ИТН предупреждават за енергийно КТБ
Според ИТН основната причина за случващото се в енергийния сектор у нас се дължи на некомпетентно, безотговорно и дори хазартно управление.
“Забавените с години реформи, практиката на законови изменения на “парче” и липсата на визия за развитие на сектора, са истинската причина за тези циклично повтарящи се кризи”, посочват от ИТН.
Формацията е категорична - липсата на ясно регламентирани механизми за балансиране на пазара изплува на дневен ред в критични периоди заедно с липсата на ясна визия.
“Професионална наивност е да се разчита дългосрочно, че с активиране на мощности в държавната ТЕЦ “Марица изток“-2 и ТЕЦ “Варна“ произвеждащи относително скъпа енергия - много над средните цени на европейските енергийни борси, българският енергиен пазар ще стане някога конкурентноспособен. Особено тежки последствия ще има това за българската индустрия, която губи конкурентоспособност и е изправена пред фалити, с всички последствия за фиска на държавата, загуба на работни места, социални разходи и т.н. Ако това продължи и не се вземат спешни мерки ние предсказваме каскадни фалити на предприятия и икономическа катастрофа от рода на “КТБ“, посочват от “Има такъв народ”.
Формацията иска да бъдат предприети мерки за реформа в сектора, които минават през сериозна ревизия на пазарния модел, инвестиционните програми и законови промени. ИТН предлага да се приеме национална стратегическа рамка след обществено обсъждане, в която да бъдат представени целите за устойчиво развитие на енергийния сектор. Разработване и приемане след обществено обсъждане на национален пазарен модел с отчитане на механизъм за капацитет. Сред предложението е и обявяване на обвързващ график за ограничаване на регулирания пазар до групата на енергийно уязвимите потребители. ИТН иска да бъде преразгледана работата на енергийната борса и преоценка на методите на държавното управление в енергетиката.
Ето и декларацията:
Горещата вълна, обхванала Балканския полуостров, както и високите цени на природния газ и въглеродните емисии, паралелно с изкушенията за завишен износ са една част от причините. Основната причина обаче е, че секторът у нас се управлява некомпетентно, безотговорно и дори хазартно. Забавените с години реформи, практиката на законови изменения на „парче” и липсата на визия за развитие на сектора, са истинската причина за тези циклично повтарящи се кризи.
Паралелно с липсата на визия, в критични периоди се проявява липсата на ясно регламентирани механизми за балансиране на пазара. Професионална наивност е да се разчита дългосрочно, че с активиране на мощности в държавната ТЕЦ „Марица изток“-2 и ТЕЦ „Варна“ произвеждащи относително скъпа енергия - много над средните цени на европейските енергийни борси, българският енергиен пазар ще стане някога конкурентноспособен. Особено тежки последствия ще има това за българската индустрия, която губи конкурентноспособност и е изправена пред фалити, с всички последствия за фиска на държавата, загуба на работни места, социални разходи и т.н. Ако това продължи и не се вземат спешни мерки ние предсказваме каскадни фалити на предприятия и икономическа катастрофа от рода на „КТБ“.
Доминираният от държавни компании пазар на електрическа енергия у нас може да се опише като волатилен, а съмненията за спекулативно поведение и нарушения се повдигат често. Липсата на координация по линията министерство на енергетиката, БЕХ и държавните дружества НЕК и ТЕЦ „Марица изток“ 2 поставя основателно под съмнение ефективността от високата концентрация на държавна собственост в сектора.
Остават неотговорени и редица други въпроси на специалистите като, защо преди държавната ТЕЦ „Марица изток“ 2 бяха активирани всички частни електроцентрали, защо НЕК не активира резерва с който разполага в американските централи като първа стъпка в кризата, ще наложи ли наказания КЕВР на ТЕЦ „Марица изток“ 2 за неизпълнение на задълженията й да предлага енергия на борсата при криза на ликвидността ? Необяснимо и будещо подозрения за злонамереност е това бездействие на ръководствата на държавните енергийни дружества, което изисква сезиране на ДАНС и Прокуратурата.
Напомняме изрично, че общественият интерес се диктува от сигурността на доставките и цената на енергията, а не от собствени търговски интереси на отделни дружества, които в много случаи противоречат на интересите на обществото и бизнеса, а в последните действия на държавните структури прозират и политически мотивирани действия. Чак на 10-ти август след продължителни настоявания на бизнеса и продължаващата криза на борсата бяха включени в работа пет енергийни блока на държавната ТЕЦ „Марица изток“ 2, които включиха в системата над 800 мегавата.
Дългият период за взимане на решение за осигуряване на допълнителни мощности за търговете на БНЕБ изяви слабостите на въведения модел „задължителен пул”, който доведе до това основните количества електрическа енергия търгувани на свободен пазар да минават през платформата „ден-напред”. Възможностите за сключване на договори за по-дълъг период или предлагането на доставки с по-разнообразни профили са сведени до минимум. Същевременно в периоди на потребление, които не са в рамките на прогнозния среден товаров профил, при сделките се поощрява ценообразуване въз основа на последните заявки, което води до формиране на пикови цени за цялата тръжна сесия. На този фон предложенията за краткосрочни меки са твърде ограничени и основно се свеждат до вече предприетото осигуряване на допълнителни количества електрическа енергия на борсата. Препоръчваме допълнително предлагане на продукти с по-адекватен дневен профил. Следва да се отбележи, че предложенията за административно ограничаване на износа, каквито се чуват, не съответстват на европейските пазарни регулации, както и това, че вече допускани системни грешки преди 4 години не трябва да се повтарят.
За нас по-важния въпрос е предприемане на средносрочни и дългосрочни мерки за реформи в сектора, които минават през сериозна ревизия на пазарния модел, инвестиционните програми и съответно през законови промени. В тази връзка предлагаме следните неотложни действия:
- Приемане на национална стратегическа рамка (доктрина) след обществено обсъждане, в която да бъдат представени целите за устойчиво развитие на сектора в дългосрочен план. Тези цели изискват както либерализация на пазара в краткосрочен план, така и приложение на нови технологии в съзвучие с общите европейски политики, което ще осигури цени на електроенергията конкурентни на европейските цени на борсата. Това е един от основните приоритети в управленската програма „Енергетика“ на Политическа партия „Има такъв народ“
- Разработване и приемане след обществено обсъждане на национален пазарен модел с отчитане на механизъм за капацитет, който да адресира въпросите за гарантиране на доставките при върхово потребление, но и принципите за осигуряване на подкрепа за изграждане на нови ядрени и ВЕИ-мощности;
- Обявяване на обвързващ график за ограничаване на регулирания пазар до групата на енергийно уязвимите потребители, което също представлява приоритет в програмата на „ИТН“;
- Преразглеждане на работата на БНЕБ, включително стимулиране предлагането от държавните енергийни дружества на дългосрочни пакети електроенергия на платформите на БНЕБ;
- Преоценка на методите на държавно управление в енергетиката, част от управленската програма на Политическа партия „Има такъв народ“, а именно:
o Преразглеждане на ролята и нуждата от БЕХ (след изваждане от структурата му на енергийните мрежови оператори ЕСО и Булгартрансгаз) , който сега е по-скоро финансова структура и като такава би следвало да е под патримониума на Министерство на финансите;
o Планиране ускорено изграждане на нови ниско-емисионни генериращи мощности, което ще осигури в дългосрочен план цени на българския енергийния пазар конкурентни на нивата на европейските борси;
o Ясно обвързване на дейността на мрежовите оператори с отговорността за осигуряване на баланс на доставките;
o Разделяне на лицензионните дейности на НЕК в отделни компании и оздравяването му;
o Спешно разследване от КЕВР на десетките сигнали за спекулативни сделки и нарушения на регламента REMIT на енергийната борса, които въпреки докладването на ACER (Асоциацията на европейските регулатори) не получава адекватно отношение у нас.
o Одити и преразглеждане на плановете за развитие на всяко държавно енергийно дружество и ясно определяне на източниците за финансиране на необходимите инвестиции, включително чрез листване на борсата на миноритарни пакети;
o Вземане на политическо решение от Народното събрание за реалистичен срок за работа на въглищните ни централи, което е обвързано с осигуряването на държавна помощ и задълженията за инвестиции в нови технологии.
Политическа партия „Има такъв народ“ се обръща към всички институции в държавата с предупреждение за тежките последствия за икономиката на държавата от продължаващата безпътица в енергетиката, пряк резултат от което е прогресиращата ликвидна криза на енергийната борса и неефективното й управление от държавата.
Нещо повече, ние настояваме за незабавно сезиране на ДАНС и Прокуратурата за разследване и подвеждане под съдебна отговорността за престъпно бездействие на служебните лица в БЕХ, НЕК и ТЕЦ “Марица изток“ 2 по овладяване на кризата.
Моля, подкрепете ни.