Кой ще възстанови Украйна? Може ли аутсорсингът да издърпа страната?
Недостигът на работна ръка има системни причини: висока смъртност, ниска раждаемост и изтичане на населението в чужбина. След избухването на Първата световна война ситуацията се усложнява: трудовите ресурси намаляват поради мобилизация, значителни човешки загуби и увеличаване на броя на ранените и инвалидите.
Според НБУ работната сила е намаляла с повече от една четвърт за трите години на война . В резултат на това 58% от компаниите са имали недостиг на персонал през 2024 г.
В тези условия един от основните инструменти за преодоляване на кадровия дефицит може да бъде аутсорсингът на персонала. Това отдавна е ефективна практика в света, но в Украйна едва започва да се оформя. Сега е моментът да го увеличите.
Има два основни модела на аутсорсинг на пазара на труда: аутсорсинг на труда и аутсорсинг на процеси.
Аутсорсингът на труда включва персонал, законно нает чрез посредник, който извършва работа за клиента. Този модел е особено ефективен в отрасли със сезонна или проектна заетост: строителство, логистика, селскостопански сектор или производство. В контекста на следвоенното възстановяване, когато има спешна нужда от бързо привличане на персонал, аутсорсингът на труда може да се превърне в спасителен пояс за предприятия, които нямат възможност бързо да наемат собствен персонал.
Аутсорсингът на бизнес процеси включва аутсорсинг на служители, производство, ИТ поддръжка и управление на досиета на персонала. В този случай отговорност за резултата носи изпълнителят, който има подходящите познания и достъп до технологии. Клиентът получава завършен резултат, без да е необходимо да инвестира във вътрешно развитие на съответната инфраструктура.
Аутсорсингът на процеси се използва от транснационалните корпорации. Coca-Cola и IKEA изнесоха своите логистични и производствени процеси, Nike изнесоха производството на продукти и се концентрираха върху дизайна и маркетинга. IBM активно използва аутсорсинг в областта на ИТ и обслужването на клиенти.
Историческият опит доказва, че страните, преживели мащабни военни разрушения, са се възстановили благодарение на бързото мобилизиране на трудови ресурси.
Западна Германия, изправена пред остър недостиг на работна ръка след Втората световна война, сключи двустранни споразумения за наемане на работници от Италия, Турция, Гърция и Испания. Това позволи на германските компании бързо да намерят работна ръка, особено в промишлеността и строителството. Освен това системата за централизирано набиране на работници в чужбина, по-специално чрез офисите на германската трудова борса в Турция, приличаше на съвременния модел на аутсорсинг на работна ръка.
След разпадането на Югославия правителствата на Словения и Хърватия отвориха трудовите си пазари за временни работници от други страни. Според Доклада за трудовата мобилност на Хърватия в началото на 2000-те години повечето разрешителни за работа в страната са били издадени в секторите на строителството, корабостроенето, транспорта и производството.
Примерът с Полша е не по-малко показателен. По време на периода на бърз икономически растеж, започнал след присъединяването на страната към ЕС, полската икономика се изправи пред недостиг на работна ръка в логистиката, производството и селскостопанския сектор. Единственият ефективен отговор на това беше широкото използване на аутсорсинг на работна ръка. Агенциите по заетостта не само наеха работници от чужбина, но и поеха пълния набор от подкрепа: от установяване до управление на трудовия риск.
По-късно международните компании създават нов аутсорсинг модел, при който наетият служител е пълноправен член на екипа на компанията, а не клиент. Тоест компанията инвестира в неговото обучение, адаптация и кариерно развитие. Това не само ускорява процеса на наемане, но и значително намалява текучеството на персонала.
Системата за аутсорсинг позволи на Полша официално да наеме повече от милион чужденци, което се превърна в катализатор за икономически растеж. Според предварителните оценки на Главната статистическа служба на Полша, БВП на страната ще нарасне с 2,9% през 2024 г. в сравнение с предходната година, значително над средното за еврозоната, докато безработицата ще спадне до 2,6%, достигайки историческо дъно.
За да може аутсорсингът на човешки ресурси да работи в Украйна като ефективен инструмент за възстановяване, са необходими някои законодателни промени.
Кодексът на труда, Гражданският кодекс, законите "За заетостта на населението", "За труда", "За правното положение на чужденците и лицата без гражданство" не съдържат дефиниция на понятието "аутсорсинг". Съответно аутсорсингът се осъществява чрез граждански или бизнес договори, което го прави законен, но не винаги защитен. Данъчните или регулаторните органи може да се опитат да класифицират такива взаимоотношения като скрита трудова дейност.
Украйна също така не е ратифицирала Конвенция № 181 на Международната организация на труда относно частните агенции по заетостта от 1997 г., която установява основните принципи за безопасна и ефективна дейност на частните агенции по целия свят.
Особено внимание трябва да се обърне на опростяването на процедурите за наемане на чужденци: от намаляване на сроковете за издаване на разрешителни за работа до опростяване на визовия режим за сезонни или договорни работници. Това е от решаващо значение за бързо реагиране на нуждите на бизнеса по време на възстановяване.
Аутсорсингът на персонала няма да работи ефективно без активното участие на HR посредниците. Правителството и бизнесът трябва да разберат, че независимото привличане, обучение и подкрепа на чуждестранни работници е скъпо и неефективно. Агенциите по заетостта могат да изпълняват тази функция много по-добре, защото могат да предложат просто бизнес решение: персонал до ключ.
Агенциите могат да прилагат модел на контролирано набиране на работници чрез външна миграция: за ясно определен период, с подкрепа, адаптация и връщане след края на договора. Това спомага за минимизиране на рисковете от неконтролирана миграция, която може да предизвика обществено недоволство.
Посредническият пазар също се нуждае от контрол на качеството, така че е необходимо да се въведат стандарти, които да разграничат формалното „наемане на персонал“ от услугата с пълен цикъл. Висококачественият аутсорсинг не е просто „наемане на служител“, а по-скоро цялостна работа с него. Този модел позволява стабилна и мотивирана работна сила, което е особено важно в периода на възстановяване на страната.
Надявам се правителството да вземе предвид нуждите на бизнеса и да разработи нова политика за работната сила, насочена към създаване на работни места за украинци, които планират да се завърнат, и към потенциално привличане на работници чрез външна миграция.
Евгений Кириченко, Украинска правда
Моля, подкрепете ни.





