Реклама / Ads
4| 1844 |19.07.2025 НОВИНИ

Гражданите не са информирани за цените и това ги обърква, смята Богомил Николов

.
Пазарната икономика предполага равновесие между търсене и предлагане. Ако в България сме "напрегнати", то е, защото като потребители усещаме, че има нещо, което не функционира добре в пазарната ни икономика. И това са всички онези непозволени неконкурентни практики, които се развиват у нас – картели, олигополи, а някъде дори монополи.
 

Само че вместо да говорим конкретно за тях и вместо години наред да се опитваме да ги ограничаваме, мислим как да ограничим цените, което ще ни заведе в задънена улица. Това коментира в предаването „Събуди се” на Нова ТВ Богомил Николов от "Активни потребители".

 

Според него много по-важно е дали имаме информация, за да сравняваме свободно цените. И на тази база да избираме какво и къде да купим.

"Защото големият ни проблем, освен картелите, така наречената информационна асиметрия. Ние не разполагаме с достатъчно информация, за да вземем информирано решение", категоричен е той.

 

Такъв пример е с цената на маслото. В един магазин може да е 7 лева, в друг е по-ниска. Хората обаче не могат да обикалят всички магазини и вериги и избират обикновено най-близкото място за пазаруване.

 

"Това може да се избегне. Ето в Турция вече създадоха сайт, в който буквално за 5 минути потребителят може да си „направи“ своя пазарска кошница и да сравни едни и същи продукти във възможните магазини и търговци", обясни той. Такива улеснения са направени и в други страни.

И беше категоричен, че подобно нещо е много по-добро и с много по-добър ефект върху цените на пазара, отколкото административно да се влияе на цените. "Промоциите ги виждаме. Веригите правят всичко възможно ги публикуват. Но те раждат едно друго негативно явление. Даден търговец ви привлича с няколко атрактивни цени. И, когато видите брошурата си казвате, че може да пазарувате изгодно. Но когато отидете на касата – в количката ви има няколко стоки от промоцията и три пъти повече, които не са от промоцията". 

 

Николов смята, че единствено конкуренцията може да пребори спекулата. Ако законодателството за конкуренцията се прилага стриктно и имаме истинска конкуренция, и потребителите биват подпомогнати чрез преодоляване на тази липса на информация, това е най-доброто решение, защото то е пазарно. "Защото в крайна сметка, потребителят е най-големият контрольор. Но той е ограничен – първо от липсата на информация, второ от нелоялните практики".

 

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 3| 2018 |19.07.2025 Сценаристи: Paramount е спряла Колбер, за да угоди на Тръмп . 2| 2135 |19.07.2025 Русия удря по Одеса, уби жена. ЕС и Лондон затягат санкциите срещу Москва . 4| 2145 |19.07.2025 България с едни от най-кратките трудови кариери в ЕС . 0| 2135 |19.07.2025 След военното положение: Бившият президент на Южна Корея с нови обвинения

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads