Не бива да се избързва с промени в шофьорските изпити, смятат експерти
Преди седмица правителството прие промени в дейността на автомобилната инспекция, които предвиждат шофьорският изпит да протича без присъствието на инструктора, в т. нар. "бели автомобили" вместо в учебните, на които са се готвили курсистите.
В момента практическият шофьорски изпит отнема около 25 минути, като курсистът задължително трябва да потегли и да спре, да направи няколко сложни завоя вдясно и вляво, да паркира в реални условия на заден ход, като целият изпит се следи с видеокамера в реално време по интернет.
Инструкторът Ивайло Славков прогнозира масово скъсани курсисти при шофиране в непозната кола. „Не си представям как човек, който се обучава на една кола, колкото и часове да е взел, ще се качи на нов автомобил и ще издържи изпит. Какво е времето за адаптация, как ще свикне с тръгване, със спиране, с габаритите на автомобила? Ще бъде масово невзимане на книжки на градско, така си го представям”, смята инструкторът.
Според автомобилния състезател Калин Бенчев, младите шофьори допълнително ще се стресират, ако изпитните задачи при кормуването и маршрута се подават от електронна система и без инструктор до тях. „Кандидат-шофьорът винаги се чувства по-сигурен, когато човекът, който го обучава, седи с него в автомобила. Ако в един момент седне самичък зад волана и започне да получава команди от GPS, с които досега може би не е свикнал, не е виждал, не е чувал, едва ли ще шофира по-добре...”, разсъждава Калин Бенчев.
Новите правила са приети прибързано, смятат в СБА. „Тези неща трябва да се въвеждат първо като се експериментират, проверяват на практика и тогава да се въвеждат”, заключава представителят на съюза Емил Панчев.
От Министерството на транспорта са обещали да обсъдят с бранша новите правила за работа на ДАИ.
Моля, подкрепете ни.