0|
3440
|07.09.2016
НОВИНИ
КЗП се прицели в бързите заеми и ипотечните кредити
Комисията за защита на потребителите (КЗП) поставя акцент върху контрола на дейността на финансовите институции, които отпускат бързи заеми и ипотечни кредити. Причината за това е новата вълна на агресивни реклами за предоставяне на такъв тип услуги и влизането в сила на новия Закон за кредитите за недвижими имоти на потребители, съобщи председателят Димитър Маргаритов пред БНР.
"Оказва се, че това е един доста специфичен бизнес. Търговците търсят различни начини да представят на потребителите нещата така, че едва ли не ще трябва да върнат по-малко, отколкото са взели. От друга страна пък самите потребители, които имат нужда от такъв тип кредити, по-лесно се доверяват, защото ги притеснява някаква необходимост. Когато видят примамлива оферта, почти не се замислят за това, че няма как да върнат по-малко или колкото са взели, особено когато става въпрос за някакъв по-кратък период от време и за едно много бързо усвояване на сумата", коментира Маргаритов.
Той посочи, че инспекторите ще проверяват анонсите при офертите и дали преди отпускането на заема конкретният потребител е запознаван предварително с всички условия.
Маргаритов припомни, че има и нов закон, който ще регулира предоставянето на ипотечни кредити на физически лица.
В него има доста детайлни изисквания към търговците, които са длъжни да дадат 14-дневен срок за размисъл, да предвидят възможността да има независими консултанти, които ще бъдат вписани в нарочен регистър и ще подлежат на по-строг контрол и от БНБ.
Тези консултанти ще трябва да предоставят на потребителите съвети как да постъпят в ситуация.
"Има документ, наречен Стандартен европейски формуляр със задължителни реквизити, който във всички случаи преди подписването на договор за получаване на такъв кредит трябва да бъде представен на вниманието на потребителя. В него трябва да се съдържа цялата информация - кога ще получите сумата, кога и какво независимо от лихвения процент ще върнете, включително какъв е съвсем конкретният размер на евентуални предвидени макар и допустими по закон допълнителни такси", обясни председателят на КЗП.
Маргаритов посочи, че в момента комисията работи и по въпроса за т.нар. "непоискани SMS-и".
"Оказва се, че има – включително за различен тип игри – случаи, в които се получава следното: анонсът е, че вие можете да се включите в тази игра и ако не изпратите SMS, с който да се откажете, след това започвате да получавате такива съобщения, които се таксуват и то с едни доста съществени суми. Вероятно скоро ще имаме произнасяне по тези казуси", съобщи още Маргаритов.
Той потвърди, че най-големият процент от постъпващите в КЗП жалби и сигнали на граждани са свързани с дейността на мобилните оператори – около 35-40% от случаите.
Той посочи, че инспекторите ще проверяват анонсите при офертите и дали преди отпускането на заема конкретният потребител е запознаван предварително с всички условия.
Маргаритов припомни, че има и нов закон, който ще регулира предоставянето на ипотечни кредити на физически лица.
В него има доста детайлни изисквания към търговците, които са длъжни да дадат 14-дневен срок за размисъл, да предвидят възможността да има независими консултанти, които ще бъдат вписани в нарочен регистър и ще подлежат на по-строг контрол и от БНБ.
Тези консултанти ще трябва да предоставят на потребителите съвети как да постъпят в ситуация.
"Има документ, наречен Стандартен европейски формуляр със задължителни реквизити, който във всички случаи преди подписването на договор за получаване на такъв кредит трябва да бъде представен на вниманието на потребителя. В него трябва да се съдържа цялата информация - кога ще получите сумата, кога и какво независимо от лихвения процент ще върнете, включително какъв е съвсем конкретният размер на евентуални предвидени макар и допустими по закон допълнителни такси", обясни председателят на КЗП.
Маргаритов посочи, че в момента комисията работи и по въпроса за т.нар. "непоискани SMS-и".
"Оказва се, че има – включително за различен тип игри – случаи, в които се получава следното: анонсът е, че вие можете да се включите в тази игра и ако не изпратите SMS, с който да се откажете, след това започвате да получавате такива съобщения, които се таксуват и то с едни доста съществени суми. Вероятно скоро ще имаме произнасяне по тези казуси", съобщи още Маргаритов.
Той потвърди, че най-големият процент от постъпващите в КЗП жалби и сигнали на граждани са свързани с дейността на мобилните оператори – около 35-40% от случаите.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads