120 млн. евро глоба за X: Брюксел наказа Мъск за непрозрачни практики
Комисията е разглеждала нарушенията в продължение на две години. Те включват подвеждащия „син тик“ за верификация, липсата на прозрачност при рекламите и отказа да се даде достъп до публични данни за научни изследвания, пише The Guardian.
ЕС изисква платформите да поддържат публичен регистър на рекламодателите, за да се ограничи незаконното съдържание, измамите и манипулираните кампании, особено в предизборни периоди. Комисията установи и нарушение заради отказ от предоставяне на изследователски достъп до данни, необходими за проследяване на политическа дезинформация.
Финансовите санкции са разделени в три части:
- 45 млн. евро за въвеждането на „платения син тик“, който прави трудно различаването на автентични профили;
- 35 млн. евро за нарушения в рекламната прозрачност;
- 40 млн. евро за отказан достъп до данни за научни цели.
Преди покупката на Twitter сините проверки се даваха само на удостоверими лица – политици, институции, журналисти и публични фигури. След придобиването и ребрандирането като X, Мъск позволи получаването на син тик чрез абонамент за X Premium.
ЕС предупреждава, че без прозрачен достъп до данните изследователите не могат да разпознават фалшиви политически реклами или кампании с фалшиви „звезди“, които заливат социалните мрежи.
Под DSA платформата може да бъде глобена до 6% от глобалните си приходи. За 2024 г. приходите на X се оценяват между 2,5 и 2,7 млрд. долара.
Решението идва на фона на напрежение между ЕС и САЩ. Миналата седмица американският министър на търговията Хауърд Латник заяви, че ЕС трябва да „преразгледа“ регулациите си, ако иска намаляване на 50% мита върху стоманата. Испанският комисар Тереса Рибейра нарече тези изявления „изнудване“.
Европейски служители подчертаха, че решението срещу X е независимо от натиска на САЩ. Те напомниха, че ЕС има „суверенно право“ да регулира големите технологични компании. Под DSA попадат 25 платформи, включително TikTok, която междувременно се е съгласила да предостави публични архиви на рекламите.
Мъск има 90 дни да представи „план за действие“ в отговор на санкцията. Той може да обжалва решението пред Съда на ЕС, както вече са правили други компании като Apple.
X е била уведомена за решението и е потърсена за коментар.
Моля, подкрепете ни.