Анализ или алиби: Безпомощността на пътната система в числа

478 души са загинали на пътя през миналата година. Това е спад с почти 24% спрямо 2019 г. В същото време се отчитат 7 173 тежки катастрофи и 1 888 тежко ранени. Увеличението съвпада с 15% ръст в автомобилния трафик спрямо 2019 г.
„Пътуваме повече, но системата не се справя с натоварването“, обобщават експерти от Института за пътна безопасност, който представя свой независим анализ на доклада.
Координатор на промяната или хроникьор на бездействието?
„Докладът на Агенцията отново показва парадокса – по-малко жертви, но повече катастрофи. Това не е успех, а признак за институционален срив“, заявяват от Института.
Те подчертават, че ДАБДП изпълнява ролята си по-скоро на „добросъвестен наблюдател“, отколкото на реален координатор на промяната.
Обемът като алиби
Годишният доклад надхвърля 300 страници. „Това е информационен лабиринт, в който се губи отговорността. Колкото по-дълъг е документът, толкова по-малко хора ще го прочетат критично“, казват анализаторите.
Технологии без действия
Агенцията се хвали с ГИС-базирана система за картографиране на опасни участъци и информационни кампании в училищата. Но самата тя признава, че общините не получават средства за отстраняване на рисковете. „Диагноза без лечение“, наричат това експертите.
Същевременно броят на инцидентите с електрически тротинетки скача драстично – от 2 загинали през 2023 г. до 8 през 2024 г. Ранените са 385.
Докладът като карта на чуждите провали
ДАБДП посочва системни проблеми в работата на другите институции:
- МВР е блокирало реформата на Фонда за безопасност;
- АПИ не синхронизира данни и поддържа пътища в лошо състояние;
- МФ не осигурява нужния финансов механизъм;
- МЗ и МВР не могат да уеднаквят данни за ранените.
„Агенцията се позиционира като жертва на чуждо бездействие – ние знаем какво трябва да се направи, но никой не ни слуша“, казват от Института.
Изводът
„Докладът е ценен не с постиженията, а с провалите, които разкрива. Той е огледало на една система, която не работи и в която всеки си измива ръцете с анализи“, завършват експертите.
От ДАБДП настояват за законодателни промени, централна информационна система за инциденти и нова култура на поведение на пътя. Институтът за пътна безопасност отговаря:
„Гражданите не се нуждаят от още доклади. Нуждаят се от работещи институции“.
Моля, подкрепете ни.





