11|
5533
|28.01.2016
НОВИНИ
Карлово, Сопот и Калофер на бунт срещу промените в учебниците
Гражданите в Община Карлово излизат на протест срещу промените в учебниците, заяви кметът на града д-р Емил Кабаиванов.Според него се прави опит да се подменят части от българската история и това не е единичен случай, а тенденция през последните години.
"Това според мен не са промени, а опит да се подменят части от българската история, което за мен е недопустимо, това е кощунство. Това, което в момента разбунва духовете, не е единичен изолиран случай. Това е тенденция от последните години, която започна с намаляване на часовете по история и литература. Започна с бързичко изучаване за много кратко време на цели периоди в българската история и с подмяната им с информация, свързана със света, със световната история, което не е лошо. Българският народ не е лошо да знае световната история, но най-важното за една нация, за да има тя устойчивост във времето и да пребъде, е да знае своята история", каза още Кабаиванов, цитиран от Фокус.
Той бе категоричен, че ако тези опити за подмяна продължат, нищо няма да може да спре недоволните граждани.
„Карловци преживяхме няколко години с една провокация – искаха да ни отнемат част от центъра на Карлово, става въпрос за Куршум джамия. Вдигнахме се, цяла България ни подкрепи. Искам да ви кажа, че сега нищо няма да ни спре, ако тези опити за подмяна продължат. Не знам в кои глави се раждат, не знам защо и искам да кажа, че цялата отговорност тук е на човека, от който зависят учебните планове, а именно - министъра на образованието", категоричен е кметът.
Емил Кабаиванов допълни, че става въпрос за изконни чувства на патриотизъм и историческа справедливост и няма как обществото да ги приеме.
В декларация изразяваме несъгласието на гражданите от Калофер с въвеждането на термина турско „съжителство” вместо „робство”. Това пък каза секретарят на читалище „Христо Ботев” - Калофер Светла Йовева във връзка с протестите на жителите на града срещу промените в учебниците.
„Това е в процес на обсъждане, но ние искаме да покажем гражданската си позиция и че имаме гражданско общество, което реагира”, обясни Светла Йовева.
Тя поясни, че декларацията е поставена в центъра на града и са получили уверението на почти всички граждани на Калофер ще я подпишат. По думите й подписването на самата декларация си е своеобразен протест.
„Няма да правим масови изявления, но продължаваме да събираме подписи. Разбрахме, че в Карлово ще поканят авторите на учебници и много ни се иска да попитаме защо трябва да се заменя терминът „робство” със „съжителство””, заяви тя. „Сутринта протестираха представители на учителското съсловие предимно. Ние от читалището се чувстваме съпричастни към проблема, защото каузата ни е еднаква с тази на училището. Работим към националното самосъзнание на младежта и на децата и към този проблем не можем да останем безучастни. Фокусирахме се върху термина „съжителство”. Имаме конкретен въпрос към МОН - кое налага подмяната на думата „робство” със „съжителство”?”, посочи тя.
По думите й нашият народ е миролюбив и е доказал през годините, че може да живее с всякакви малцинства.
„Ако това е целта - напред да установяваме такова съжителство в България, то просто и излишно. Вкарвайки този термин в употреба, означава, че трябва да зачеркнем пет века от историята си, независимо, че сме били под робство през тези векове. Народът се е бунтувал, милиони са заплатили с живота си, за да не бъдем под турско робство. Искам да цитирам думите на Ботев, че не може да търпи „как турчин беснее над бащино ми огнище”. Делото на Ботев и на всичките ни герои от национално-освободителното ни движение, начело с Васил Левски, Бенковски, Раковски и с другите би трябвало да придобие друг смисъл, след като въведем този термин”, коментира Светла Йовева.
„Затова в Калофер - в един град с много силна родова памет, решихме да се противопоставим на това безумие – терминът за съжителството”, добави тя.
По отношение на промяна за учебниците – тя посочи, че не са специалисти по възрастова психология, както се аргументирал министъра за изтеглянето на „История славянобългарска”. Според нея децата в 5 и 6 клас може да не схванат смисъла, но емоционално те ще запомнят „История славянобългарска”, ще си представят монаха с перото и после много лесно ще бъде да се надгражда върху тези знания.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads