Директори алармират: Всяка забележка към ученик от учител може да бъде оспорена от родителя
Някои от идеите не са нови, други обаче тепърва ще бъдат сложени на масата за обсъждане между учители, родители, директори, включително и от Просветното министерство. По-лесно е да се прилагат първо санкциите, които вече съществуват. Например - забележката. Като такава може да бъде наложена при използване на мобилен телефон в класната стая, въпреки предупреждението на учител. Учителите обаче държат забележките да не могат да се оспорват от родителите. Това тепърва също предстои да бъде обсъждано.
И още - има предложение за връщане на метод, който е съществувал преди години, а именно оценката за поведение.
Според работещите в сектор „Образование“ задача номер едно е да се улесни поне писането на забележка в училище. „За нея се изисква изписването на ужасно много административни документ… съгласието на родители. И не са редки случаите, в които има обжалване в съда.
Забележката, според нас, трябва да бъде една от формите, която не трябва да подлежи изобщо на съмнение”, категоричен е Диян Стаматов, директор на 119. СУ „Акад. Михаил Арнаудов“.
В дебата за промени се включиха и от синдикат „Образование“. Със своя идея – да се въведе стар метод, работил от Освобождението до навлизането на демокрацията. „Предлагаме за пореден път оценка за дисциплина в училище, която да бъде еднакво силна с тази за образование и за обучение”, подчерта Юлиян Петров, председател на Синдикат "Образование" към КТ „Подкрепа”.
Родители обаче реагираха остро на идеите за по-строги санкции. „Наказанията към момента по този начин, особено тези, които се предлагат – като финансови санкции, някакви оценки – ние сме в 21 век. Във времето, в което говорим все повече за психично здраве … да говорим за наказания вече е изключително ретроградно. Но факт е, че всички трябва да се съгласим за това какви са правилата, по които работим”, подчерта Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация „Родители“.
„Около 70% от родителите не са съгласни с учителите и с директорите. Този процент става все по-голям с всяка изминала година”, заяви Стаматов.
„Този тип родители, на които децата попадат във фокуса на наказанията … много често не се отзовават, не искат да се говори за тяхното дете. Дори показват една анти-агресия и смятат, че тяхното дете е станало жертва или е набедено”, подчертава Петров.
„Ако един родител в дадена ситуация не е отишъл до училище – тогава може би училището също трябва да прояви загриженост и търсене на причината защо не е в училище”, посочи Алексиева.
Училищни психолози също са на мнение, че родители и учители трябва да работят в екип.
„Конфронтации между родители и учители, училищно ръководство са изключително лоши – най-вече за самото дете. Макар видимо да се бунтуват, да предпочитат да са свободни и да си правят каквото си искат – психологически децата са много по-спокойни, когато има ред”, твърди Таня Илиева, училищен психолог.
В позиция до NOVA от Просветното министерство изразиха позиция в дебата – че санкциите трябва да са крайна мярка.
Моля, подкрепете ни.