Кой харчи най-много за реклама в медиите по време на предизборната кампания?
Част от политическите формации имат право на държавно финансиране под формата на медийни пакети. Размерът на тази помощ е от 5 000 до 40 000 лв. и тя се предоставя за достъп до медийна реклама. Политическите субекти сами избират къде да се рекламират. Договорите им се одобряват от Централната избирателна комисия, която превежда средствата директно на медията. За настоящата кампания с решение на ЦИК са определени 17 партии, три коалиции и два инициативни комитета, към които ще се разпредели общата сума от 770 хил. лв. за медийни пакети.
Институтът за развитие на публичната среда посочва, че средствата за реклама в медиите са основното разходно перо в кампаниите, като за парламентарните избори през ноември 2021 г. те съставляваха 70% от всички разноски на партиите.
Десет дни след началото на кампанията седем формации и двата инициативни комитета не са обявили сключени договори с наблюдаваните от нас медии, посочват от ИРПС.
Най-голяма сума за медии са отредили ГЕРБ-СДС – 255 хил. лв. Следват ги „БСП за България“ с 242 хил. лв. и „Продължаваме Промяната“ със 147 хил. лв. Това означава, че трите коалиции формират около 50% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама. „Възраждане“ са отделили 118 600 лв., ДПС – 86 116,67 лв. „Изправи се България“ са предвидили 48 940 лв. за медиите, „Българско национално обединение“ – 33 320 лв., „Коалиция за теб, България“ са предвидили 33 320 лв., а „Пряка демокрация“ – 33 290 лв., с 10 лв. по-малко са отделили „Български национален съюз-НД“. „Движението на непартийните кандидати“ са отредили 32 063,40 лв., „БСДД – Българския съюз за директна демокрация“ – 31 658 лв. „Демократична България“ са предвидили 27 577,50 лв. за медии, а ПП „Правото“ – 22 000 лв. НФСБ са отредили 20 998 лв., Партия МИР – 20 000 лв., а „Има такъв народ“ – 18 100 лв. Партия КОД са предвидили 17 896,67 лв., „Български възход“ – 17 530 лв., „АТАКА“ – 12 500 лв., а ВМРО – 3886 лв.
Медиите с най-много приходи след първите 10 дни от кампанията са БНТ с 248 хил. лв., следвана от „Евроком“ с 246 хил. лв. и в-к „Стандарт“ с 200 хил. лв. Двете големи частни телевизии у нас – bTV и Nova, се нареждат на 7-мо и 8-мо място, след вестниците „24 часа“ и „Труд“ и сайтът „Epicenter“.
Целия анализ вижте тук.
Моля, подкрепете ни.