Димитър Стоянов развенчава митовете, насадени от бившите управници: Навсякъде има проблеми!
В.ВАСИЛЕВ: За разлика от някои други, това служебно правителство предизвиква повече интерес с разкритията, които прави, с политиката, която се смята, че ще води то и следващите правителства, отколкото с изпълнението на основната си конституционна задача - да подготви следващите избори. И за това каква е ролята, какви са задачите на това служебно правителство и какво въобще става около нас, днес ще разговаряме с нашия гост – Димитър Стоянов, главен секретар на президента Радев.
Вие бяхте на този ключов пост и при първото, и при второто правителство на Радев. Първото не се запомни с нещо, докато второто като че ли влиза с летящ старт в политиката и в държавните работи. Има ли разлика между целите, които президентът е поставил на първото и на второто правителство?
Димитър Стоянов: Казахте нещо много интересно, че правителството влиза с летящ старт. Не е важен стартът, важен е изходът на правителството, какво ще разкрие, какво ще покаже. А иначе, целите през 2017 г., когато беше първото служебно правителство, бяха доколкото си спомням три. Първата цел беше да се организират и проведат честни избори. Втората цел беше подготовка на европредседателството. Третата цел е да се направи цялостна оценка на държавата, министерствата, за състоянието и ако има допуснати злоупотреби, да бъдат преустановени. За разлика от първото служебно правителство, при второто целите са леко завишени като критерии. Естествено, няма го европредседателството. Отново първата задача е подготовка на честни и прозрачни избори. Следващата цел е нормално функциониране на държавата. Другият приоритет, който беше поставен от президента пред правителството, е да се покаже един нов модел на управление на държавата – открито, прозрачно, компетентно. И последната цел беше и все още е да се опитаме да възвърнем държавността в нашата страна, която през последните 10 години беше силно загърбена. В интерес на истината, в книгата на унгарския автор Мадер много точно са описани критериите какво представлява една завладяна държава. Първият критерий, по който се оценява дали дадена държава е завладяна, е дали министър-председателят управлява държавата или я владее. Вторият критерий е дали корупцията е отклонение като норма или то се е превърнало в държавен приоритет. Следващият критерий е дали олигарсите си назначават политици, или политическите предприемачи си назначават олигарси. И последният критерий е липсата на разделение между властите. Ако погледнем критериите като степенуване, дали нашата държава не се оказа точно в ролята на завладяната държава? Дали трябва да се предприеме първата крачка към възвръщане на държавността, или напротив тя трябва да бъде отвоювана – това е въпросът, който е основен. Моето мнение е, че трябва да бъде отвоювана държавата от модела, който беше насаждан през последните 10-11 години.
В.ВАСИЛЕВ: Когато се отвоюва нещо, то значи, че имаш срещу себе си противник, който също очевидно не е безразличен към това да отстъпи всичките позиции, които има. Смятате ли, че общественото мнение в страната по-скоро желае това връщане на държавността, този нов модел на управление, за който говорихте – това са втората и третата цел, – и подкрепя този път, или по-скоро е резервирано, изчаква да види какво ще стане, как ще се развият събитията, за да види на чия страна да застане?
Димитър Стоянов: Напротив! Според мен обществото в по-голямата си част подкрепя служебното правителство. Даже нещо повече. Това общество натовари служебното правителство с огромни очаквания. Само че на едно обикновено правителство му се дава толеранс 100 дни, а целият мандат на това правителство е да кажем 70 дни. Няма да ги има тези 100 дни толеранс. Хората очакват от петия, десетия ден да се виждат резултатите от управлението му по новия модел. Мисля, че хората подкрепят правителството, вие сам казахте за летящия старт, и този летящ старт се получава и благодарение на обществото, защото подкрепя това правителство.
В.ВАСИЛЕВ: Вие следите вече от върха на държавната пирамида процесите в страната. И сега, когато нещата се отварят и може да проследите и да се види всичко, което става в тези да речем 70 дни, които предстоят на служебното правителство, отсега къде смятате, в кои области сме най-зле, най-закъсали? Дали това е индустрия, селско стопанство, екология, финанси, пенсиите – къде е най-критично положението?
Димитър Стоянов: Трудно е да се определи къде е най-критично, когато всичко е най-критично. Просто няма как една област да изплува и да кажем: «тука сме добре». Спомняте си даже, че за управление на кризата, вицепремиерът, който уж трябваше да бъде отговорен за управление на кризата, той каза, че криза не се управлява, че при тази криза единствено се потушават последствията. Говоря за пандемията. Много би ми било интересно да чуя какво е мнението на г-н Дончев в случай на военен конфликт. Пак ли ще чакаме да се развие кризата и ние само да гасим пожарите? Не, не е това начинът. Навсякъде има проблеми! Да започнем, ако искате, от финансите. Бюджета. На 31 март, по време на заседание на Министерски съвет, г-н Борисов казва, и това непосредствено преди изборите, че средствата са осигурени в бюджета до края на месец май. В действителност, средства няма и април, и месец май. В резултат и на това изявление, президентът Радев поиска актуализация на бюджета от тогавашното управление. Отказът на Борисов беше много смешен. Мотивът по-точно беше много смешен. Г-н Борисов каза: «да, ще актуализираме бюджета, за да си купи Радев Грипените», което беше поредната лъжа. Няма как да се купят нито Грипен, нито Ф-16. Първо, поради липса на финансови средства. Второ, защото няма Народно събрание. При отсъствие на Народно събрание няма как да се прокара проект за инвестиционен разход, няма как да се харчат допълнителни пари – това е ясно. В този бюджет, за който министърът на финансите каза, че е опоскан, е ясно, че няма финансови средства, които да са заложени за покриване на т. нар. социални мерки. Няма ги 1000-те лева за лекарите, няма ги 50-те лева за пенсионерите, няма ги парите за мярка 60/40, 80/20 и т.н. И това не го казва само финансовият министър, г-н Василев. Казва го и вицепремиерът Гълъб Донев. Интересно е, че г-жа Сачева, с изключително оптимистичен тон, каза, че пари има за всичко, просто министърът на финансите не се справя с поставената му задача. Изключително смешно заключение! Изключително смешно заключение. Парите за пенсиите – 50-те лева добавка за пенсионерите, дори след като бяха взети финансови средства по 0,8% от всяко едно министерство – оттам са парите за добавката към пенсиите на пенсионерите. За 60/40, 80/20 и за останалите средства тепърва се мисли откъде, как ще се преструктурира бюджетът и откъде може да се вземе. Буферите, които са били заложени в бюджета, просто ги няма. Иначе казано, изключително нефелно планиран бюджет. Няма как да планираш бюджет за текуща година, при условие, че още първите 3 месеца ти вземеш 820 млн. лева заем. Това означава неправилно планиране. Не съм финансист, но логиката го подсказва. Та в липсата на тези финансови средства се положиха невероятни усилия да се намерят 106 млн. За да се платят надбавките на пенсионерите. Надявам се да ги има и за следващия месец. Търсят се решения. Това е само по отношение на бюджета. Ами ако искате да говорим и за енергетиката?
В.ВАСИЛЕВ: Да, да, затова искам да Ви питам къде виждате слабите места, защото тези неща ще се струпат утре на нашите глави. Ако сега е отложена тази присъда на пенсионерите за 50-те лева с един месец, с два месеца – другия месец може да няма откъде да се намерят парите.
Димитър Стоянов: Възможно е!
В.ВАСИЛЕВ: И за енергетиката?
Димитър Стоянов: За енергетиката. Бяха изкарани данни, че БЕХ е задлъжнял с 2-2,5 млрд. лева. Ами това е огромна, колосална сума. Всяка една година, особено през зимния период, Топлофикация – София не може и не успява да си плати изразходваната газ на Булгаргаз. В резултат на което БЕХ поема задълженията и трупа задължения с всяка изминала година. Докога ще бъде така?
Турски поток. Изграждането на Турски поток струва 3,54 млрд. лева. Това са суми, които трябва да бъдат изплатени на фирмата Аркад, която строи - 1,1 млрд. евро. Това са пари за компресорни станции 2 броя допълнителни, това са пари за тръби, които свързват потока с компресорната станция Странджа. Всяка една година за следващите 20 ще бъдат необходими по 131 млн. лева за поддръжка на този поток, на Турския поток. Сумарно това е 6,2 млрд. лева. Нетната печалба, която се очаква, е от порядъка на 1,15 млрд.
В.ВАСИЛЕВ: Годишно?
Димитър Стоянов: Не, за 20-годишния период.
В.ВАСИЛЕВ: Значи даваме 6 млрд и взимаме 1?
Димитър Стоянов: Общо взето така се получава. Не взимаме 1, ние сме дали 6, а това е над 6-те млрд. печалбата. Т.е ще вземем 7 и отгоре. Въпросът е обаче, че ако ние не бяхме се съгласили, а по Трансбалканския газопровод бяхме транзитирали газ за останалите страни – Македония, Гърция, Турция, щяхме да вземем за 10-годишен период - до 2030 г. - 1,4 млрд., без да строим нищо. Без да строим нищо, при условие, че това го имаме. Някой да каза тези истини на българското общество? Някой да каза, че Булгартрансгаз ще задлъжнее с толкова пари? 300 млн. имат заем, който са изтеглили, за да платят на Аркад авансовата вноска. 300 млн.! Теменужка Петкова, бившият министър на енергетиката, за голяма моя радост, на 20-ти септември каза, че ще бъде генерирана печалба от 9 млрд. Как ще бъде генерирана печалба от 9 млрд.? Откъде ще дойдат?
В.ВАСИЛЕВ: Ама те са свикнали да говорят така, малко през куп за грош.
Димитър Стоянов: Митоманията е нещо изключително присъщо за бившите управници. Мога да Ви дам още един интересен пример, ако желаете? Преди няколко дни, в събота по-точно, г-н Борисов каза, че хеликоптерите за медицински нужди - тези, които са за спешна медицинска помощ, т. нар. ХЕМС - не са били купени, защото президентът Радев купил вертолетите Кугър. Само да кажа на г-н Борисов, че вертолетите Кугър са доставени 2006-2008 година, а договорът за тях е сключен през 2004 г. През това време полк. Радев беше началник щаб в база Граф Игнатиево и нямаше абсолютно нищо общо с тази доставка на хеликоптерите. МОСВ - Министерство на околната среда и водите. Бюджетът вече е изразходван, а сме краят на май. Преразходът е 10 млн. по сключени договори. Т.е. има осигуряване да речем за 50 млн., но за 10 има сключени договори, а няма осигурени финансови средства.
По отношение на Министерството на икономиката. За ББР видяхме абсолютно всички какво се получава. Какви заеми са раздавани на микро, малки и средни предприятия. Видяхме за големите предприятия колко се дадоха и кои са ползвателите на тези средства. Видяхме как само на 2 предприятия лихвата е намалена с по 5%.
Интересно е, че търговските банки дали тогава не даваха кредити с по-ниска лихва? Защо точно от ББР са взети тези заеми – това е въпрос, на който очакваме отговор от министър Кирил Петков.
Също така интересно е, че двама от членовете на Надзорния съвет, които не се явиха на срещата с министъра на икономиката, са отишли в този Надзорен съвет след като са били част от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Знаете, че бяха назначени от министър Караниколов, който идва от същата тази Агенция. И сега да си припомним – защо беше уволнен министър Караниколов? Като министър, който има добри взаимоотношения с г-н Пеевски. Така излиза, че наистина част от Надзорния съвет на ББР е имала косвена връзка с Караниколов, който пък от своя страна – както каза Бойко Борисов – е освободен от длъжност заради това, че е един от министрите на Пеевски. Цяла София говореше това, но ето аз се осмелявам официално да го кажа.
В.ВАСИЛЕВ: Това е цяла планина от безобразия, цяла Хеопсова пирамида...Но вие смятате ли, че служебното правителство ще е в състояние да пречупи тези мафиотски връзки? Да ги прекъсне поне в основните потоци, в които се движат ? И ако не изцяло, то поне да даде посоката на следващото правителство?
Д. СТОЯНОВ: Прокурорът Фалконе, известен в цял свят с борбата му срещу мафията, казва, че за да победиш мафията трябва да я направиш бедна. Едва ли служебното правителство ще може да направи предишния управляващ модел беден за толкова кратко време. Само да напомня за едни шкафчета, за един финансови средства там, за едни кюлчета, за които прокуратурата каза, че не е известен авторът на снимките. Кое е важно – да се търси авторът или това, което е в шкафчето?
Та, служебното правителство ще има изключително трудна задача и, според мен, едва ли ще има възможност да се справи с тези мафиотски връзки. Просто му е много къс хоризонта и няма възможността да се справи със всичко. Това, обаче, кореспондира с поставената цел и задачи – ясон и открито управление. Българинът трябва да повярва, че е възможно такова нещо.
А не да се управлява от джипката, не да се разхвърлят разни пачки от там – на този милион, на онзи – два, на другия – три.
Служебното правителство има невероятния шанс да покаже новото лице на управляващите. Не на тези, които лъжат непрекъснато – те няма да бъдат променени. Българинът трябва да повярва, че наистина може да бъде управляван честно, коректно и отговорно. И всеки да носи отговорност за това, което е направил по време на служебното правителство.
В.ВАСИЛЕВ: Споменахте кюлчетата и пачките, Министерството на финансите е логично да може да проведе разследване извън прокуратурата, за това, какво е станало с тези кюлчета и пачки. Ако, както се говори, това е една огромна за средния българин сума, непосилна, която човек трудно може да си представи, то 10 % от нея са също огромна сума – върху тези пари и кюлчета би трябвало да има някакъв данък, някой трябва да го плати?! Този, в чието чекмедже са открити. Дали нещо такова има започнато – от къде са дошли, как, та нали има серийни номера и на парите и на кюлчетата ? Дали има някаква такава насока на разследванията?
Д. СТОЯНОВ: Правителството няма разследващи функции, то може да покаже къде са възможни и къде са възникнали злоупотребите. А прокуратурата е тази, която трябва да се самосезира даже в определени случаи и да започне производство. За съжаление очакванията, поне моите, са, че няма да се случи такова нещо. Надявам се поне служебният кабинет да покаже това, което е установил, държа да подчертая – с факти. Иначе, от говорене няма смисъл – българският народ е лъган толкова много години, че вече трудно вярва. Време е да се говори истината и само истината.
Моля, подкрепете ни.