Реклама / Ads
2| 5599 |04.03.2016 НОВИНИ

КЗП забрани на мобилен оператор да спира заплащана услуга заради задължения по друг договор

.
Комисията за защита на потребителите (КЗП) забранява нова нелоялна практика на телеком. Регулаторът е установил, че дружеството си позволява да ограничава услугата на свой клиент по договор, по който той е изряден платец, когато не се е издължил по друг договор с него. Това съобщи Димитър Маргаритов, председател на институцията пред „Дарик” радио.
 

„Безспорно това създава значително неудобство за потребителите. Ако, например, пропуснете да си платите таксата за интернет, след известно време могат да ви спрат телефона, въпреки че вие сте си платили коректно сметките за съответния месец за ползването на телефонната услуга. Това само по себе си е нерегламентирано обвързване на отношенията, които съществуват между даден потребител и съответния търговец”, обясни Маргаритов. Наскоро със свое решение ВАС потвърди произнасяне на КЗП за друга нелоялна практика на телекомуникационно дружество. Тя е свързана с предоставяне на заблуждаваща информация относно метода, по който се изчислява цената за ползването на мобилен интернет.

 

„В договора с общи условия телекомът посочва, че таксуването се извършва на килобайт съгласно предварително представен тарифен план, но впоследствие се оказва, че е спестена информацията, че всяко влизане в Интернет се таксува като минимум 1МВ консумиран трафик. Това означава, че ако вие влезете няколко пъти просто за да си проверите пощата, което като трафик е много малко, то ще имате също по толкова пъти начислен минимум 1МВ. Мултиплицирайки този ефект, това води до значителни вреди за потребителите и съответно до една нерегламентирана печалба за търговеца”, коментира Маргаритов. Ръководителят на контролния орган припомни и други нелоялни практики на мобилни оператори, за които комисията се е произнасяла. „Телеком задължаваше потребителите, които искат да прекратят договора си, да се явят точно в обекта, в който са го сключили и да попълнят формуляр с реквизити, включително и лични данни – каквито нито по закон се изискват, нито пък ако съществуваха в общите условия, биха могли да се приемат за нормални. Когато потребителят реши да отправи волеизявление към търговеца, че вече не желае да ползва тази услуга, той може да го направи в свободен текст и не е необходимо да ходи на точно определено място”, обясни Маргаритов.

 

Комисията е забранила и практика, при която телеком е премълчавал важната информация, че при ползване на предплатена карта на всеки 90 дни клиентът губи парите по сметката си и не може да реализира изходящи обаждания, ако не зареди сума над определена стойност. „Особено важен пробив направихме с произнасянето, което също е потвърдено, че е неравноправна клауза уговорката оспорването на сметка пред самия търговец, да не освобождава клиента от задължението му да я плати. Такава постановка е неприемлива. Когато потребителят се усъмни в коректността на начисляване на съответните суми по сметката, той би трябвало да има възможността да я оспори пред търговеца и до произнасянето му да не е длъжен да плаща нещо, което смята, че не дължи”, посочи Маргаритов. „В резултат на друга наша битка с телекомите вече два от тях възприеха постановката, че когато потребителят пожелае да прекрати срочен договор предсрочно, няма да дължи всички такси до края му”, каза още Маргаритов. Той посъветва потребителите преди подписването на договор за телекомуникационна услуга да проучат внимателно всички условия. Контрактът може да бъде развален в 7-дневен срок, но ако не съдържа клауза, че влиза в сила незабавно.

 

Често договорите са придружени с оферта за някакво крайно устройство – телефон, таблет, лаптоп и т.н., което се предоставя безплатно. Ако потребителят реши да прекрати договора предсрочно, е важно да има предвид, че търговецът може да е предявил още в самите договорни условия към него претенция за изплащане на остатъчна стойност на това крайно устройство, защото хипотетично то е било безплатно само ако бъде изпълнен целият срок на договора”, обясни Маргаритов. КЗП ще има дежурни екипи през всички почивни дни. Гражданите могат да подават сигнали на националния телефон на потребителя 0700 111 22 и през официалната интернет страница на комисията.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 5030 |20.02.2016 Най-много жалби срещу мобилни оператори и монополисти . 3| 4908 |13.02.2016 В Иран забраниха Свети Валентин

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads