френският „Конкорд“ и съветският Ту-144.


Първият е имал впечатляваща крейсерска скорост от 2150 км/ч. Съветският самолет обаче в известен смисъл е изпреварил европейския – той е извършил първия си полет година по-рано - през декември 1968 г.


Тук предимствата на Ту-144 свършват. Търговската експлоатация на самолета започва през 1975 г. и продължава само няколко години (една, ако говорим за редовни пътнически полети) - до 1978 г. Това е пълен провал, дори по стандартите на съветското самолетостроене, което традиционно изостава.

 

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 1| 2136 |13.11.2025 Евросъюзът ще преведе транш от 6 милиарда евро на Украйна . 0| 2133 |13.11.2025 Парична гаранция за един от участниците в побоя над шефа на полицията в Русе . 1| 2144 |13.11.2025 Депутатите отхвърлиха ветото на президента върху особения управител на „Лукойл“ . 6| 8388 |13.11.2025 Няма да казваме "еуро" или "ойро". Центове и цента, а не стотинки

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads