Автобусни превозвачи, инструктори и шофьори: Системата "бонус-малус" множи корупцията на пътя
Според тях предлаганият модел ще оскъпи непосилно застраховката за бранша, което ще доведе до закриване на междуградски линии и намаляване на персонала в автобусните компании, предаде "Офнюз".
„Няма как да се съгласим, че ще плащаме веднъж глоби по Закона за движение по пътищата и втори път ще бъдем наказвани за същото нарушение чрез плащането на по-висока застраховка", заяви Магдалена Милтенова от Съюза на автобусните превозвачи.
Според нея принципът за определяне на санкциите при застрахователните полици трябва да е дали един шофьор е причинил пътно-транспортно произшествие. "Самата аз имам 9 акта за превишена скорост, но никога не съм причинявала катастрофа", каза Милтенова и посочи, че твърде често пътните знаци са поставени така, че да не могат да бъдат спазени и в интерес на дебнещи за актове катаджии.
Според нея предлаганият модел ще увеличи корупцията. "Корупцията на пътя ще се увеличи. Ако знаете, че актът ще ви оскъпи застраховката със стотици левове, ще сте склонни да платите сериозни суми, за да не ви напише пътният полицай акт", посочи Милтенова.
Проблемът за автобусните превозвачи е особено сериозен, тъй като при тях десетки служители се водят на всяко едно от превозните средства. В същото време бонус-малус системата обвързва нарушенията с шофьора и автомобила. Дори всички водачи да са напълно изрядни, а само един да е допуснал превишение на скоростта с личната си кола, компанията ще плаща малус.
„Това ще влияе на всяко семейство, на всяка фирма. Защото малусът ще се качва от един човек, а бонусът на 10 други няма да се зачита“, обясни Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
По принцип целта на бонус-малус системата е да въведе стимули за изрядните шофьори и да предлага да се въведе оскъпяване на „Гражданската отговорност” за некоректните водачи. Според новия вариант на застраховката, предложен на обществено обсъждане от Комисията за финансов надзор, стойността на полицата може да нарасне до 4 пъти.
Според новия вариант на бонус-малус застраховката ще е обвързана със собственика на автомобила и шофьора, но не и с колата. От 2020 г. ще започне отчитането на нарушения, на база на които ще се формира цената на задължителната полица, а новата система ще влезе в сила от 2021 г.
Моля, подкрепете ни.