Изтеглят заседналия край Ахтопол танкер „Кайрос“ – част от руския сенчест флот
Според изпълнителния директор на „Морска администрация“ инж. Венцислав Иванов танкерът е останал неуправляем, но е бил наблюдаван от българските гранични служби и Военноморските сили. Няма данни за други кораби, навлезли в български териториални води.
Иванов поясни, че капитанът на турския влекач вероятно не е говорил английски и не е успял да влезе в контакт с българските власти, което е затруднило координацията. Целта е била „Кайрос“ да остане възможно най-далеч в открито море, докато собственикът – китайска компания – организира място за ремонт.
Операцията по извеждането му към Бургаския залив ще започне утре, 12 декември, с участието на три влекача. Ще бъде доставен промишлен агрегат, който да захрани хидравликата на танкера. Ремонт в България е невъзможен, защото корабът е санкциониран по регламент на Европейската комисия и местните пристанища не могат да приемат подобен плавателен съд.
Директорът на „Морска администрация“ – Бургас, кап. Живко Петров съобщи, че „Кайрос“ е без електрозахранване, с напълно неизправни двигатели и с вода в машинното отделение.
„Кайрос“ и руския сенчест флот
„Кайрос“ се свързва от западни разузнавателни анализи с т.нар. руски сенчест флот – мрежа от танкери, използвани от Москва за заобикаляне на санкции и транспортиране на петрол с неясна собственост, често под флагове на удобство. Този флот се характеризира с липса на прозрачност за собствеността, изключване на AIS системи, използване на остарели и технически рискови кораби и чести инциденти в черноморските и средиземноморските маршрути.
Попадането на подобен кораб в аварирала ситуация край българския бряг подчертава рисковете, които сенчестият флот носи за регионалната морска безопасност. България няма право да ремонтира кораб под санкции, но е длъжна да осигури неговото безопасно извеждане от териториалните си води.
Моля, подкрепете ни.