Реклама / Ads
3| 2212 |03.08.2025 НОВИНИ

Анализ или алиби: Безпомощността на пътната система в числа

.
Броят на загиналите при катастрофи в България е намалял с 9% през 2024 г. спрямо предходната година, съобщи Държавната агенция за пътна безопасност (ДАБДП). Данните обаче показват тревожен ръст на тежките катастрофи и на пострадалите с трайни наранявания.
 

478 души са загинали на пътя през миналата година. Това е спад с почти 24% спрямо 2019 г. В същото време се отчитат 7 173 тежки катастрофи и 1 888 тежко ранени. Увеличението съвпада с 15% ръст в автомобилния трафик спрямо 2019 г.







„Пътуваме повече, но системата не се справя с натоварването“, обобщават експерти от Института за пътна безопасност, който представя свой независим анализ на доклада.

 

Координатор на промяната или хроникьор на бездействието?

 

„Докладът на Агенцията отново показва парадокса – по-малко жертви, но повече катастрофи. Това не е успех, а признак за институционален срив“, заявяват от Института.

 

Те подчертават, че ДАБДП изпълнява ролята си по-скоро на „добросъвестен наблюдател“, отколкото на реален координатор на промяната.

 

Обемът като алиби

 

Годишният доклад надхвърля 300 страници. „Това е информационен лабиринт, в който се губи отговорността. Колкото по-дълъг е документът, толкова по-малко хора ще го прочетат критично“, казват анализаторите.

 

Технологии без действия

 

Агенцията се хвали с ГИС-базирана система за картографиране на опасни участъци и информационни кампании в училищата. Но самата тя признава, че общините не получават средства за отстраняване на рисковете. „Диагноза без лечение“, наричат това експертите.

 

Същевременно броят на инцидентите с електрически тротинетки скача драстично – от 2 загинали през 2023 г. до 8 през 2024 г. Ранените са 385.

 

Докладът като карта на чуждите провали

 

ДАБДП посочва системни проблеми в работата на другите институции:

- МВР е блокирало реформата на Фонда за безопасност;
- АПИ не синхронизира данни и поддържа пътища в лошо състояние;
- МФ не осигурява нужния финансов механизъм;
- МЗ и МВР не могат да уеднаквят данни за ранените.







„Агенцията се позиционира като жертва на чуждо бездействие – ние знаем какво трябва да се направи, но никой не ни слуша“, казват от Института.

 

Изводът

 

„Докладът е ценен не с постиженията, а с провалите, които разкрива. Той е огледало на една система, която не работи и в която всеки си измива ръцете с анализи“, завършват експертите.

 

От ДАБДП настояват за законодателни промени, централна информационна система за инциденти и нова култура на поведение на пътя. Институтът за пътна безопасност отговаря:

 

„Гражданите не се нуждаят от още доклади. Нуждаят се от работещи институции“.

 




Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 1| 2511 |03.08.2025 Черноморската стрида се завръща в морето ни . 0| 2603 |03.08.2025 Цолов с феноменално изкачване до шесто място на „Хунгароринг“ . 4| 2437 |03.08.2025 Трус в Ню Йорк и Ню Джърси. Има ли връзка с руското земетресение? . 6| 2283 |03.08.2025 От лед към пек: Глобалното затопляне удари Скандинавия с рекордна жега

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads