България на дъното по качество на здравеопазването
Резултатите от последната класация, публикувани днес, отреждат на страната ни предпоследното място в класацията.
Индексът на здравния потребител е годишна класация, която анализира здравните системи в отделните страни като отчита различни фактори като пациентски права и информация, електронно здравеопазване, време на чакане за лечение, резултати, обхват и достъп на осигурените до услуги и лекарства.
България тази година набира 461 точки и е предпоследна като след нас с 457 точки е само Сърбия. Предишни години обаче България заемаше последното място в класацията, изоставайки дори от Албания.
Главният оперативен директор на изследването Арне Бьорнберг коментира като притеснително това, че след пет години членство в ЕС резултатите на България не се подобряват.
“Ако трябва да бъдем честни, не е правилно да сравняваме България с богатите страни-членки на ЕС. По-адекватно би било сравнението със съседни страни като Румъния (497 гочки) или Събрия (457). Това, което ме притеснява е, че след пет години членство в ЕС България все още се представя много зле“, посочи Бьорнберг.
“Изглежда не работят добре дори и такива елементарни услуги като ваксинирането на бебета. На българите им липсват голяма част от съвременните лекарства. Корупцията и неравнопоставеността са очевидни проблеми в здравеопазването“, допълва експертът.
На първо място в класацията за поредна година е Холандия с 885 точки от 1000 възможни, следвана от Дания (837 точки), Исландия (810 точки), Люксембург (802 точки) и Белгия (797 точки).
Като цяло изследването посочва, че има тенденция за увеличаване времето на чакане за скъпи операции в най-засегнатите от икономическата криза държави, увеличен дял на нерегламентираните плащания за значителен брой лечения, липса на подобрение и дори влошаване на достъпа до нови видове лекарства.
Като оставим настрани икономическия аспект на нещата, Европа си остава територия, в която властват болничните инфекции, се казва още в изследването.
Моля, подкрепете ни.