Бивши министри в Гърция - обвинени в корупция и присвояване на пари. Парламентът имитира "разследване" на влаковата катастрофа край Лариса
57 души загинаха - много от които студенти, при най-тежкия подобен инцидент в страната на 28 февруари в района на Лариса. Влак дерайлира и се сблъска с пътническа композиция. Пътническият влак с над 350 души на борда е пътувал от Атина за Солун. Сред жертвите имаше и 22-годишен българин. Случилото се доведе до оставки в Министерството на транспорта.
След инцидента избухнаха ожесточени протести. Граждани обвиниха за случилото се корупцията по високите етажи и лошото управление. Европейската прокуратура (EPPO) подкрепи тези подозрения миналия месец, когато обвини 23-ма души, включително 18 държавни служители, за престъпления, свързани с изпълнението на договори за дистанционен контрол на трафика и системи за сигнализация в мрежата, изградена с помощта на европейски средства, пишат от брюкселското издание "Politico".
Гръцкият делегиран европрокурор Попи Пандреу изпрати писмо до гръцките власти на 2 юни миналата година, в което се отбелязва, че по време на разследването на катастрофата „са възникнали подозрения относно предполагаеми престъпления, извършени от бивши членове на гръцкото правителство“. Поименно се споменават бившия министър Христос Спирцис, както и Константинос Караманлис, който е обвинен в присвояване на пари, от което причинените щети надхвърлят общо 120 000 евро.
Караманлис подаде оставка след катастрофата, заявявайки, че се оттегля "като основен израз на уважение към паметта на хората, загинали несправедливо". Той обаче беше преизбран в своя северен избирателен район в Серес с управляващата партия Нова демокрация на националните избори през юни. Христос Спирцис, който беше министър на транспорта при предишното ляво правителство, водено от Сириза, не беше преизбран.
Досието на Европейската прокуратура за Спирцис и Караманлис беше отнесено до гръцкия Върховен съд, а оттам и до гръцкия парламент, който през ноември обсъди дали да бъде създадена разследваща комисия. В крайна сметка обаче предложението е отхвърлено, а делото - архивирано. Такова разследване в последствие започна, но доверието в него беше подкопано. Вместо да се фокусира върху катастрофата, разследването преминава през цялата история на гръцката железопътна система през последните десетилетия, докато управляващото мнозинство на Нова демокрация отхвърли предложенията за междупартийно представителство в председателството на тази комисия.
Според гръцкото законодателство само парламентът може да провежда разследвания по обвинения в неправомерно поведение срещу бивши министри. Гръцкото правителство обаче погреба случая политически, като използва парламентарното си мнозинство, за да отхвърли необходимостта от сформиране на разследваща комисия. Според европрокуратурата обаче това противоречи на законодателството в ЕС и повдигна въпроса пред Европейската комисия, която да "проследи несъвместимостта на националното законодателство със законодателството на блока".
ФрогНюз
Моля, подкрепете ни.