Реклама / Ads
13| 2255 |27.01.2025 НОВИНИ

Директорът на БМФ: Възможно е корабът „Вежен“ да е скъсал кабел в Балтийско море, но изключвам саботаж

.
Източник: БГНЕС
"Възможно е корабът „Вежен“ да е причинил скъсването на кабела между Готланд и Латвия, но в никакъв случай, аз лично, не допускам, че става дума за саботаж или каквото и да е друго действие от страна на нашия екипаж."
 

Това подчерта пред медиите във Варна изпълнителният директор на параходство „Български морски флот“ кап. Александър Калчев.

 

Повод за изказването му е информацията от Шведската прокуратура, че е започнала предварително разследване по подозрение в "саботаж" и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд.





Капитан Калчев изтъкна, че по информацията, която имат от плавателния съд, корабът е плавал на 25 януари вечерта в изключително лошо време – югозападни ветрове със сила над 25 метра в секунда. Там вълната е къса и доста висока, отбеляза Калчев.

 

В тъмната част на денонощието не е можело да се извърши оглед на кораба. Сутринта около 8:30 часа българско време, когато вятърът е спаднал, екипажът е излязъл на палубата да огледа за щети и е установено, че лява котва е била „изтекла“ и очевидно е била влачена по дъното, допълни той. Изпълнителният директор бе категоричен, че „изтекла“ котва означава, че котвата има стопори, които се поставят, когато корабът е в открито море, но лошото време и вълната, която залива, винаги може да ги повреди.

 

По думите му ясно се вижда на системата за автоматична идентификация на корабите, че действително „Вежен“ минава над този кабел, но кога точно е бил прекъснат той не е ясно. Експертът обясни, че следва да се засекат движението на кораба с момента на прекъсване, за да се потвърди, че вината е на този кораб.

 

„Но пак казвам – не може да става дума по никакъв начин, аз поне не смятам, че на борда може да има хора, които биха действали нарочно, за да направят подобна щета“, увери Калчев. Той поясни, че инцидентът е станал в 0:45 часа UTC (координирано универсално време) или 2:45 часа българско време.

 

Калчев добави, че офицерският състав на кораба е от осем българи, а девет граждани на Мианма са изпълнителски състав.





Вчера корабът беше подходен от шведската брегова охрана и помолен да се насочи към техните териториални води, каза още той. „На кораба са се качили въоръжени представители, които даже са се държали малко агресивно“, алармира Калчев и допълни, че към настоящия момент се очаква да започне някаква инспекция на плавателния съд, която да установи дали той е извършител. Надявам се разследващите бързо да установят, че не става въпрос за някакви умишлени действия, а технически инцидент вследствие на лошото време и корабът да бъде освободен, каза кап. Калчев. Той уточни, че в момента плавателният съд е на котвена стоянка в шведски териториални води и се чака информация кога ще се качат разследващите органи.

 

Корабът „Вежен“ е плавал за Южна Америка, нотоварен с торове. Плавателният съд е нов, реално е от 2022 година, 32 000-тонен. Капитан на кораба е Антон Атанасов на 41 години, посочи Калчев.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 2| 2221 |27.01.2025 Съдът отново не успя да даде ход на делото срещу Пепи Еврото . 0| 2465 |27.01.2025 Надежда Нейнски: Кабинетът ще премине през много сложни изпитания . 5| 2226 |27.01.2025 Георги Проданов: Има изключителен букет от кандидати за лидер на БСП, които отразяват различните лобита и интереси . 8| 3198 |27.01.2025 Експерт: Има резон в отлагането на конвергентен доклад за Еврозоната

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
Реклама / Ads