Георги Гочев: Народният театър трябва да отговори на въпроса: ”Какво е това български народ?”

Преподавателят по старогръцки език и литература д-р Георги Гочев от НБУ каза, че около скандалът в Народния театър още по-ясно се е откроила необходимостта да се отговори на един ключов за обществото ни въпрос. Той е много важен и е свързан с всички културни институции, които носят в името си думата "народ". Това са Народната библиотека, Народният театър.
Със своята политика и поведение тези институции трябва да отговорят и да разяснят: "Какво е това български народ?", както и какво стои зад това понятие.
Гочев посочи по TV1, че освен отговор, работата на тези институции ясно показват дали те изпълнява своите функция, които са свързани с националното съзнание и повдигане на духа на обществото.
д-р Георги Гочев посочи, че този конфликт, на който цялото общество е свидетели в последно време е между две тенденции. Това са т.нар. "хамелеонство" и "глиганщината".
Първото е свързано с това, че можеш да се "преоблечеш" по всякакъв начин, да правиш каквото искаш, без да се съобразяваш с нищо и никого, защото всичко ще ти се размине. Освен разминаване, когато човек има съответната власт или протекции, тогава спокойно проявява т.нар. "хамелеонство".
Втората тенденция Гочев определи като "глиганщината". Това е позицията, която главният режисьор Александър Морфов демонстрира според Гочев. Гочев посочи, че е е изненадан, защото не се очаква от хора, които са интелектуалци, да имат такъв вид поведение.
Гочев посочи, че в края на Римската империя се заражда една дума, която се свързва с градската култура. Тя означава "духовитост". Използва се от интелектуалците като контрапункт на хамелеонцината. Така е очаквал да постъпи Морфов.
Едно са очакванията, друго са постъпките, съвсем трето е, когато човек е поставен в конкретна ситуация, която образно казано до "задушава с цинизма си."
Непримиримостта е присъща за творците. Бунтът е състояние на духа им, чрез който творят своите постановки. Ключовото тук е: ще бъде ли достатъчна само иронията на интелектуалците, за да си отвоюват храма на мелпомена? Ще успее ли единствено иронията и духовността да победи дебелашкото отношение? Или са необходими и други методи. Отговорът е очевиден. Затова понякога се налага да премахне една табелка. Или да се напише някой надпис, както се е случвало в Древния Рим.
Моля, подкрепете ни.





